- Na prvoj je regati 1998. godine bilo sve skupa sedam brodova, a ove ih je nedjelje startalo čak 77! Rekordna nam je bila 2023. godine, kada smo na regati imali 90 brodova, ali zato smo ove godine ponovno postali i međunarodna regata, vratili smo taj status, jer smo imali na njoj dva broda iz Bara u Crnoj Gori, te još jedan brod s engleskom zastavom - ponosno nam je kazao Jakov Lovrić, predsjednik Udruge Latinsko idro, koja je ove godine po 28. put održala Dane Latinskog idra i na njima, kao krunu svega, ovu nedjelju 28. regatu tradicionalnih drvenih brodova.
Za koju Murter živi cijelu godinu. Jer na ovom je otoku brod – sve!
Misto od 200 drvenih brodova
- Murter je specifičan po tome što samo jednu šesnaestinu posjeda ima na otoku Murteru, a sve ostalo im je na Kornatima, Žutu, Sita, prostori od Pirovca do Draga, između mora i Vranskog jezera.
Naši ljudi su bili radnici kod zadarske gospode na Kornatima, koji su bili vlasnici, a kad su izgubili ekonomski interes dali su pravo prvokupa svojim radnicima, pa su tako Murterini s Betinjanima i Zaglavcima postali vlasnici Kornata i Žuta.
A kako je nemoguće imati prekomorski posjed a ne imati brod, tako su i Murterini bili upućeni na njega, čak i oni koji nisu imali posjed na Kornatima, nego samo na Modravama.
Ni tamo se nije moglo bez broda! - priča nam Lovrić o vjekovnom suživotu čovjeka i broda, betinske i murterske gajete.
- Brod je bio polivalentan, služio je za prijevoz ljudi, ovaca, trave, kamenja, drva za ogrjev, pijeska za gradnju, znači za sve, a status u familiji je imao možda i bolji nego neki članovi familije koji joj nisu mogli fizički doprinositi.
Što je tada bilo najbitnije, jer se radilo uglavnom rukama! Kad bi bila bonaca, onda se veslalo, i to svi koji su bili na brodu, pa čak i dica.
Krivi su motori
Od 12 godina pa naprijed su lagano veslali i stjecali naviku, a kad bi bilo vjetra, onda se idrilo, kao danas! Samo što su onda jedra bila malo manja, danas su veća! - prisjeća se Lovrić. - Murter ima 2,5 tisuće ljudi, a po popisu ima 200 drvenih brodova raznoraznih veličina i oblika. Po glavi stanovnika ja mislim da je to jedinstveno i raritetno.
Betina ima 75 brodova, koliko ih ima, primjerice, i cijeli otok Pašman!
Latinsko idro bilo se skoro izgubilo i u Murteru, prije nego li se pokrenula ova manifestacija, istisnuli su ga motori, i ostalo je bilo samo pet – šest brodova s jedrima. Na to je upozorio profesor Vlado Skračić, a pokojni Željko Jerat je kazao profesoru – To uopće nije problem. Mi ćemo organizirati regatu, ljudi se vole natjecati i – gotovo!
I tako je i bilo! Kada smo dobili na masovnosti, nakon nekih deset – petnaest godina sjeli smo s ljudima koji regatavaju, iz Murtera ali i okolnih mjesta, da maksimalno jedro po dužini, po lantini, može biti 1,6 u odnosu na dužinu broda, u metrima.
Trudimo se zadržati tradicionalno jedro, kao takvo, i tradicionalne drvene brodove, pa smo definirali dosta stvari.
A brodovi na regatu i Dane latinskog idra, dolaze od Rovinja pa do Bara u Crnoj Gori. Jedan dobar broj guceva, batana, pasara dolazi s Kvarnera.
- Mi smo najbrojnija regata na ovoj strani Jadrana, možda i na Mediteranu, što se tiče tradicionalnih brodova.
Neke su možda veće u metraži flote, odnosno brodova, ali po broju plovila pretpostavljam da smo najjači.
Jedno pedesetak uvijek ih bude iz srednje Dalmacije! - kazat će Jakov Lovrić ponosno.
Rive su bile krcate
Regata je okupila 500-injak natjecatelja a sve rive bile su krcate domaćeg svijeta koji je gledao start, koji je također jedinstven.
To je start težačkog broda kad kreće u Kornate, koji je krmom vezan uz rivu, isprid sebe ima sidro i na znak starta diže se sidro, pušta krma i otvara se idro.
Taj događaj na glavnoj rivi je možda i najimpresivniji moment regate. I dok tako bude, ova će regati imati svoju dušu! - veli nam Jakov Lovrić.
Nakon starta idri se u Pirovački konal, prema kontinentu, okreće se kod otoka Sustipanca, pa se ide na plićinu kod Vele Arte i onda se vraća nazad u Murter.
Dužina rute je nekih sedam milja, a cilj je da ga svi brodovi završe, odnosno odjedre za maksimalno 2,5 do tri sata.
Dakako, rezultat je u drugom planu, jer je naglasak uvijek na sigurnost, izbjegavanje rizičnih situacija.
Uvjeti za jedrenje bili su idealni, bilo je sunčano, s laganom burom do nekih deset čvorova prije početka regate.
Očito, i onaj odozgor, a i onaj odozdo su se udružili da Murterinima i njihovim gostima osiguraju feštu za pamćenje.
Zaslužili su je, a i sami su je napravili!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....