Nema većeg “gušta” od noćnog “điranja” uz najdražu glazbu, “privilegije” da umorni, s posla, umjesto u autobus, sjednemo u svoj rashlađen auto. Ipak, na ovaj “gušt”, i prije svega potrebu, sve više Splićana čeka mjesecima, debelo preko zakonsko propisanog roka.
Razgovarali smo sa splitskim autoškolama, kao i s HAK-om u potrazi za odgovorima na pitanje zbog čega unazad nekoliko mjeseci, splitski polaznici autoškola na svoj ispit vožnje čekaju po gotovo dva mjeseca, kad je zakonski vremenski okvir vrlo jasan. Pravilnik o načinu obavljanja i organiziranja vozačkih ispita jasno kaže: zakonski rok za čekanje na prvo polaganje vozačkog ispita nakon završene obuke iznosi najviše 25 radnih dana od dana prijave ispita, dok se za ponovno polaganje primjenjuje rok od 7 do 50 dana.
Iz splitskih autoškola upozoravaju kako su na ovakva periodična stanja već “naviknuli”, ali i da su “prvi na udaru” te da u razgovoru s klijentima kontinuirano traže rješenja.
- Mi ne možemo dati termine ispita, to radi HAK. Prije se rok poštovao, ali ove godine je zaista veliki problem, polaznici nam čekaju do krajnjih granica. Dva, tri mjeseca čekaju ponavljači, prvi na redu su oni koji pristupaju ispitu prvi put. U HAK-u nema dovoljnog broja ispitivača, a imamo popriličan broj kandidata. Vi se tu ne možete žaliti, ali zaista radimo sve što možemo, posebno kad imamo jednu trudnicu, pomorca kojeg čeka ukrcaj... Imamo i ljutih roditelja, s razlogom, mi pokušavamo izaći u susret tako što dajemo gratis satove vožnje, premda ovo nije naša krivica. - govore nam iz splitske autoškole Kružni Tok.
- Nedostaje im kadra, kad nemate koga poslati na ispit, kako će se taj ispit održati? Nešto kod njih ne “štima”- dodaju.
I druge autoškole također potvrđuju da ovo stanje traje već nekoliko mjeseci, i nije čudo što određeni klijenti, mahom mladi ljudi koji u auto sjedaju prvi put, ili pak njihovi roditelji, traže očitovanja i stvaraju pritisak.
- Dosta nam klijenata čeka, točnu brojku vam ne mogu reći, činjenica je da se rok probija. Autoškole ne mogu puno tu učiniti, HAK određuje termine, svima nam je u interesu da to naravno, bude što prije. Jedno vrijeme bude regularno, zatim nastane zastoj, zašto - taj odgovor ne znam. Kandidati nam čekaju, ovisno o tome jesu li ponavljači ili ne. Ako izlaze prvi put, relativno se i ispoštuje rok, ali kod ponavljača, oni čekaju po dva mjeseca. -govori vlasnik Autoškole Marušić, Anton Marušić.
- Klijenti, kad im se objasni, pokažu razumijevanje. Na nama je da mi kandidata obučimo, i prijavimo ispit HAK-u. Kad mi prijavimo ispit, teško da možemo što napraviti, zna se dogoditi da imamo specifične slučajeve u kojima HAK izlazi ususret, ali ako imaju po nekoliko stotina ljudi koji čekaju, teško da mogu što napraviti. Naša autoškola radi sedam godina, i tu nema pravila, uvijek imaju isti broj ispitivača, ali što se tu dogodi, ne znam. Činjenica je da ako se dugo čeka, može biti jedino unutarnji problem HAK-a - dodaje Marušić.
Upis u autoškolu postaje tako svojevrstan luksuz, a bez auta se ne može. Oni koji ne spadaju pod ponavljače, s obzirom na navedene okolnosti, moraju imati pritisak “zaboravljanja vožnje” i strah od plaćanja novog ispita. Cijena osposobljavanja za vozačku dozvolu B kategorije u splitskim autoškolama predstavlja znatan financijski izdatak za prosječni kućni budžet.
