StoryEditorOCM
Obalaprosvjedna šetnja

FOTO Ovako se bori za svoj grad! Omišani izašli na ulice, protive se važnom projektu: ‘Potpuno promašeno! Nije kasno...‘

Piše Vinko Vuković
19. listopada 2025. - 14:15

"Polomit ćete zube na omiškoj stini" naziv je prosvjeda što je u nedjelju okupio oko 200 građana Omiša koji su Vladi Republike Hrvatske, Ministarstvu prometa i Hrvatskim cestama poručili kako žele promjenu predviđene trase gradske obilaznice zbog toga što je "funkcionalno, sigurnosno i vizualno potpuno promašeno rješenje".

Organizatori iz omiških udruga civilnog društva "Volim Omiš", "Savez za Poljica" i "Spasimo ušće Cetine" podsjetili su kako su već pisali Vladi RH sa zahtjevom da se zaustavi planirana gradnja po trasi na kojoj su ucrtana tri tunela, šest vijadukata i nasip visok sto metara te da odgovor nisu dobili, a podsjetili su i na sastanak u svibnju s Upravom Hrvatskih cesta kada im je rečeno kako su u HC-u svjesni svih problema i manjkavosti, ali...

Jedan tunel

Ali, sada je kasno, jer je financiranje ceste u iznosu od sto milijuna eura već odobreno od strane Europske unije, a prije mjesec dana odabran je i izvođač radova koji bi, prema HC-u, u posao trebao biti uveden čim se ishode sve potrebne dozvole i riješe imovinsko-pravni odnosi.

image

Jedan dio prosvjednika otrčao je i trail utrku do trase buduće ceste

Ante Čizmić/Cropix

Prosvjednici se, međutim, ne mire s takvim obrazloženjem te tvrde kako još uvijek nije kasno da Omiš dobije kvalitetno i trajno rješenje svojih prometnih problema, a to znači probijanje samog jednog tunela te gradnja rotora u Zakučcu kojim bi se omogućila vožnja u svim smjerovima, pa tako i prema autoputu u Blatu na Cetini, što sadašnje rješenje brze ceste ne predviđa.

image

Maketa koja pokazuje rješenje s jednim tunelom i rotorom za sve smjerove

Ante Čizmić/Cropix

- Davnih dana smo moji kolege i ja upozoravali da se odustane od potpuno promašene trase, a po novome i rotora usred jednog od tunela jer su genijalci shvatili kako brza cesta Split-Omiš bez njega neće imati izlaz za Omiš - pred brojnim mikrofonima govorio je umirovljeni inženjer niskogradnje Ivo Vulić koji je ujedno i autor alternativnog rješenja.

Pola stoljeća

Argument kako bi odustajanje od već ucrtane trase i prelazak na takozvanu varijantu B odgodio završetak brze Split - Omiš za najmanje pet godina prosvjednici ne prihvaćaju te napominju kako je pet godina ništa s obzirom da se na tu cestu čeka već više od 50 godina, otkako su je institucije u Zagrebu počele graditi te kako je od svečanog otvaranja radova u Omišu proteklo čak 20 godina.

image
Ante Čizmić/Cropix

Organizatori prosvjeda ne dvoje previše, ucrtana trasa najgore je moguće rješenje, niti, kažu, jamči funkcionalnost niti sigurnost, dapače, a da o devastaciji okoliša i spektakularne omiške vizure i ne govorimo. Potrudili su se napraviti i maketu koja zorno pokazuje razliku između rješenja na kojemu inzistiraju Hrvatske ceste, dakle onog s tri tunela, šest vijadukata i stometarskim nasipom, i rješenja sa samo jednim tunelom.

Realizacija njihove trase, tvrde Omišani, bila bi izvedbeno jednostavnija, a samim time sigurnija i financijski povoljnija, dok njena gradnja, za razliku od prihvaćene varijante, ne bi remetila ni postojeći način odvijanja prometa. Postojeća varijanta, rečeno je, ozbiljno ugrožava i planinski masiv i živote ljudi koji stanuju podno planine.

image
Ante Čizmić/Cropix

Iako su na predizbornoj tribini u svibnju ove godine i gradonačelnik Omiša Zvonko Močić i načelnik Dugog Rata Tonči Bauk podržali traženja udruga civilnog društva i alternativnu trasu brze ceste, u nedjelju se nisu pojavili na prosvjedu. Među prosvjednicima smo uočili tek Ivana Kovačića, negdašnjeg dopredsjednika Vlade RH, ministra uprave i gradonačelnika Omiša od 2013. do 2016. godine koji je bio najglasniji protivnik gradnje obilaznice po trasi kakvu su zamislile Hrvatske ceste.

Kovačićeva podrška

- Naravno da prigovori kako smo se kasno sjetili prosvjedovati ne stoje, odavno sam ja od Hrvatskih cesta tražio da poslušaju omiške prometne stručnjake i da promjene trasu, ali nas oni nisu htjeli slušati - kratko nam je kazao Kovačić.

Po završetku prosvjeda, na kojemu nije bilo izvikivanja parola, megafona i govorancija, odrađena je i prosvjedna šetnja do početka omiške obilaznice.

image
Ante Čizmić/Cropix

Hrvatske ceste, podsjetimo, sredinom rujna odabrale su izvođača radova za 4,5 kilometara dugu dionicu brze ceste između Dugog Rata i Omiša, koja predstavlja najvažniji korak u realizaciji projekta vrijednog 314 milijuna eura, kojim će se izgraditi 22,5 kilometara brze ceste Solin – Stobreč – Dugi Rat – Omiš. Posao vrijedan 105,9 milijuna eura dobio je hrvatsko-turski konzorcij Texo Molior i Özgün İnşaat, a planirano trajanje radova iznosi 42 mjeseca.

image

Prosvjednici su nosili prigodne parole

Ante Čizmić/Cropix
image

Prosvjednici su poručili kako žele trajno i kvalitetno rješenje

Ante Čizmić/Cropix
image

Nakon prosvjeda održana je prosvjedna šetnja do početka omiške obilaznice

Ante Čizmić/Cropix
image

Maketa koja pokazuje rješenje s tri tunela i šest vijadukata

Ante Čizmić/Cropix
image

I staro i mlado, kao u pjesmi, stalo je uz omiške civilne udruge

Ante Čizmić/Cropix
image
Ante Čizmić/Cropix
image
Ante Čizmić/Cropix
image
Ante Čizmić/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. listopad 2025 15:44