Šestog kolovoza, točno u 9 sati ujutro krenula je velika akcija - Sigurna plovidba 2025. godine, odnosno pojačani nadzor sigurnosti na Jadranu u režiji Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
Akcija se odvijala istovremeno u osam lučkih kapetanija, a mi smo imali privilegiju provesti dan s ekipom iz Lučke kapetanije u Splitu, na moru, među brodicama, jet-skijevima, turistima i ponekim prekršajem.
Cilj? Preventivna zaštita svih sudionika pomorskog prometa, osobito u špici sezone, kad je Jadran pun, a gliseri lete brže nego što signal dopire. More ovog jutra miruje, ali ekipa na brodu ne. Krećemo odmah - ne prema valovima, nego prema ljudima i brodicama.
Dan je već bio užaren. Ljeto na Jadranu u kolovozu ne oprašta, sunce udara, bez hlada. Ipak posada Lučke kapetanije radi bez oklijevanja - jer sigurnost na moru nije samo stvar protokola, već stvar ljudi i često sitnice prave razliku između života i smrti.
‘Ima svega‘
Prva postaja, Splitska vrata. Prva kontrola, izletnički brod.
Upoznajemo Derada Helenijuma, skipera broda koji u sezoni prevozi turiste na izlete. Pristaje na kontrolu i provjeru dokumenata bez problema i izlazi na palubu sa smiješkom.
- Nisu kontrole više stroge, ali ima svega - kaže, odmah otvarajući razgovor
- I droge i svega, znate i sami - objašnjava.
Djeluje opušteno, ali nije naivan. Godinama radi na moru i kako kaže mladi ljudi hoće sve odmah. Malo kupanja, malo alkohola. On ih prevozi, odmahuje rukom kad ga pitaju za druge brodare, aludirajući da se svi žele baviti njegovim poslom.
- Nek se bave, ja se bavim svojim poslom, tuđi posao ne gledam - objašnjava.
Kontrola je prošla uredno, a on kao i mi nastavljamo dalje.
Podrška turista
Stigli smo u Milnu, napravili kratku pauzu i pri izlazu iz Milne zaustavili privatni broj u vlasništvu markantnog Britanca.
Na palubi nas je dočekao Philip Buckley, ozarenog lica, nema mjesta panici, svi papiru su tu, sve dokumente ima kao i dozvole. Objašnjava kako je prekrasna jahta u njegovom vlasništvu i kako je uvijek usidren u Milni, jer boljeg mjesta prema njegovom mišljenju nema. Kaže da plovi već 15 godina, zna svaku valu, svaku rutu i jasno mu je zašto je važan red na moru kao i kontrole.
- Jako je dobro ovo što radite. Sigurnost na moru je jako važna za sve, oni koji je provjeravaju su uvijek dobrodošli - objašnjava Philip. Papiri uredni, spremali smo se krenuti dalje. No, došlo je do promjene. Ekipa iz Lučke kapetanije uočila je mladića na jet-skiju i odmah ga zaustavila. Nije bio raspoložen za davanje izjava. Razlog? Kriv je! I mora platiti!
- Napravili smo rutinsku kontrolu. Jet-ski ima papire ispravne, ali momak nema ovlaštenje za vozit jet-ski. Ne bi smio upravljati - objašnjava nam Matko Lukšić iz Lučke Kapetanije.
Kazna? Paprena, oko (600 eura), ali ako plati odmah, platit će "tek" dvije trećine. To je i učinio.
Eto opomene za sve one koji ne znaju da se jet-ski ne smije voziti bez dozvole (i mi smo među njima).
Spašavanje prioritet
Četvrta postaja - brod pun Amerikanaca.
Sunce je već visoko. Nailazimo na veselu ekipu iz Kalifornije. Na brodu je zabava, ali izgleda da je sve uredno.
- Mi smo iz Los Angelesa - objašnjava Ankur, koji je s obitelji prvi put na odmoru u Hrvatskoj.
Brod su iznajmili i našom obalom su, kako kažu, oduševljeni. Današnji plan im je istražiti malo otoke, ručati i kupati se..
Papiri kao i u prethodna dva slučaja (s brodovima) uredni, problema nema. Četiri kontrole obavljene, vrijeme je za povratak u Split. Dok putujemo razgovaramo s Petrom Poklepovićem, našim "kapetanom" i svojevrsnim "zaštitnikom Jadrana". Već skoro dvadeset godina radi ovaj posao. Prioritet mu je spašavanje, pa tek onda "sigurnost" I ne govori puno, a kad govori - slušaš.
Dok su drugi učili razlikovati pramac od krme, on je već znao čitati more - brzo, precizno i bez pogreške.
Svega se nagledali
- Danas je akcija sigurnosti plovidbe, to je naš svakodnevni posao. Bilo je svakakvih situacija tijekom ovih dvadeset godina u ovom poslu. Od nasukavanja, nestanka ljudi, ronioca, velikih akcija oko teretnih brodova. U ovo doba godine imamo najviše problema s "glisiranjem", ljudi se malo opuste, izgube kontrolu i tako... i onda papreno plate kaže. Zimi većinom obavljamo administrativne poslove - objašnjava nam Petar.
Petar je završio Pomorsku školu, pa Pomorski fakultet. Mnogi bi pomislili - sad će na jahte, bijele palube, u daleki svijet s debelim bankovnim računima. Ali ne. On nije krenuo za zlatom, već za svrhom.
Umjesto luksuza, izabrao je humanost. Umjesto bogatstva - služenje. Njegovo more nisu samo ljetne razglednice, već i zimske nevere, noći bez kraja i pozivi upomoć. Spašavanje i traganje, to mu je svakodnevica. I ljubav. "Navigavanje" je kaže i ovo njegovo. Nije htio otići. Nije mogao. Ostao je kući.
Na moru se kako kažu stvari brzo mijenjaju, zato sigurnost nije luksuz ni formalnost. To je profesija, misija i svakodnevna borba, dok god ima ljudi poput Petra i Matka - Jadran je barem malo sigurnije mjesto.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....