S obzirom na to da su želje za plovidbom u vlastitom brodu kod nas znatno veće od financijskih mogućnosti, izlaz se često traži u kupnji rabljenih plovila. Tako je bilo i prije dvadesetak godina, a ulazak Hrvatske u Europsku uniju 2013. godine to je dodatno i vrlo snažno potaknuo. Od tog su trenutka, naime, našim građanima postala dostupna i brojna rabljena plovila iz zemalja EU-a, osobito Francuske i Italije, bez plaćanja carine i drugih dažbina. Rezultat te velike potražnje i povoljnih cijena jasno je vidljiv u svim domaćim marinama i lučicama, budući da su rabljena plovila iz inozemstva postala jedna od najčešćih uvoznih roba.
No, neovisno o tomu jesu li rabljena plovila kupljena u inozemstvu, kod domaćih tvrtki koje ih uvoze i preprodaju, ili su im vlasnici bili naši državljani, u procesu kupoprodaje treba voditi računa o nekim važnim stvarima i parametrima koji pomažu da ne pogriješite u izboru i procjeni stanja konkretnoga broda. Osobito ako mu je cijena iznimno povoljna, što je faktor koji ljude često toliko oraspoloži da ih učini manje opreznima. A kako je riječ o kupovini koja dugoročno može stvoriti puno glavobolje trenutno dobro raspoloženom kupcu, brzanje je definitivno neisplativo.
Načelno gledano, kao i kod svake druge kupoprodaje, kod kupnje rabljenih plovila, bez obzira na tip i veličinu, snagu ugrađenih motora, broj i stanje jedara, kao i na količinu, kvalitetu i stanje dodatne opreme, na kraju se ipak sve svodi na to koji je iznos kupac spreman platiti za određeni brod, a prodavatelj prihvatiti. Taj odnos daje možda i najrealniju projekciju tržišne vrijednosti pojedinog plovila. No, čak i kada je to u osnovi točno, treba znati neke stvari koje vam mogu pomoći da preciznije procijenite vrijednost konkretnog rabljenog broda koji vam je zapeo za oko.
Cijene i dileme
Pri određivanju cijene neki se vlasnici ravnaju prema oglasima o prodaji istih ili sličnih modela objavljenima na web oglasnicima, portalima i nautičkim magazinima. Nedoumice i problemi nastaju kad istaknutu cijenu uzimaju kao relevantnu vrijednost svoga plovila. Podaci koji se tu mogu pronaći doista mogu biti korisni, međutim, navedene iznose treba uzeti s velikom rezervom.
Nije pravilo, ali iskazane cijene često sadrže proviziju posrednika i unaprijed predviđeni prostor za cjenkanje, što je ponekad i više od 20 posto od iznosa kojim bi prodavatelj bio zadovoljan. Nije rijedak ni slučaj da se isto plovilo može pronaći u ponudi više oglasnika, ali sa znatnim razlikama u cijeni. Plovila s istaknutim realnim ili povoljnijim cijenama uglavnom su ili tek objavljena ili već prodana.
Radi lakšeg snalaženja u procjeni rabljenog plovila, neke su agencije osmislile formule, a neke izradile tablice za procjenu, uglavnom na temelju tri osnovna podataka: tip plovila, veličina i godina proizvodnje. Kod nas su dugo najpopularnije bile Schwacke List Marine (više se ne izdaju), no potrebno je naglasiti kako su izračuni tim i sličnim tablicama temeljeni na dosta šturim ulaznim podacima.
Karakteristike pojedinačnih modela zanemarene su i izračun se temelji uglavnom na tipu plovila, dijeleći ih na: pomoćne brodice, katamarane, jedrilice, motorne brodice, jahte na jedra, motorne jahte, gumenjake i jet-ski plovila. Shodno tome, postotak pada vrijednosti jednak je za sve modele određenog tipa plovila, a stvarne su razlike uglavnom drastične.
Dakle, procjena temeljena na takvim tablicama dosta je općenita i može poslužiti samo kao orijentir u odnosu na sve ostale parametre. Uostalom, izdavač to i navodi u predgovoru. Osim toga, navedeni se iznosi odnose na standardno opremljena plovila, korištena u osobne, a ne gospodarske svrhe, te da su s obzirom na godine starosti u korektnom stanju. Međutim, ovisno o stvarnom stanju plovila, odstupanja ovdje mogu biti znatna.
Varljivi dojam
Pri korištenju spomenutih tablica za procjenu vrijednosti rabljenog plovila svakako treba uzeti u obzir navedene odnose. Ovdje nikako ne valja brkati pojmove dojam i stanje. Dobrim dojmom često može biti prikriveno lošije ukupno stanje plovila, ali i obrnuto.
Loš dojam zbog slabog stanja neke manje važne opreme nužno ne podrazumijeva i slab odnos prema vitalnim dijelovima i primarnoj opremi, što se često može susresti na radnim plovilima, osobito ribaricama. Stvarno opće stanje plovila može procijeniti samo netko s velikim iskustvom ili stručna osoba.
Nadalje, jedan od čimbenika koji utječe na vrijednosti rabljenog plovila je i ime brodogradilišta koje ga je proizvelo. Plovila renomiranih proizvođača više se cijene od sličnih modela manje poznatih ili manje uglednih brodograditelja. To nije ni čudno, jer se takav ugled stvara dugogodišnjim razvojem kvalitete proizvodnje, a takva su plovila često manje zahtjevna i u održavanju.
Godina proizvodnje također je bitan čimbenik, ali ne i presudan. Novija plovila obično imaju veću vrijednost, no to ne vrijedi uvijek, pa čak i kad je riječ o istome modelu. Naime, neke velike čarterske tvrtke kod brodograditelja naruče cijelu seriju plovila određenog modela, ali prilagođenu svojim potrebama. Ovako se, osim na količinskom rabatu, ušteda postiže i kod proizvodnje i opremanja, po čemu se razlikuje od standardno opremljenog plovila. Nabavna cijena tih plovila može biti i do 30 posto niža.
