Čitateljica iz Kaštela požalila nam se na problem koji ima s HEP-om.
- Radi provjere dugujem li za električnu energiju po trenutačnom stanju brojila u stanu u kojem živim i koji nije u mome vlasništvu, nazvala sam HEP. Oni su mi odmah prigovorili kako im moram dostaviti OIB vlasnice brojila i tvrdili da bez toga nemam pravo na plaćanje računa po točnoj potrošnji, već po računima koje mi oni šalju, te da mi, ako ne dostavim podatke, mogu ukinuti brojilo. To je bilo prije više od godine dana.
- Onda sam ovog tjedna s broja mobitela primila poziv. Gospođa se predstavila da me zove iz HEP-a, da je moj kontakt broj zabilježen u njihovom sustavu, te mi je uvjetovala da moram dati OIB osobe upisane kao vlasnik brojila ili joj kazati tko je novi vlasnik brojila, inače da će mi prestati slati račune za struju i smatrati me neovlaštenim korisnikom električne energije. Objasnila sam joj da ja samo živim u stanu, da mi je čudno kako traženje tih podataka HEP nije zatražio pismenim putem na adresu stana, te da im ne mogu davati podatke bez konzultacije s vlasnicom stana kojeg čuvam - priča nam stanovnica Kaštela i napominje kako je kasnije pokušala uzvratiti poziv na isti broj mobitela i dostaviti tražene podatke, ali je svaki poziv bio odbijen.
Upitali smo HEP o tom slučaju, a oni su nam rekli da navedeni slučaj ne mogu komentirati te da savjetuju tog kupca da HEP Elektri dostavi podatke kako bi navode mogli dodatno provjerili.
- HEP Elektra može kontaktirati kupca (a to je svaka fizička i pravna osoba koja s kojom ima ugovorni odnos, odnosno koja je nositelj mjernog mjesta) s ciljem regulacije ugovornog odnosa. Naši djelatnici imaju uputu isključivo primjereno komunicirati te uputiti kupce na moguće načine reguliranja ugovornog odnosa i eventualnu dopunu i korekciju matičnih podataka - kažu nam iz HEP-a.
Ipak, iz državne tvrtke nam nisu odgovorili od koliko kupaca nemaju OIB-e, odnosno koliki broj ljudi zovu kako bi prikupili taj jedinstveni identifikator koji se koristi u različitim službenim evidencijama.
- HEP Elektra kontinuirano radi na ažuriranju matičnih podataka kod svih kupaca kod kojih isti izostaju. Osobni identifikacijski broj predstavlja temelj ugovornog odnosa između kupca i HEP Elektre. Na razini Republike Hrvatske postoje brojne osobe s istim imenom i prezimenom te je OIB jedini nesporni identifikacijski podatak. HEP Elektra kontinuirano radi na ažuriranju matičnih podataka kod svih kupaca kod kojih isti izostaju te navedeno ni na koji način nije povezano s porezom na nekretnine - kažu nam odgovarajući na naša pitanja i nastavljaju:
- Sukladno Pravilniku o energetskom pregledu zgrade i energetskom certificiranju, opskrbljivač je dužan dostaviti podatke o opskrbi kojima raspolaže, a koje zatraži investitor, vlasnik zgrade ili predstavnik suvlasnika. HEP Elektra pored obveza definiranih zakonskim okvirom podatke o potrošnji isključivo će ustupiti na traženje kupca, a kupac je osoba koja s HEP Elektrom ima reguliran ugovorni odnos. HEP Elektra smije prema operatoru distribucijskog sustava poslati zahtjev za privremenom obustavom isporuke isključivo iz razloga u kojem kupac ni nakon dospijeća dugovanja na poslanoj opomeni nije podmirio isto. Dakle, ne postoji druga situacija u kojoj HEP Elektra djeluje u navedenom smislu - odgovaraju nam iz HEP-a na pitanja s kome eventualno smiju dijeliti podatke o potrošnji koje ukazuju na to je li se npr. neki objekt koristi ili ne, te na pitanje je li sadašnje inzistiranje na dostavljanju OIB-a vezano za to što je država uvela porez na nekretnine.
Za kraj će da kupci podatke HEP-u mogu dostaviti preko web obrasca.
No, jesu li osobe dužne komunalnim tvrtkama i javnim pružateljima usluga kao što je HEP dostaviti svoj OIB kada ih HEP to zatraži uz upozorenje da će im u suprotnom prestati slati račune za struju i smatrati ih neovlaštenim korisnicima električne energije? Upitali smo to udrugu Splitski potrošač.
- Ovdje bi se moglo raditi čak i o pokušaju prijevare, odnosno mogućem pokušaju neovlaštenog prikupljanja osobnih podataka od strane nekog tko se lažno predstavljao kao djelatnica HEP-a. Budući da se u posljednje vrijeme pojavljuju raznorazni primjeri sličnih pokušaja prijevara, upozorio bih ovom prilikom sve potrošače da na ovaj način, telefonski i kada se ne može nesporno potvrditi identitet druge strane, ne daju nikakve osobne podatke - upozorava Vlado Biljarski, predsjednik udruge Splitski potrošač, te nastavlja:
- Nije sporno da HEP ima zakonski temelj tražiti OIB svojih korisnika, naravno ne na ovakav način. Obustaviti uslugu postojećim kupcima s kojima imaju sklopljen valjan ugovor, ili ih tretirati kao neovlaštenu potrošnju ako im ne dostave OIB, bio bi po mom mišljenju, u najmanju ruku pravno upitan potez HEP-a. I nije mi poznato da su to ikada do sada učinili, niti da su OIB pismeno ili telefonski od svojih korisnika tražili uz neke takve prijetnje. Ali svaki korisnik će, prije ili kasnije, taj podatak morati dati HEP-u, jer bez toga će opet moguće imati problem realizirati bilo kakav zahtjev ili promjenu kao njihov kupac.
HEP, kao i drugi pružatelji javnih i komunalnih usluga koji su ovlašteni korisnici OIB-a prema Zakonu o osobnom identifikacijskom broju, pa i neke tvrtke u privatnom vlasništvu, primjerice banke ili teleoperatori, smiju tražiti OIB, ali pritom moraju osobne podatke prikupljati i njima upravljati na način propisan Općom uredbom o zaštiti podataka. Kada privatna tvrtka traži OIB mora potrošača informirati o zakonskom temelju po kojem takav opseg osobnih podataka smije od Vas tražiti kao neophodan. Naravno, prilikom kupovine proizvoda široke potrošnje, usluga za uljepšavanje, prilikom uzimanja kartice pogodnosti i u sličnim potrošačkim prilikama nije obvezno a ni uputno davati OIB.
- Sa sumnjama na kršenje GDPR-a, kao i za ostala pitanja na tom polju, potrošači se mogu obratiti Agenciji za zaštitu osobnih podataka - ističe predsjednik udruge Splitski potrošač.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....