U suvremenoj maloj brodogradnji, u kojoj svoje ploveće adute nude tisuće proizvođača iz cijeloga svijeta, najteža je stvar biti drugačiji. Trendovi u gradnju i dizajnu tako se brzo šire i usvajaju, da brodovi određene kategorije izloženi na velikim sajmovima često izgledaju slični kao jaje jajetu.
Pa ako i kada netko u toj poplavi istoga, uspije napraviti atraktivan dizajnerski iskorak, ponuditi drukčiji koncept izgleda broda, nešto praktički standardno preokrenuti u sasvim drugom smjeru, tada je uspjeh zajamčen. Naravno, pod uvjetom da je sve rečeno izvedeno skladno, efektno i dopadljivo, makar po neobičnosti.
Biti na prvi pogled viđen u sličnoj masi, veliki je plus, jer potom brzo slijedi okupljanje i komentiranje posjetitelja, novinara i TV ekipa, te hvaljenje i kritiziranje novog koncepta, dakle upravo sve ono što se traži za uspješan tržišni nastup. Budući da uvijek ima dovoljno onih s dosta novca koji žele kupiti drukčiji brod i biti odmah viđeni kad s njim negdje uplove. Pokazati da su i sami drukčiji, ne puki sljedbenici glavnog trenda.
Oštri pramac, široka krma
Jedno od takvih dizajnerskih iznenađenja, pritom vrlo efektno i dočekano sa sveopćim pohvalama, bila je premijera norveškoga motornog broda Fjord 40 na sajmu u Cannesu 2007. godine. Izduženi pramac u obliku sjekire koji završava suženim okomitim sječivom, čiste ravne linije niskoga trupa, te vrlo široka krma s odrezanim zrcalom i spojerom, spareni s crnim karbonskim hard-topom i prekrasno uređenim kokpitom suvremenih linija, oduševili su mnoge.
Profinjeni nordijac koji je izgledom asocirao na morsku strijelu postao je predmet želje dizajnerski osviještenih i platežno sposobnih ljubitelja brodova. No, postao je i začetnik novog dizajnerskog trenda u serijskoj proizvodnji koji su polako počeli usvajati i drugi proizvođači, dodajući neki svoj pečat nasljednicima kako bi ipak bili malo drukčiji.
Tvrtki Hanse koja je 2006. kupila norveški brend Fjord nije se, naravno, sviđao ni jedan takav dizajnerski pokušaj. No, jedan od njih ih je toliko iznervirao da su sudu u Genovi tužili talijansku tvrtku Cantiere del Pardo koja je godinu dana nakon njihova modela Fjord 42 Open predstavila Pardo 43, po njima bezobraznu kopiju svoga broda.
Pravosudna trakavica
S obzirom na cijenu plovila od pola milijuna eura i tvrdnje Talijana kako su dosad prodali već 30 primjeraka, dobivanje spora nosi i znatne odštetne svote. Početkom siječnja sud u Genovi donio je privremenu mjeru zabrane proizvodnje i prodaje, a prema tumačenju Hansea, u ožujku je to i potvrdio. Cjeloviti tekst sudske odluke, nažalost, nije dostupan za detaljno iščitavanje, no s obzirom na to da se odluka odnosi samo na područje Italije, ne sumnjamo kako će se pravosudna priča nastaviti.
Malo brodogradilište Cantiere del Pardo nije od jučer, od 1973. godine izgradili su preko četiri tisuće vrhunskih jedrilica Grand Soleil i povlačenje po sudovima im očito nije trebalo. Ni njima ni talijanskom studiju Zuccheri, koje ima preko 30 godina tradicije oblikovanja raznih tipova glisera.
Zaštita prava
Kako bilo, priča je izazvala dosta pozornosti u nautičkom svijetu, jer su preuzmanja tuđih rješenja uglavnom prolazila ispod radara javnosti. Da stvar bude još zanimljivija, novinari i brodograditelji su prošloga ljeta Pardo 43 nominirali za Europski motorni brod godine u kategoriji do 45 stopa.
Očito je ovo kap koja je prelila čašu i može se očekivati da bi ponukani presudom mnogi brodograditelji i dizajneri mogli snažnije braniti svoja prava autorstva i konstrukcijskih rješenja.
Sud je zasad dao svoj pravorijek, no iz njega je teško spoznati kolike su doista razlike između dvaju brodova koje je sud ocijenio dovoljnim da odbaci dio tužbe za kopiranje. Stoga objavljujemo fotografije Parda 43 i Fjorda 42 Open iz tri slična kuta i ostavljamo čitateljima da sami o tome prosude.
Dodajmo na kraju kako je najavljen skori dolazak Parda od 50 stopa. Bit će zanimljivo vidjeti koliko će nalikovati starome Fjordu 48.
    
    
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....