StoryEditorOCM
ObalaSPORNA OBILAZNICA

Žestoka akcija na cesti na kojoj su građani izgubili i zadnju kap strpljenja: ‘Polomit ćete zube na omiškoj stini!‘

Piše Vinko Vuković
17. listopada 2025. - 15:38

"Polomit ćete zube na omiškoj stini" naziv je prosvjeda što će u nedjelju, s početkom u 12 sati, biti održan u omiškoj gradskoj luci, na popularnom "mulu", a kojemu je cilj izmjena predviđene trase gradske obilaznice kao najskupljeg i najzahtjevnijeg dijela buduće brze ceste do Splita.

Organizatori iz omiških udruga civilnog društva "Volim Omiš", "Savez za Poljica" i "Spasimo ušće Cetine" nadaju se velikom odazivu građana koji bi na taj način, rečeno je, pokazali svijest da im je stalo do sigurnije i ljepše budućnosti njihova zavičaja, dok na prigovore da je kasno za prosvjed jer je cesta već ucrtana, elaborirana i isfinancirana odgovaraju kako je to samo zamagljivanje očiju od strane Hrvatskih cesta kao investitora jer neovisni stručnjaci već godinama apeliraju da se odustane od, citiramo, "potpuno promašene obilaznice".

Stare besmislice  

- Davnih dana smo moji kolege i ja upozoravali da se odustane od trase koja predviđa bušenje tri nova tunela, izgradnju šest vijadukata i nasipa velikog stotinu metara, a po novome i rotora usred jednog od tunela jer su genijalci shvatili kako brza cesta Split-Omiš bez njega neće imati izlaz za Omiš, 25 godina ja o tome govorim, no nitko kod nas struku ne sluša, političari uporno nastavljaju pi svome - kazao je na konferenciji za novinare održanoj u petak podno omiške Babnjače umirovljeni inženjer niskogradnje Ivo Vulić.

Kao čovjek koji je čitav svoj radni vijek proveo (g)radeći u Hrvatskim cestama naglasio je kako argumenti da bi odustajanje od već određene trase omiške obilaznice te pristanak na novo rješenje koje uključuje samo jedan tunel i vanjski rotor znatno pomaklo rokove dovršetka čitave brze ceste do Splita ne stoje.

- Čak i da se sve otegne na još pet godina, kako oni sada govore, što su zapravo besmislice jer se sva papirologija može napraviti i puno prije što smo mi najbolje pokazali gradeći autoput, što je to naspram pedeset godina koliko mi već čekamo ovu cestu. Kad se već radi, onda je treba napraviti da bude trajno rješenje, a ne dodatni problem, i to višestruki - naglasio je Vulić.

Organizatori prosvjeda ne dvoje previše, ucrtana trasa najgore je moguće rješenje, niti, kažu, jamči funkcionalnost niti sigurnost, dapače, a da o devastaciji okoliša i spektakularne omiške vizure i ne govorimo. Potrudili su se napraviti i maketu koja zorno pokazuje razliku između rješanja na kojemu inzistiraju Hrvatske ceste, dakle onog s tri tunela, šest vijadukata i stometarskim nasipom, i rješenja sa samo jednim tunelom. 

Novo rješenje 

- I laiku je jasno koje je rješenje bolje, jer bi naše rješenje, odnosno rješenje koje je osmislio gospodin Vulić, omogućilo odvijanje prometa u svim smjerovima, pa tako i spoj na autocestu u Blatu na Cetini, što rješenje Hrvatskih cesta, nevjerojatno, ali istinito,  uopće ne predviđa - istaknuo je u ime organizatora prosvjeda aktivist Ivan Barišić.

Realizacija njihove trase, tvrde Omišani, bila bi izvedbeno jednostavnija, a samim time sigurnija i financijski povoljnija, dok njena gradnja, za razliku od prihvaćene varijante, ne bi remetila ni postojeći način odvijanja prometa.

- Postojeća varijanta ozbiljno ugrožava i planinski masiv i živote ljudi koji stanuju podno planine, a da ne govorimo kakvu bismo buku imali kad bi cesta s tim svim svojim vijaduktima prošla kroz ovaj prirodni amfiteatar - upozorio je Tino Mrčelić iz Mjesnog odbora Priko, naselja iznad kojega bi trebala prolaziti brza cesta.

I on je u svibnju bio dio omiške delegacije koja je bila na sastanku kod predsjednika Uprave Hrvatskih cesta Ivice Budimira.

- Tada nam je obećano da će se još jednom razmotriti postojeća trasa i da će se sagledasti svi aspekti na koje upozoravamo, no ništa se od toga nije dogodilo, niti nam se itko nakon sastanka javio - otkrio je Mrčelić.

100 milijuna eura

Iako su organizatori najavili kako prosvjed neće biti političkog karaktera te kako su političari dobrodošli samo kao obični građani, omiški HSP objavio je priopćenje kojim poziva građane da se pridruže prosvjedu te tako "spase Omišu u prometnom smislu i vizualnom identitetu".

Inače, Hrvatske ceste sredinom rujna odabrale su izvođača radova za 4,5 kilometara dugu dionicu brze ceste između Dugog Rata i Omiša, a posao vrijedan 105,9 milijuna eura dobio je hrvatsko-turski konzorcij Texo Molior i Özgün İnşaat. Planirano trajanje radova iznosi 42 mjeseca, a početak izvođenja, kažu u HC-u, ovisi o rješavanju imovinsko-pravnih odnosa te o ishođenju građevinskih dozvola.

Ova dionica predstavlja najvažniji korak u realizaciji projekta vrijednog 314 milijuna eura, kojim će se izgraditi 22,5 kilometara brze ceste Solin – Stobreč – Dugi Rat – Omiš.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. listopad 2025 15:41