Dana 17. veljače 2025. godine na portalu Slobodne Dalmacije objavljen je tekst naslova "Sud poništio novu ‘nacionalizaciju‘: Grad im prisvojio parcele i proglasio javnim dobrom, odvjetnici dobili bitku!”.
Nakon objave teksta, iz Grada Makarske su nam putem odvjetnika Mare Mihočevića poslali odgovor koji prenosimo u cijelosti:
„U naslovu spornog članka navodi se pojam nacionalizacije te se našu stranku označuje kao provoditelja nacionalizacije. Takve navode poričemo jer naša stranka nije provodila nacionalizaciju niti nacionalizaciju može provoditi.
Nacionalizacija predstavlja postupak države kojim se imovina privatnika pretvara u državno ili društveno vlasništvo (zemlja, nekretnine, obrtna sredstva i sredstva za proizvodnju); podruštvljenje, podržavljenje. I Nacionalizacija je pojam usko vezan uz Socijalističku Federativnu Republiku Jugoslaviju (u nastavku: SFRJ) za vrijeme čijeg postojanja je imovina državljana SFRJ otimana bez kriterija. Nacionalizacija kao pravni institut ne postoji u hrvatskom pravnom poretku pa je istu nedopušteno i nemoguće provoditi.
Naša stranka je odluke o proglašenju Kačićevog trga i javnog parkinga Žbare javnim dobrom u općoj uporabi donijela temeljem odredbi Zakona o komunalnom gospodarstvu (u nastavku: ZKG).
Odredbom čl. 59. st. 1. toč. 2. i 3. ZKG-a propisano je da komunalna infrastruktura jesu javne prometne površine na kojima nije dopušten promet motornih vozila i javna parkirališta.
Odredbom čl. 60. st. 2. ZKG-a propisano je da su javne prometne površine na kojima nije dopušten promet motornim vozilima trgovi, pločnici, javni prolazi, javne stube, prečaci, šetališta, uređene plaže, biciklističke i pješačke staze, pothodnici, podvožnjaci, nadvožnjaci, mostovi i tuneli, ako nisu sastavni dio nerazvrstane ili druge ceste.
Čestice sadržane u Odluci o proglašenju Kačićevog trga javnim dobrom u općoj uporabi predstavljaju trg kao javnu prometnu površinu na kojoj nije dopušten promet motornim vozilima, a time i komunalnu infrastrukturu.
Odredbom čl. 60. st. 3. ZKG-a propisano je da su javna parkirališta uređene javne površine koje se koriste za parkiranje motornih vozila i/ili drugih cestovnih vozila s pripadajućom opremom na zemljištu u vlasništvu jedinice lokalne samouprave.
Čestice sadržane u Odluci o proglašenju javnog parkinga Žbare javnim dobrom u općoj uporabi predstavljaju javno parkiralište, a time i komunalnu infrastrukturu.
Odredbom čl. 61. st. 1. ZKG-a propisano je da je komunalna infrastruktura javno dobro u općoj uporabi u vlasništvu odnosno suvlasništvu jedinice lokalne samouprave i/ili osobe koja obavlja komunalnu djelatnost.
Odredbom čl. 61. st. 4. ZKG-a propisano je da komunalna infrastruktura stječe status javnog dobra u općoj uporabi danom njezine izgradnje, uređenja odnosno stupanja na snagu odluke o proglašenju javnog dobra u općoj uporabi, a ako je riječ o komunalnoj infrastrukturi koja nije u vlasništvu odnosno suvlasništvu jedinice lokalne samouprave i/ili osobe koja obavlja komunalnu djelatnost, nakon što su riješeni imovinskopravni odnosi.
Dakle, čestice koje čine Kačićev trg i javno parkiralište Žbare su u trenutku izgradnje trga i javnog parkirališta postale komunalna infrastruktura, a time i javno dobro u općoj uporabi čiji je vlasnik naša stranka.
