Sindikat lokalnih i državnih službenika i namještenika RH 16. svibnja prošle godine obratio se Upravi za pravosudnu i upravnu inspekciju Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije zbog traženja inspekcijskog nadzora nad upravnim tijelima Grada Makarske.
Nadzor je zatražen jer ih je sindikalna podružnica Grada obavijestila o problemu nezakonitog određivanja plaća pojedinim službenicima u upravnim tijelima Grada Makarske tako što im se određuje stalni mjesečni dodatak na plaću.
Stoga je Sindikat zamolio inspekciju resornog Ministarstva temeljem Zakona o upravnoj inspekciji, izvršavanje inspekcijskog nadzora nad aktima gradonačelnika Zorana Paunovića, a kojima se određuje stalni mjesečni dodatak određenim službenicima Grada, a radi provjere usklađenosti tih akata s odredbama Zakona o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
O proceduri dodjeljivanja stalnog dohotka, odnosno usmenoj uputi poslodavca zaposlenima o kriterijima za ostvarivanje stalnog dohotka, dodatnim informacijama je raspolagala tadašnja sindikalna povjerenica Sindikata lokalnih i državnih službenika i namještenika u Gradu Makarskoj Martina Mustapić Glibota.
Sindikat je istaknuo da je Zakonom o plaćama u lokalnoj i područnoj samoupravi propisano da za natprosječne rezultate u radu, službenici i namještenici mogu ostvariti dodatak za uspješnost na radu koji može iznositi godišnje najviše tri plaće službenika koji ostvaruje dodatak i ne može se ostvariti kao stalni dodatak na plaću.
Stoga je Sindikat smatrao da su pojedinačne odluke gradonačelnika o isplati stalnog mjesečnog dodatka, u suprotnosti s navedenim zakonskim odredbama.
Kako su tada pojasnili, plaće su određene kao umnožak osnovice i koeficijenta složenosti poslova uvećano za 0,5 posto za svaku navršenu godinu staža, a navedenim odlukama o stalnom dodatku se protivno Uredbi o klasifikaciji radnih mjesta u lokalnoj i područnoj samoupravi, mijenja visina primanja pojedinih službenika iste razine – viši stručni suradnik, savjetnik i pročelnik na način koji nije propisan Zakonom, a kojim načinom plaće pojedinih službenika prelaze u druge platne razrede.
Kako su napomenuli, stav Sindikata je da je zbog inflacije i povećanja troškova života, potrebno povećati plaće svim zaposlenicima.
‘‘Parcijalno povećanje pojedinih plaća stalnim dodacima, nije transparentno, otvara mogućnost arbitrarnosti te ne omogućava ujednačen rast plaća u gradskoj upravi.
Takvim povećanjem dolazi do disbalansa u razredima primanja službenika, ali se pozdravlja zakonito nagrađivanje službenika‘‘ – navedeno je, među ostalim, u dopisu inspekciji Ministarstva pravosuđa i uprave.
Odgovor Uprave za pravosudnu i upravnu inspekciju Ministarstva u obliku zapisnika o provedenom inspekcijskom nadzoru nad radom tijela i upravnih tijela Grada Makarske, stigao je nakon godinu dana čekanja, 13. svibnja ove godine.
Kako je, među ostalim, navedeno u zapisniku o provedenom inspekcijskom nadzoru nad radom tijela i upravnih tijela Grada Makarske, a koji je temeljem Zakona o upravnoj inspekciji provela Mirjana Ljubić, viša upravna inspektorica, uvidom u dostavljenu dokumentaciju i izvješća Grada, utvrđeno je da je gradonačelnik za pojedine službenike donio odluke o isplatama mjesečnog stimulativnog dijela plaće u bruto iznosima od 225 do 482 eura.
Isplate su uglavnom realizirane 2022., 2023., i 2024. godine do 15. svibnja 2025. godine.
Riječ je o Odluci o privremenom obavljanju dodatnih poslova i isplati stimulativnog dijela plaće koji se isplaćivao do daljnjeg, po potrebi i pozivu gradonačelnika i Odluci o isplati stalnog mjesečnog dodatka na plaću s osnove ostalih uvjeta rada koji se zbog povećanog obima posla isplaćivao od 1. ožujka 2024. do 15. svibnja 2025. godine.
Time su dodaci isplaćivani desetorici djelatnika Grada od kojih je troje dodatke dobivalo do daljnjega, po potrebi i pozivu gradonačelnika, a sedmero do 15. svibnja ove godine.
Riječ je o po jednom pročelniku Odjela, voditelju Odsjeka, stručnom suradniku i savjetniku te trojici viših stručnih suradnika i tri referentice.
Rezultati provedenog inspekcijskog nadzora su izrečene mjere kojima se gradonačelniku naređuje poduzimanje radnji kojima će osigurati prestanak postupanja po pojedinačnim aktima kojima je utvrđen stalni dodatak na plaću protivno Zakonu o plaćama u lokalnoj i područnoj samoupravi
Nalog službeniku može dati pročelnik i nadređeni službenik, a ne gradonačelnik
Kako je navedeno u inspekcijskom zapisniku, gradonačelnikove odluke nisu u skladu sa Zakonom o plaćama u lokalnoj samoupravi kojim je propisano da za natprosječne rezultate u radu, službenici i namještenici mogu ostvariti dodatak za uspješnost u radu koji može iznositi najviše tri plaće službenika ili namještenika koji ostvaruje dodatak i ne može se ostvariti kao stalni dodatak uz plaću.
