StoryEditorOCM
SplitPogled iza kulisa

Direktor ‘Parkova i nasada‘ otvorio dušu: ‘Krećemo u najveći zahvat do sada, ali ako vlasnik želi da odem, odlazim‘

Piše Karlo Barbir
7. prosinca 2025. - 07:27

Kada je 21. listopada 2021. godine Siniša Gašparević prvi put zakoračio u prostorije "Parkova i nasada" kao novoizabrani direktor, nije znao što ga očekuje. Radni dani, projekti, problemi zakupaca i briga za gradsku zelenu infrastrukturu bili su izazovi koje će morati rješavati gotovo istodobno. Reakcije zaposlenika bile su pomiješane – od iznenađenja do sumnji. Natječaj za tu poziciju proveden je brzo, a Gašparević se istodobno prijavio za čelne pozicije u tri gradske tvrtke: "Parkovima", "Čistoći" i "Splitskoj obali".

- Nazvali su me nakon dva dana i rekli da sam izabran za "Parkove". Doslovno sam ušao i rekao ljudima da sam novi direktor. Nitko nije vjerovao - prisjeća se uz smijeh.

No taj početni šok trajao je kratko.

- Odmah sam krenuo raditi. Želio sam vidjeti situaciju, upoznati ljude i razumjeti hitne probleme.

Njegov prethodnik, kaže, korektno je odradio tranziciju, pokazao mu osnovne stvari i stavio se na raspolaganje ako zatreba pomoć.

 - Iskreno, brzo sam se snašao. Nisam ga trebao puno zvati.

Prvi izazov

Neposredno nakon dolaska dočekao ga je jedan od najosjetljivijih trenutaka u poslovanju tvrtke – pobuna zakupaca na Pazaru.

- Situacija je bila goruća. U kratkom roku smo s pravnom službom osmislili potpuno novi model – transparentne natječaje i licitacije - objašnjava.

Od tada, kaže, sve ide po jasno definiranim pravilima, tko ponudi više, dobiva mjesto.

- U četiri godine održali smo stotine natječaja. Danas je 99 posto prostora popunjeno i nema repova ni pogodovanja. Mjesec dana unaprijed svi znaju pravila igre. Najvažnije je da je sve pošteno.

Naglašava da su zakupci u stalnom kontaktu s tvrtkom.

- Dostupni smo im 24 sata dnevno. Bez njih naš poslovni model ne postoji.

Pad popularnosti zelenih tržnica zbog rasta šoping-centara nadoknađuju, kaže, dizanjem standarda rada prodavača.

- Cijene najmova štandova nisu se mijenjale od 2015. To je ogroman ustupak prodavačima. Ulažemo u suncobrane, skladišta, vage, čistoću - sve kako bismo im olakšali posao.

image
Ante Čizmić/Cropix

Najveći projekt

Prije tri godine "Parkovi i nasadi" preuzeli su održavanje i modernizaciju kompletne javne rasvjete – oko 18.000 lampi od Sitnoga Gornjeg do Slatina.

- Pred nama je zamjena 15.000 lampi. Materijal nam upravo stiže, skladišta su već puna. U 2026. krećemo u najveći zahvat do sada. To će promijeniti noćnu vizuru Splita - kaže Gašparević.

U planu je i posebni projekt rekonstrukcije rasvjete cijele stare gradske jezgre.

- Konzervatori moraju odobriti sve. Želimo ujednačenu, estetsku i funkcionalnu rasvjetu, uz naglašavanje znamenitosti i mračnih uličica koje do sada nisu bile osvijetljene.

Projekt je, tvrdi, iznimno isplativ.

 - Uštede bi mogle biti milijun i pol do dva milijuna eura godišnje. A imam i ideju da te uštede dodatno verificiramo i iskoristimo kao zelene kredite – mislim da to još nije napravio nijedan hrvatski grad.

Na inicijativu gradonačelnika, "Parkovi i nasadi" preuzeli su i kompletno kićenje grada.

- Rokovi su bili brutalno ambiciozni, ali uspjeli smo gotovo sve izvršiti. Uvedeno je mnogo novih ukrasa, a grad nam je dao jasne smjernice da podignemo razinu cijelog Adventa.

Posebno ističe projekt "Zazelenimo Split", kojim građani i tvrtke mogu donirati sredstva za sadnju stabala, klupa ili ukrasa.