Navedene odredbe dokazuju da se u konkretnom slučaju nije radilo o postupku nacionalizacije, već o postupku proglašenja komunalne infrastrukture sukladno jasnim odredbama ZKG-a. Obzirom na to, povezivanje naše stranke s nacionalizacijom i označavanje naše stranke kao provoditelja nacionalizacije nema činjenični niti pravni temelj.
Nadalje, u članku se navodi da je naša stranka provela izvlaštenje, odnosno djelomično izvlaštenje čestica u vlasništvu Župe svetog Marka evanđeliste i Damira Rakića. Takav navod poričemo jer naša stranka nije provodila postupak izvlaštenja niti djelomičnog izvlaštenja, već postupak evidentiranja i proglašenja komunalne infrastrukture sukladno odredbama ZKG-a.
Izvlaštenje je pravni institut reguliran odredbama Zakona o izvlaštenju i određivanju naknade (u nastavku: ZION).
Odredbom čl. 2. st. 1. ZlON-a propisano je da se nekretnina može izvlastiti, ako posebnim zakonom nije drukčije propisano, kada je to potrebno radi izgradnje građevine ili izvođenja radova u interesu Republike Hrvatske, kada se ocijeni da će se korištenjem nekretnine, za koju se namjerava predložiti izvlaštenje, u novoj namjeni postići veća korist od one koja se postizala korištenjem te nekretnine na dosadašnji način. Odredbom čl. 2. st. 2. ZlON-a propisano je da se nekretnina u smislu stavka 1. ovog članka može izvlastiti radi izgradnje građevine ili izvođenja radova gospodarske infrastrukture, groblja i drugih objekata komunalne infrastrukture, zdravstvenih, prosvjetnih, kulturnih i sportskih građevina, industrijskih, energetskih, vodno gospodarskih, prometnih i objekata elektroničkih komunikacija, građevina za potrebe hrvatskog pravosuđa, vojske i policije te istraživanja i eksploatacije rudnog i drugog blaga. Odredbom čl. 2. st. 3. ZlON-a propisano je da se nekretnina u smislu stavka 1. ovog članka može izvlastiti i kad je to potrebno radi izgradnje drugih građevina ili izvođenja drugih radova određenih uredbom Vlade Republike Hrvatske od državnog i područnog (regionalnog) značaja ili radi provedbe strateških projekata koje je Vlada Republike Hrvatske proglasila strateškim investicijskim projektima.
Dakle, postupak izvlaštenja provodi se kada je to potrebno radi izgradnje građevine ili izvođenja radova u interesu Republike Hrvatske. U konkretnom slučaju, čestice koje predstavljaju Kačićev trg i javno parkiralište Žbare nisu proglašene komunalnom infrastrukturom i javnim dobrom u općoj uporabi s ciljem izgradnje građevina ili izvođenja radova na istima, već radi usklađenja zemljišnoknjižnog i katastarskog stanja tih čestica s njihovim stvarnim stanjem.
Konačno, u članku se navodi „Osim toga, gradska odluka je donesena protivno Zakonu o pravu na pristup informacijama (...)”. Iz citiranog sadržaja rečenica proizlazi da su odluke o proglašenju Kačićevog trga i javnog parkirališta Žbare komunalnom infrastrukturom i javnim dobrom u općoj uporabi ukinute zbog više razloga, a da je jedan od njih neusklađenost sa Zakonom o pravu na pristup informacijama (u nastavku: ZPPI).
Takav navod poričemo jer su odluke o proglašenju Kačićevog trga i javnog parkirališta Žbare komunalnom infrastrukturom i javnim dobrom u općoj uporabi ukinute isključivo iz razloga neusklađenosti s odredbama čl. 11. ZPPl-a, a ne i zbog drugih razloga, što je razvidno iz obrazloženja odluka Visokog upravnog suda Republike Hrvatske posl.br. Usoz-268/2023 od 27.1.2025. godine i posl.br. Usoz-303/2023 od 27.1.2025. godine.
Grad Makarska
Pp odvjetnik Maro Mihočević
OD Mihoćević&Bajs“
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....