Navedenim Zakonom je propisano i da gradonačelnik Pravilnikom utvrđuje kriterije utvrđivanja natprosječnih rezultata i način isplate dodatak za uspješnost u radu, a kao obvezan kriterij mora se uzeti u obzir ocjena kojom je službenik ocijenjen.
- Slijedom navedenog, službenici mogu ostvarivati dodatak za uspješnost na radu sukladno kriterijima i na način utvrđen Pravilnikom, a koji ne može biti stalni dodatak.
Ograničenje isplate tog dodatka na određeno vremensko razdoblje, kako je to navedeno u pojedinim odlukama, nije od utjecaja na karakter samog dodatka.
S obzirom da je u pojedinim odlukama navedeno da službenici obavljaju poslove po pozivu i potrebi gradonačelnika, ukazuje se da je, sukladno Zakonu o službenicima i namještenicima, službenik dužan izvršavati naloge pročelnika upravnog tijela koji se odnose na službu te bez posebnog naloga obavljati poslove, odnosno zadatke radnog mjesta na koje je raspoređen.
Dakle, nalog službeniku može dati pročelnik i nadređeni službenik, dok takva ovlast nije propisana gradonačelniku – stoji, među ostalim, u inspekcijskom zapisniku.
Ugovorom ni drugim aktom nema poslova za koje postoje otežani uvjeti rada
U zapisniku je navedeno i da u slučaju kada službenici zbog povećanja opsega poslova radnog mjesta na koja su raspoređeni te poslove ne mogu obavljati u okviru radnog vremena, a povećanje opsega poslova je privremenog karaktera, obavljanje tih poslova može se osigurati prijmom službenika na određeno vrijeme.
U slučaju da je povećani opseg poslova trajnog karaktera, Pravilnikom o unutarnjem redu može se povećati broj izvršitelja potrebnih za obavljanje poslova radnog mjesta.
- S obzirom da je u obrazloženju pojedinih odluka navedeno da su službenici poslove obavljali izvan radnog vremena, odnosno prekovremenim radom, u tom slučaju službenici u odnosu na određene sate rada, imaju pravo na povećanu plaću sukladno Kolektivnom ugovoru.
Navedene odluke prema ocjeni inspekcije nisu mogle biti donesene niti na temelju Kolektivnog ugovora za zaposlene u gradskoj upravi Grada Makarske u kojem je navedeno da će se osnovna plaća povećati odlukom gradonačelnika za otežane uvjete rada, fizička ili psihička opterećenja, utjecaj okoline, stalnim dodatkom na plaću odlukom gradonačelnika i dodatkom na plaću s osnove ostalih uvjeta rada.
Međutim, u Kolektivnom ugovoru je određeno da se isto primjenjuje na ostvarena povećanja zatečena na dan potpisivanja toga ugovora, a koji je sklopljen 1. travnja 2021. godine – navedeno je u inspekcijskom zapisniku u kojem se napominje da je uvidom u dostavljenu dokumentaciju i Kolektivni ugovor utvrđeno da tim ugovorom, a niti nekim drugim aktom nisu utvrđeni poslovi za koje postoje otežani uvjeti rada.
Mustapić Glibota sama prijavila primanje svog dodatka
Na nezakonitu isplatu stalnog mjesečnog dodatka na plaću na posljednjoj konferenciji za novinare osvrnula se gradonačelnička kandidatkinja HDZ-a Martina Mustapić Glibota koja je kao sindikalna povjerenica prije točno prije godinu dana prijavila isplaćivanje dodataka pojedinim zaposlenicima.
- Ja sam bila jedna od prvih koji su primali taj dodatak, a koliko sam dosljedna govori da sam prijavila i svoj dodatak.
Po promjeni sistematizacije prebačena sam sa VSS-a na na radno mjesto sa SSS-om, a s obzirom da se očekivalo da i dalje obavljam poslove tajnice, iako sam uklonjena s tog mjesta, ponuđeno mi je da ću primati razliku u plaći ukoliko se ne budem žalila na to rješenje.
Žalbu sam ipak uložila jer se ne dam kupiti, no nakon mjesec dana mi se ipak počeo isplaćivati dodatak.
Potom su isto dobili i neki drugi djelatnici - zbog povećanog obujma posla što ne sporim, ali sam gradonačelniku govorila da je to suprotno Zakonu o plaćama službenika i da je nužno promijeniti osnovicu i povećanje plaća regulirati kroz povećane koeficijente.
Problem je nastao kada su dodatke počeli primati odabrani ljudi, primjerice, dodatak je dobivala osoba koja je u međuvremenu dobila pomoćnika kao i osobe kojima su u opisu poslovi koje ne obavljaju - rad na prostornom planu osobi koja strukom nema veze s tim ili pak “evidencija smještajnih kapaciteta” na Gradskom sportskom centru, iako ta osoba to nije radila.
To znam jer sam ja vodila evidenciju i dogovarala čišćenje, a kada ne bi bilo čistačice i sama sam išla čistiti sobe!
Obzirom da je utvrđeno da jedan od djelatnika nije ni mogao obavljati dodatne poslove na koje je raspoređen, a potpisivao je kazne temeljem snimki nadzornih kamera, pitanje je padaju li sve te kazne sada u vodu?
Sve je ovo pod palicom odvjetničkih društava koji su savjetovali gradonačelnika, a sada je došao konačan dokaz da je sve bilo protuzakonito – kazala je Mustapić Glibota.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....