Novi ponedjeljak, novi mjesec i novi početak radova i to ulaganje u lučku infrastrukturu, u mjestu kojeg svi prepoznajemo po najljepšoj plaži na svijetu - Zlatnom ratu.
U Bolu na Braču, od ponedjeljka 6. listopada upili su se bageri za start prve etape gradnje luke.
Luka će ovom turističkom hrvatskom i bračkom biseru osigurati 80 vezova za domicilno stanovništvo, onih komunalnih, te 70 nautičkih, za pristan plovila „u gostima”.
- Startamo sa prvom fazom gradnje luke Bol, investicije vrijedne 16 milijuna eura. Izgradit ćemo 80 metara uređene obale, osigurati ukupno 150 vezova za plovila, znači 70 komunalnih i 80 nautičkih - uvodi nas u priču o još jednom izuzetno važnom projektu za našu županiju, ali i cijelu državu, prvi čovjek Lučke uprave Splitsko-dalmatinske županije Domagoj Maroević, s ponosom naglašavajući ovo:
- Iz Fonda za oporavak i otpornost osigurali smo za povlačenje 4,3 milijuna eura, dok su sva ostala ulaganja naša vlastita sredstva!
Tako će po planu projekta, za tri godine, uoči sezone 2028. godine i Bol biti na karti brojnih plovila, kao glavna nautička destinacija srednjo-dalmatinskih otoka.
- Do sada je Bol imao tek 15 nautičkih vezova, a s novih 70, bit će uz bok Visu i Starom Gradu na Hvaru. A svi znamo kako su zapravo naši otoci pravi magnet za turiste na brodovima, za nautički turizam, gdje se sada već sezona produžila na sedam mjeseci. No treba osigurati i infrastrukturu za takve goste, od prihvatnih vezova, sanitarnih čvorova, benzinskih stanica te popratnih sadržaja kao što su kafići, restorani, prodavaonice za opskrbu te opremu, servisi... - dodaje naš sugovornik, koji je od 2009. godine na čelu regionalne tvrtke zadužene za gradnju i poboljšanje upravo u ovom segmentu života, u ovoj turističkoj industriji, koja nam je ostala kao jedina uzdanica naše zarade i rasta BDP-a.
A osim vezova za turistički najam, još važnije je ulaganje u komunalne vezove, za otočno stanovništvo kojima je luka važan dio života, kao što je stanovnicima Dalmatinske zagore – cesta.
- Uložili smo, ulažemo i planiramo nove projekte. I što je najvažnije, većinu milijunskih investicija smo sami financirali, iz vlastitih sredstava. I uvijek u dogovoru sa domicilnim stanovništvom, sa otočnom vlasti, bez obzira na stranačke boje, jer ulaganje u naše otoke, je ulaganje u našu budućnost - dodaje Maroević, najavljujući i novu drugu fazu luke Bol:
- Druga faza gradnje obuhvaća uređenje obale za katamaranski pristan. Dok će se luka nautičkog turizma, sa novim vezovima, finalizirati gradnjom neophodnog objekta, gdje će biti sanitarni čvor, servisi, ugostiteljski objekti,... Gradit će se tisuću kvadrata novog objekta.
I rekli bi to nije sve, ovo je samo dio investicije za Bol, dok su projekti, među ostalima i oni od tisuću vezova, spremni u uredima Lučke uprave Splitsko-dalmatinske županije.
- Duilovo će imati tisuću vezova, što je novi izgled istočnog dijela Splita. Ulaganje u Križnu luku u gradu Hvaru, također je u fokusu. Projekti za Stomorsku (Šolta), Tučepe i Trogir su spremni, sada je u tijeku osiguranje financijskih sredstava. U svom ritmu ide i luka Krilo u općini Dugi rat, radi se i na projektu nove obale, lukobrana sa 40 vezova u šoltanskom Nečujmu,... Puno toga je što provodimo, jer smo obećali a većinu već i realizirali, kako ćemo provesti renesansu hrvatske, ove naše dalmatinske obale, u koju se nije ulagalo još od vladavine Austro-Ugarske – rezimira Domagoj Maroević, ravnatelj Lučke uprave Splitsko-dalmatinske županije još jedan investicijski ciklus u naše pomorske resurse.