Takvi brodovi imaju istaknut i različit naziv modela, često po tvrtki koja ih je naručila, međutim, u dokumentima je gotovo u pravilu naveden naziv izvornog modela, što kupca ipak može dovesti u zabludu. Kako bi smanjili troškove poslovanja, nova plovila u čarterskim flotama nabavljaju se neposredno prije sezone, a rabljena prodaju nakon završetka sezone. Dakle, odradila su jednu sezonu više nego što se to da zaključiti po godinama starosti.
Naličje čarterskih plovila
Vrijednost rabljenog plovila ovisi i o načinu korištenja. Plovila za osobne potrebe u praksi se prosječno koriste dva do četiri tjedna godišnje i možda još pokoji vikend, a u čarteru i sličnim gospodarskim svrhama od 18 do 24 tjedna. Jasno je da su njihova eksploatacija, opterećenost i trošenje višestruko veći nego kod privatnih plovila. Brže se troši i oprema, a s vremenom je dobar dio te opreme gotovo i neupotrebljiv, osobito kod jedrilica.
Nije zanemariva ni činjenica da plovilima u čarteru svaki tjedan upravlja netko drugi, druga ruka, što je vrlo slično, ako ne i isto kao i u rent-a-caru kod osobnih automobila.
Izuzmu li se prve dvije godine, gdje to nije baš tako drastično izraženo, vrijednost plovila iz čarterske flote je u pravilu manja nego kod plovila koja su bila u privatnom vlasništvu i nisu toliko eksploatirana. Isto vrijedi i za brodice koje su se koristile u druge gospodarstvene svrhe.
Kod regatnih jedrilica taj pad vrijednosti može biti još više izražen. U pravilu se projektiraju tako da im je težina ugrađenog materijala svedena na minimum, a isti se princip koristi i kod ugradnje opreme. Istina, veliki dio te opreme izrađen je od materijala visoke tehnologije, ali i kratkog roka trajanja. Uz to, ta se oprema koristi češće i u ekstremnijim situacijama nego kod jedrilica za krstarenje.
Neki modeli plovila imaju grešku u projektu, rasporedu interijera, mjerama, maritimnim svojstvima, pa čak i u procesu proizvodnje, a koja se odrazila na cijelu tu seriju. Nekada je to javnosti poznato, ali češće ne. Bez obzira na to jesu li te greške naknadno uklonjene, a plovilo ojačano i poboljšano, takvima je pad vrijednosti veći nego nekom drugom modelu sličnih karakteristika. Brodograditelji takve modele uglavnom zamjenjuju drugima, ali ne uvijek.
Bodovi za trajanje
Kad proizvođač namjerava prestati s proizvodnjom nekog modela ili ga namjerava mijenjati poboljšanom verzijom, tada cijenu starome modelu smanjuje, odnosno plovilo iz posljednje serije nekog modela uglavnom je jeftinije od istog plovila iz prethodnih serija. Osim što su novi modeli moderniji i prilagođeni novim trendovima, na njima su uklonjene i sve mane uočene na prethodniku.
Svi ti parametri poslije dolaze do izražaja i pri procjeni vrijednosti rabljenog plovila. Dakle, u procjeni vrijednosti valja uzeti u obzir i činjenicu koliko je dugo trajala proizvodnja pojedinog modela. Modelima koji su se proizvodili manje od tri godine tržišna je vrijednost dodatnih pet posto manja, za one koji su se proizvodili od tri do pet godina dva posto, a od pet do sedam godina između jedan i dva posto.
Plovila koja su bila dobro održavana vrijede više. Dugogodišnji loš odnos prema plovilu ponekad se jako dobro kamuflira velikim završnim uređenjem prije prodaje, međutim, stvarno stanje uglavnom odaju neki sitni detalji i slabije dostupna mjesta na brodu, što će netko s iskustvom lakše uočiti.
Važnost motora
Isto je i s motorima, koji ponekad mogu imati veću vrijednost od ostatka plovila. Istina, neki dijelovi plovila mogu imati prikrivenu grešku ili manu za koju ni bivši vlasnik nije mogao znati jer dotadašnjim načinom korištenja nije došla do izražaja. Međutim, prikrivena mana je rizik koji je jednak i za nova plovila.
Nije zanemariva ni činjenica gdje je plovilo provelo većinu vremena. Plovilo koje stalno boravi u moru ima manju vrijednost od onoga u slatkoj vodi, a posebno od plovila koje je većinu vijeka provelo na kopnu.
Preuređena plovila ili plovila rađena u samogradnji nisu nužno lošija od serijski proizvedenih, štoviše, nerijetko je na njima svaki detalj pomno promišljeno i kvalitetno ugrađen, ali ni to nije pravilo. Jednako je i s plovilima koja su sanirana nakon ozbiljnih havarija. Svi ti popravci mogu značiti i poboljšanje i pogoršanje, pa pregled takvih plovila traži posebno znanje i iskustvo.
Stanje na tržištu
Jedan od čimbenika koji utječu na vrijednost plovila, jest i područje u kojem se ono nalazi. Nekada te razlike u cijeni mogu drastično varirati, međutim, kod te kalkulacije kupac treba računati i na troškove i rizike prijevoza. Stanje na tržištu, te odnos ponude i potražnje, također može znatno utjecati na vrijednost rabljenog plovila.
Pri donošenju konačne procjene vrijednosti svakako je potrebno posebnu pažnju obratiti na popis inventara i opreme i, naravno, njihova stanja.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....