StoryEditorOCM

tehnologijaAutononomno plovilo Faust V: Riječka inovacija donosi novo rješenje za sigurnost i nadzor na moru

Piše OM
26. veljače 2025. - 11:45

U suradnji Pomorskog i Tehničkog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, te inovativne tvrtke Innovamare Technologies razvijeno je prvo autonomno plovilo u Hrvatskoj, nazvano Faust V, piše Novi list.

Ovo plovilo već je predstavljeno javnosti u studenom prošle godine na području ribarske luke Torpedo u Rijeci, a novina je da nakon dovršenog prototipa, uskoro stiže još napredniji model.

Faust V dizajniran je s ciljem nadzora nautičkog turizma, a može služiti i za druge svrhe, uključujući: detekciju ilegalnog sidrenja (plovilo ima podvodnu ronilicu (ROV) koja snima jahte i prosljeđuje podatke lučkim upravama), nadzor brzine i prometa (kamere omogućuju nadzor plovila u priobalnim područjima), praćenje kvalitete mora (u budućnosti bi se koristilo za analizu okolišnih parametara), sigurnosni nadzor (plovilo bi mogla koristiti mornarica za zaštitu morskih granica), detektira ilegalno sidrenje pomoću podvodne ronilice (ROV), nadzire brzinu i promet plovila u priobalnim područjima...

– Poznat je problem s ilegalnim sidrenjem jahti i plovila. Kako plovilo ima podvodnu ronilicu (ROV) na donjoj strani, moguće ga je dolaskom u uvalu otpustiti te on snima ilegalno usidrene jahte te tu informaciju šalje lučkim upravama. Plovilo je također opremljeno kamerama pa ga se može koristiti i za nadzor brzine i ulaska plovila u priobalno područje, to jest za nadzor prometa na moru. Smatramo da je to rješenje koje ima budućnost jer ni policija, ni Lučka kapetanija nemaju dovoljno brodova ni ljudi za nadgledanje prometa na moru, a ovime bi se taj proces ‘automatizirao‘, opisuje Mateo Ivanac iz Odjela za inovacijski sustav HGK i voditelj DIH-a InnovaMare.

Faust V kao prototip je dovršen, a poslužit će kao platforma za razvoj novog plovila čije ime projektant plovila Ljubomir Pozder još ne otkriva, a koje će imati dvojnu namjenu.

– Novo plovilo također će biti namijenjeno za nadzor turističkog prometa, a druga potencijalna namjena bi bila pomoć institucijama i agencijama koje moraju pratiti kvalitetu mora i različite druge parametre. Za to se sada koriste veliki brodovi koji trebaju veliku posadu i vrlo su skupi. A s našim će novim plovilom to biti puno jeftinije. Također, planiramo ga ponuditi i mornarici koja bi ga mogla koristiti za nadzor morskih granica i podvodne infrastrukture, tako da sad krećemo u realizaciju novog plovila. Već smo u pregovorima s našim institucijama i potencijalnim korisnicima radi daljnjeg financiranja razvoja i izgradnje drugog plovila, govori za Novi list Pozder.

Plovilo je dugačko 2,5 metara, maksimalna je brzina 10 čvorova, a operativna pet. Kako bi plovilo moglo samostalno ploviti, plovilo ima prednju i stražnju sekundarnu kameru koje služe za navigaciju, a glavna kamera na vrhu služi za detekcije, kako bi plovilo moglo izbjegavati sudare.

Svakako, bit će još riječi o hrvatskim inovacijama koje idu u prilog želji da se Hrvatska pozicionira kao regionalni lider u razvoju autonomnih sustava.

12. prosinac 2025 22:52