StoryEditorOCM

TUŽAN KRAJ TIJATA‘Najvoljeniji‘ brod na Jadranu ipak ide u rezalište!? ‘Županija nema pet milijuna eura za obnovu, to nije prioritet...‘

Piše Ana Petrić/SD
18. prosinca 2025. - 16:10

Kako se i moglo pretpostaviti, na jučerašnjoj sjednici Županijske skupštine Šibensko-kninske županije, službeno je odlučeno, točnije iskomunicirano kako Županija odustaje od projekta prenamjene bivšeg Jadrolinijevog veterana, motornog broda ‘Tijat‘ u ploveći brod-muzej koji bi posjetitelje prevozio do posjetiteljskog centra u šibenskom kanalu, potom Zlarinu, Prviću te na otok magaraca kod Tribunja.

Podsjetimo, nakon umirovljenja ovog broda koji je najveći dio svog plovnog vijeka proveo u šibenskom arhipelagu, prevozeći putnike na liniji 505 Šibenik - Zlarin - Prvić Luka - Prvić Šepurine - Vodice, na inicijativu skupine zaljubljenika u ovaj brod, Šibensko-kninska županija na čelu s tadašnjim županom Markom Jelićem, otkupila ga je od Jadrolinije za 35 tisuća eura kako bi spriječila njegov odlazak u rezalište.

Bilo je to prije nešto više od dvije godine, na Tijatu je nakon toga u šibenskom brodogradilištu napravljen osnovni remont, a otad stoji vezan za rivu na Batiželama i čeka bolje dane. Hoće li ih dočekati, ne zna se, budući da aktualni Šibensko-kninski župan Paško Rakić, ulaganje u Tijat u iznosu od, u prosjeku, pet milijuna eura smatra neracionalnim, neodgovornim i nerealnim.

image

Šibensko-kninski župan Paško Rakić

Nikša Stipaničev/Cropix

- Od samog početka mog mandata intenzivno komuniciramo o "Tijatu" unutar Županije i o tome smo razgovarali sa svim relevantnim čimbenicima koji nam u cijeloj toj priči mogu savjetodavno pomoći. Kad to kažem, onda mislim i na stručne službe same Županije, kao i na zaposlenike županijske i državne Lučke uprave, Lučke kapetanije, pomorce, brodare, zaposlenike registra brodova i resornog Ministarstva. Ni od koga nismo dobili nekakav afirmativan odgovor i potvrdu da nastavimo u tom smjeru.

Stručne službe Šibensko-kninske županije zatražile su od gotovo svih hrvatskih brodogradilišta ponudu za obnovu broda, pristigle su tri od kojih je najrealnija ona koja iznosi 5,5 milijuna eura. Iz Otočnog fonda imamo osigurana sredstva od 1,2 milijuna eura, no ni to nije garancija jer ne znamo bi li Tijat uopće zadovoljio stroge ekološke norme i prošao na tom natječaju.

Neodgovorno mi je dovesti Županiju kao instituciju u poziciju, recimo, Grada Rijeke koja se dan danas muči s obnovom broda Galeb i ne nazire se kraj. I ovdje ne govorimo o drugoj fazi obnove Tijata, o njegovoj namjeni, a što je također, budimo iskreni, dosta nerealno - ističe Rakić te poziva sve zainteresirane pojedince, udruge ili trgovačka društva da iskažu interes i ideje što dalje s brodom.

‘Tijat u srcu‘

- Nije nam u interesu da brod ode ‘u smeće‘, nije nam ni svejedno kako će ova priča završiti, no to nam zaista sad nije prioritet dok nam neke škole, dvorane, ambulante vlaže i prokišnjavaju i dok nam vozila Zavoda za hitnu medicinu imaju desetine tisuća kilometara viška - zaključuje župan.

Ova je odluka, očekivano, pojedince koji su se Tijatovoj obnovi i prenamjeni nadali i radovali, razočarala. Kako nam je ranije kazao Saša Jurat, nekadašnji "Tijatov" zapovjednik i moderator Facebook grupe "Tijat u srcu", a koji na brodu još uvijek boravi svakodnevno, šteta je što Hrvatska u svojoj bogatoj pomorskoj povijesti nema ni jedan tako povijesni i kvalitetni brod koji bi, s nekom drugom svrhom, nastavio ploviti.

- Veliki troškovi obnove osobno su me iznenadili i razumijem da Županija nema toliko novca. Mirovina mi je blizu, ali brod mi je sve i ja bih volio da se taj brod uspije sačuvati. Takav se brod više neće napraviti, to je činjenica, a mogu vam reći da se sad na spasu "Tijata" radi više nego ikad. Nadam se samo da će doći u ruke nekom tko će mu dati novi život - istaknuo je Jurat.

image

Saša Jurat, nekadašnji ‘Tijatov‘ zapovjednik koji na brodu još uvijek boravi svakodnevno

Nikša Stipaničev/Cropix

- Legitimno je da ga kupi osoba koja će ga preurediti na način da istome donosi profit. Ali što će biti sa onim najvrjednijim? Njegovim strojem, propelerom, kormilom i opremom koja ima muzejsku vrijednost? Hoće li se i ona sačuvati? Ne vjerujem. Bit će prodana na kilu tj. završit će u smeću. Dakle dođe na isto. A upravo smo to htjeli spriječiti jer smo vjerovali da možemo imati u Hrvatskoj jedan pravi, potpuno uređen muzejski brod kojeg bi se moglo posjećivati dok je vezan te ploviti njime na jednom od organiziranih izleta.

Mogao je i obučavati učenike pomorstva raznih smjerova. Od kuhara, konobara, strojara pa do časnika. Ali bolji je simulator, sto posto. Dakle ako će se prodati, ostat će vjerojatno samo trup koji se vrlo vjerojatno neće zvati Tijat - izrazio je svoje nezadovoljstvo administrator Facebook grupe ‘Tijat u srcu‘, Robert Udijak.

18. prosinac 2025 16:10