OMIŠ: Nova sezona, nova brodska linija
Nakon okončanja nove vizure istočnog ulaza u grad Omiš, gradnja luke prije ulaza u Fošal, evo još jedne važne informacije za Omišane, ali i Bračane.
Na početku nove ljetne sezone, one 2026. godine, starta brodska linija na relaciji Omiš-Postira.
- Linija će biti uspostavljena tijekom cijele godine, i to sigurno u periodu narednih pet godina. Svake će se subote prometovati na ovoj relaciji. Upravo je u tijeku natječaj kojeg provodi Grad Omiš, na sugestiju i uz savjete Agencije za linijski brodski promet – otkriva nam Maroević, benefite još jednog ulaganja Lučke uprave Splitsko-dalmatinske županije.
Radi se o infrastrukturnom projektu vrijednom skoro 15 milijuna eura, od čega je 7 milijuna sufinancirano iz fondova Europske unije.
Nakon 3,5 godine radova, u svibnju je otvorena nova luka i riva, gdje se dobio uređen prostor površine 7435 četvornih metara, izgrađeno je 50 novih komunalnih vezova i 267 metara operativne obale, koja će se koristiti za sezonske i godišnje linije prema otoku Braču, odnosno prema luci u Postirama.
NEČUJAM: Sanacija mula
Spora je naša državna administracija, no rekli bi, ne smije se odustati pa će se uskoro krenuti i u realizaciju sanacije obale na Šolti, u Nečujmu.
- Prije dvije godine predali smo zahtjev resornom ministarstvu za financiranje uređenja obale u Nečujmu, ispred kuće u kojoj je boravio otac hrvatske književnosti Marko Marulić. Kuća je renovirana, netom i svečano otvorena za javnost, no mi još nismo krenuli u provedbu sanacije obalnog dijela, jer čekam pozitivno rješenje našeg zahtjeva. Radi se o sto tisuća eura, kojima bi obnovili staru, već propalu rivu na tom području, uz uređenja 18 komunalnih vezova za domicilno stanovništvo – poslove i oko sanacija obalnog dijela koje provode - iznosi nam ravnatelj Lučke uprave.
SURADNJA SA KOMUNALNIM PODUZEĆIMA
Premda je 2023. godine donesen novi Zakon o pomorskom dobru i morskim lukama, na kojega smo čekali više od 18 godina i čije je izglasavanje bilo odobreno s ushićenjem – dvije godine nakon, još smo u problemima.
Nisu doneseni pravilnici, koji su trebali biti riješeni u roku od šest mjeseci od donošenja Zakona.
Većina toga je ostala „visjeti u zraku”, pa nanovo svjedočimo neredu na pomorskom dobru, poglavito sidrištima.
- Peljar Splitsko-dalmatinske županije ima 129 sidrišta, od toga 119 ih nije u sustavu koncesija, a treba s tih usidrenih brodova pokupiti smeće, pobrinuti se da posade poštuju naše more, ne ispuštaju tankove direktno u more, ne zagađuju ni obalu ni more. Sada se čekaju pomorski redari koji imaju ingerenciju i na moru, no treba im osigurati i brodove za rad – i ovaj dio obuhvaća sve ono za što volimo reći da je – nautički turizam – ističe nam Maroević, dodajući i jednu bitnu pojavu na terenu:
- Imamo odličnu suradnju sa svim komunalnim tvrtkama i otočnim i onim obalnim. Oni su nam tu kada treba uzeti smeće s brodova, prevesti ga i skladištiti ga.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....