StoryEditorOCM

15 GODINA WEBSHOPAHrvoje Matutinović: U tri Unimarova skladišta imamo spremno za isporuku 13 tisuća nautičkih artikala

Piše Gordan Jelavić, Matea Magaš/SPONZORIRANI SADRŽAJ
19. ožujka 2025. - 09:46

Online kupnja, koja je prije nekoliko desetljeća bila rezervirana samo za uski krug entuzijasta, danas je postala svakodnevna navika milijardi ljudi širom svijeta. U digitalnom dobu došlo je do potpune transformacije trgovine jer danas potrošači mogu iz udobnosti vlastitog doma kupiti proizvode koji im stižu na kućni prag.

U globalizaciji koja je na djelu, kupovati i prodavati online ne znači samo biti praktičan, takav način trgovine postao je dijelom naše svakodnevice, a razvoj novih tehnologija i platformi koje se bave online kupoprodajom svih vrsta roba i usluga nezaustavljivo napreduje.

Zašto su se potrošači okrenuli online kupnji? Što je sve dovelo do ovakvog preokreta i hoćemo li za desetak godina uopće odlaziti u trgovine? Hoće li postojati ovakve trgovine kakvima su ih poznavale generacije i kakve se praktički nisu mijenjale stoljećima?

Bezos je bio prvi 

Jedan od njezinih pionira bio je Jeff Bezos koji je 1994. godine osnovao Amazon, internetsku trgovinu koja je tada bila posvećena isključivo prodaji knjiga. Danas je Amazon sinonim za globalnu e-trgovinu, ali i za cijeli ekosustav koji uključuje tehnologiju, dostavu, zabavu i mnoge druge sektore.

No, sami počeci nisu bili bez izazova. U to je vrijeme online kupnja bila ograničena samo na korisnike s određenim tehnološkim znanjem i pristupom internetu. Komplicirani procesi naručivanja, nesigurnost oko plaćanja i dostave, činili su mnoge kupce opreznima. Ipak, s vremenom je tehnologija napredovala, a online platforme korisnicima postaju sve dostupnije i jednostavnije za korištenje. 

Unatoč svim prednostima koje online kupnja nudi, njezin eksponencijalni uspon dogodio se nakon 2020. godine, kada je pandemija COVID-19 zauvijek promijenila naše potrošačke navike. Zatvaranje trgovina, zabrane kretanja i rastuća potreba za fizičkom distancom učinili su online kupnju nužnom. Ljudi su bili prisiljeni okrenuti se internetu jer je to bio jedini način da obave svoju kupnju, od hrane do odjeće, a mnogi su tada i prvi put iskusili sve prednosti digitalnog trgovanja.

U segmentu nautike Matutinović je bio među prvima u Hrvatskoj

Među pionirima internetske trgovine u nautičkom biznisu je riječka tvrtka Unimar, koja se po bogatstvu lagera nametnula kao vodeća kompanija u Hrvatskoj. Na njihove tri lokacije i 2500 kvadrata skladišnog prostora za isporuku je u svakome trenutku spremno više od 13 tisuća artikala. Svi brodograditelji, serviseri i nautičari koji samostalno održavaju svoja plovila najbolje znaju kako željeni vijak, crijevo ili rezervni dio mogu pronaći doslovno klikom na ekran mobitela ili računala. Širina ponude je takva da bi se klikanjem mogli složiti doslovno svi dijelovi za izgradnju broda od nule, kao da su u pitanju lego kockice.

Direktor Unimara Hrvoje Matutinović otkrio nam je svoje poduzetničke početke.

image

Hrvoje Matutinović

- U Italiji je Unimar S.r.l. osnovan 1998. godine, a Unimar Rijeka 2003. godine. Web shop smo pokrenuli 2010. godine i na Zagrebačkom sajmu nautike održali promociju. Od početka smo se držali svoga cilja korektnih i definitivnih cijena za skoro 23 tisuće artikala u našoj ponudi. Transparentnost je bila apsolutna. S jasnim prikazom cijena kupac je bio apsolutno zaštićen i siguran. Uz to smo uveli i realno stanje zaliha sa svim dodatnim informacijama o artiklu, fotografijama, dimenzijama, uputama, certifikatima i videouputama, naveo je Matutinović.

image

Automatizirano skladište Unimara

Nedavno se aktivnije u kompaniju uključio i njegov sin Marko koji ima ideje za unaprjeđenje poslovnih procesa. Njegov doprinos je ugradnja rotacijskog stroja za pohranjivanje, čime se dobilo na brzini, točnosti i efikasnosti kod procesa selektiranja i pakiranja robe. Automatizacija je svakako dio budućnosti kojim će Unimar, kao distributerska kompanija u 100 posto hrvatskom vlasništvu, sigurno nastaviti s generičkim rastom.

image

Marko Matutinovicć
 

Bozidar Vukicevic/Cropix

Prednosti online kupnje

Jedna od glavnih prednosti online kupnje je njezina udobnost. Kupci više ne moraju prolaziti kroz gužve, čekati u redovima ili trošiti vrijeme na putovanje do trgovine, mučiti se s parkingom. Sve što im je potrebno je nekoliko klikova mišem ili "tapkanje" po pametnom telefonu.

Online trgovine također nude širok spektar proizvoda koji često nisu dostupni u fizičkim trgovinama, a sad su nam odjednom tu, na dlanu, i na "izvol‘te". Uz to, kupci mogu lako usporediti cijene između različitih trgovina i pronaći najbolje ponude, što im pomaže uštedjeti novac. Personalizirani oglasi i preporuke temelje se na prethodnim kupnjama, što korisnicima omogućuje naći proizvode koji ih zanimaju bez previše truda.