- Više od 100 tisuća eura donacija, i broj raste. Ljudi mogu reći: želim stablo ispred zgrade, želim klupu ili ukras na određenoj lokaciji – i mi to realiziramo.

Izvrstan tim

Od 240 zaposlenika, većina radi upravo na održavanju zelenila podijeljenog u šest sekcija. Svaka sekcija održava tri do četiri gradska kvarta.

- Standard građana raste, pa rastu i očekivanja: više cvijeća, više drveća, više grmlja. Mi na to odgovaramo maksimalnim ulaganjima.

Uz pomoć Fonda za zaštitu okoliša, u četiri godine postavljeno je oko 60 vodenih špina i posađeno oko 3000 stabala i 30.000 grmova.

- To su okvirne brojke, sigurno ne manje. Špine su hrvatski proizvod, iznimno izdržljive. Bez njih nema ozbiljnog razvoja zelenih zona.

Stabla se sade u gotovo svakom kvartu – magnolije, murve, pelegrinke, lipe, ovisno o lokaciji.

- Najbolje rezultate postižu vrste koje su se već dokazale na terenu. Isto tako, stara i trula stabla moramo supstituirati. Ljudi to ponekad emotivno dožive, ali nevrijeme koje je pomelo stabla pokazuje da je aktivno održavanje nužno.

Suradnja s djecom

Dva zapažena izdanja slikovnica predstavljena su u suradnji s Knjižnicama grada Splita – "Razlistajmo grad" i "Sretno stablo i Florijan".

- Cilj je da djeca shvate važnost zelenila – ne samo da proizvodi kisik, nego i da apsorbira zagađenja. Čuvamo zdravlje grada i ljudi.

Gašparević navodi i projekte koji su, kako kaže, “sitni, ali bitni”. To je bojenje i obnavljanje koševa, uređenje oko polupodzemnih kontejnera i sadnja izdržljivih vrsta poput lovora i oleandera.

- Moje mišljenje je da više koševa znači i više smeća – zato želimo manje, ali urednije i ljepše uređene površine.

Na pitanje o spekulacijama da bi mogao doći novi direktor, odgovara smireno.

- Natječaj je otvoren, i to je normalno. Uvijek sam imao isti stav: ako predstavnik vlasnika želi da odem, ja ću otići. Ne radim ovo zbog titule. Sve radim kroz prizmu interesa grada.

image
Ante Čizmić/Cropix

U novom poslovnom planu definirane su četiri ključne zelene točke koje će se temeljito preurediti: Istok – Podstrana, ulaz u grad

- Želimo da se odmah vidi da se ulazi u Split, ZNG – Poljička cesta, ZNG – Domovinskog rata, te Park na Bačvicama koji treba obnovu. Morat ćemo ukloniti starija trula stabla, koliko god nevoljko to radimo - kaže.

Projekt rekonstrukcije Peškarije traje već dvije godine, a vodi ga arhitekt Dinko Peračić.

- Cilj je povećati sadržaje – sanitarnim čvorovima, skladištima, hladnjačama, prostorom za pripremu ribe. Želim da kupac kupi ribu, očisti je i da mu se odmah pripremi.

Sličan model želi uvesti i na Pazar.

- Da zelena tržnica radi ujutro, a popodne da živi kroz manifestacije i gastronomiju.

Najveća pobjeda

Na pitanje na što je najponosniji, Gašparević odgovara bez razmišljanja.

- Na ljude. Na to da me građani zaustavljaju na ulici i zahvaljuju. Da kažu da je grad ljepši. Da na Pazaru ljudi više nemaju osjećaj nepravde. To mi je najveći uspjeh.

Ako se realiziraju svi planovi – od modernizacije rasvjete do novih zelenih zona – Split bi u sljedećih nekoliko godina mogao izgledati sasvim drugačije, s većim naglaskom na estetiku, funkcionalnost i održivost.

Tulipani koji upravo stižu u "Parkove" simbol su početka nove faze u uređenju grada, gdje svaki detalj, od cvijeta do svjetiljke, pridonosi ljepšem i zdravijem urbanom okruženju. Siniša Gašparević pritom poručuje.

- Najvažnije je da sve radimo pošteno i za dobrobit grada. To je jedini kriterij.

Za njega, najveća pobjeda nije u projektima ili brojevima, nego u povjerenju građana - Split postaje grad koji se zajedno gradi i u kojem svatko može osjetiti da mu je mišljenje važno.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
07. prosinac 2025 07:32