Online kupnja također omogućuje lakšu povratnu informaciju, a recenzije i ocjene drugih korisnika pomažu potencijalnim kupcima donijeti ispravne odluke. U većini slučajeva, ako proizvod nije zadovoljavajući, kupac ga jednostavno može vratiti i dobiti povrat novca.

image
Tom Dubravec/Cropix

A što je sa sigurnosti?

Za visoku razinu sigurnosti i pouzdanosti sve više su upotrebi otisci prstiju, prepoznavanje lica, glasovni obrasci ili skeniranje šarenice. Ova biometrijska rješenja daleko su sigurnija od tradicionalnih metoda poput lozinki, PIN-ova ili sigurnosnih tokena.

Uz već poznata rješenja poput skeniranja otiska prsta, oka i lica, predviđa se da će se u budućnosti pojaviti nove biometrijske tehnologije. Primjerice, vene na ruci ili prstu, ritam otkucaja srca i razni obrasci ponašanja, poput recimo ritma tipkanja, hoda ili glasa. Oni su jedinstveni za svakog pojedinca i teško ih je ponoviti te ih je kibernetičkim kriminalcima mnogo teže oponašati ili krivotvoriti. Na primjer, otisak prsta ili skeniranje lica gotovo je nemoguće replicirati s istom razinom točnosti kao i original.

Biometriju je moguće kombinirati s drugim čimbenicima provjere autentičnosti, poput pametnog telefona ili jednokratne lozinke, kako bi se stvorio slojeviti sigurnosni pristup. To dodaje još jednu razinu zaštite bez kompliciranja korisničkog iskustva, čineći ga sigurnim i jednostavnim za korištenje.

Uzmimo za primjer Mastercard ID Check. To je značajka koja se automatski aktivira svaki put kad vaša banka želi potvrditi da je vaša kupnja doista vaša, uključujući i onda kada uoči potencijalno sumnjivu transakciju (na primjer, prvi put kupujete kod određenog trgovca ili se spremate platiti veći iznos nego što to obično činite).

O tome će vas banka obavijestiti putem svoje aplikacije. Potvrdu identiteta najbrže je obaviti korištenjem biometrije, ali možete koristiti i m-token te jednokratnu lozinku.

Nadalje, biometrijski podaci često se pohranjuju kao šifrirani predlošci, a ne neobrađeni podaci, čime se osigurava da se čak i ako dođe do sigurnosnog incidenta, podaci ne mogu biti korišteni za ponovno stvaranje izvorne biometrijske značajke. Zbog toga su sigurniji za dugoročnu pohranu.

Mastercard, recimo, koristi tokenizaciju. To je proces u kojem zamijene podatke vaše kartice drugim jedinstvenim brojem - tokenom, koji je koristan samo njima i bankama jer je zaštićen enkripcijom i ne može biti korišten za bilo što drugo, osim za potvrdu transakcije. Trgovci ne dobiju vaš stvarni broj kartice, što značajno smanjuje rizike. Te je tokene moguće postaviti na mobitele, pametne satove i druge uređaje tog tipa.

Što nam donosi budućnost?

Ono što zasigurno možemo očekivati jest da će online kupnja postati još sofisticiranija. S novim tehnologijama, njihovim napretkom, poput virtualne stvarnosti koja omogućava isprobavanje proizvoda ili pak proširene stvarnosti uz koje proizvod možemo vizualizirati u stvarnom prostoru, e-trgovina će postati još realnija i interaktivnija. Ipak, važno je zapitati se: hoće li online kupnja u potpunosti zamijeniti fizičke trgovine? Hoće li digitalna iskustva u kupovini nadmašiti ljudsku interakciju i emocionalnu povezanost s proizvodima?

Čini se da je pred nama još mnogo iznenađenja.

I namještaj kupujemo online 

IKEA je jedan od najzanimljivijih primjera uspjeha online trgovine. Ova poznata švedska tvrtka, koja je poznata po svojoj maloprodaji namještaja, već je nekoliko godina prisutna online, ali pandemija je ubrzala njezinu digitalnu transformaciju. Tijekom "lockdowna", IKEA je doživjela ogroman porast online narudžbi, a mnogi su kupci počeli koristiti online platforme kako bi kupili namještaj za svoje domove bez odlaska u trgovine. IKEA je odgovorila proširujući svoju online ponudu i omogućivši jednostavniji proces naručivanja i dostave. Također, implementirali su virtualne alate za vizualizaciju proizvoda u interijeru, što je kupcima omogućilo da se osjećaju sigurnijima u svoje odluke prije nego što naprave kupovinu. Danas je IKEA  jedan od pionira u online prodaji namještaja i prednostima koje ona nudi.

Influenceri

Društvene mreže su postale ključan alat u modernom poslovanju, stvarajući potpuno novu vrstu suradnje između vlasnika trgovina i influencera.

Brojni influenceri sada promoviraju proizvode ostavljajući kodove s vlastitim imenom za popuste na online kupovinu, čime potiču svoje pratitelje na kupovinu i pomažu brendovima u širenju doseg. Ovaj oblik suradnje omogućuje trgovinama da dopru do šire publike, dok influenceri pružaju dodatnu vrijednost svojim pratiteljima, stvarajući simbiozu koja koristi svim stranama. Ovaj trend online kupovine uz podršku influencera postao je važan poslovni alat koji mijenja dinamiku tržišta.

26. listopad 2025 17:33