Osnovni paket, koji uključuje teorijsku nastavu i 35 sati vožnje, u većini autoškola košta između 1 150 i 1 300 eura, dok dodatni troškovi – poput liječničkog pregleda (oko 45 €), ispita iz prometnih propisa (19,58 €), predavanja i ispita prve pomoći (oko 75 €), te ispita vožnje (31,35 €) – dodatno povećavaju ukupni iznos. Kada se sve zbroji, cijena osnovnog osposobljavanja penje se na između 1 259 i 1 412 eura, bez uračunatih dodatnih sati vožnje koji u prosjeku koštaju 30 do 35 eura po satu. Uzimajući u obzir prosječna primanja i životni standard u Hrvatskoj, riječ je o značajnom financijskom zalogaju. Sve to utječe i na ljutnju i neraspoloženost kandidata koji mjesecima čekaju ispit bez ikakvih saznanja o tome kad će se održati.
-To zna biti veliki problem, ponavljači najduže čekaju, i kad kandidat padne ispit, on mora uzeti tri obavezna sata. Kad netko prijavi ispit, prijavi ga na 30. Satu, a mora odvoziti 35 sati, njemu tad ostaje tih pet sati, kad dođe termin ispita, to se pokazalo najefikasnijim. Naravno da sve prvo padne na nas, na autoškole, ali ljudi su zaista razumni i shvaćaju da je i nama u interesu da klijenti što prije polože. HAK nam izlazi u susret kad je zaista potrebno, imamo korektnu komunikaciju, ali direktan odgovor ne -govori vlasnik Autoškole Marušić.
No, odgovor smo ipak dobili od Alana Vojvodića iz HAK-a i prenosimo ga u cijelosti.
“Prosječan broj dana čekanja na provedbu vozačkih ispita iz nastavanog predmeta Upravljanje vozilom na području Regionalnog ispitnog centra Split za prvi pristup ispitu je oko 35 dana, a za kandidate koji ponavljaju polaganje ispita, odnosno drugi i više puta pristupaju polaganju ispita oko 65 dana. Prvi pristup polaganju prema propisu je u roku 25 dana, a drugi i svaki sljedeći je u roku od 50 dana.
Trenutno je za polaganje ispita prijavljeno oko 2000 kandidata, a prevladavaju kandidati za vozače koji polažu za A1, A2 i A kategorije.
Razlozi koji utječu na dinamiku provedbe ispita su između ostalog vremenski uvjeti (kiša, bura, ...) tijekom razdoblja od veljače do srpnja, koji onemogućuju polaganje vozačkog ispita „A1, A2 i A“ kategorija, što je utjecalo na povećani broj ispita. Usto većina kandidata za vozače želi polagati vozački ispit pred sezonu godišnjih odmora i turističku sezonu, radi zapošljavanja ili nastavka školovanja. Ta sezonalnost stvara povećani broj zahtjeva za ispitima. Ujedno je to i početak ljetne sezone godišnjih odmora, kada i ovlašteni ispitivači, u pravilu u mjesecu srpnju i kolovozu koriste zakonom zajamčeno pravo na godišnji odmor, a nakon cjelogodišnjeg intenzivnog rada na provedbi vozačkih ispita.
Odgovornost Hrvatskog autokluba određena je odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama- Međutim, ako polaganje ispita nije omogućeno u roku od 25 ili 50 dana zbog objektivnih razloga, a ovom slučaju riječ je osim namjere da većina kandidata želi položiti vozački ispit u ljetnom razdoblju i povećani broj ispita za A1, A2 i A kategorije, razlozi godišnjih odmora te viša sila, jer loši vremenski uvjeti i kiša tijekom proteklog razdoblja nisu omogućavali redovitu i planiranu provedbu vozačkih ispita tih kategorija.
Osobe koje ponovno polažu vozački ispit zbog toga što su skupile 12 negativnih kaznenih bodova nemaju drugačiji tretman u odnosu na druge kandidate. Te osobe polažu vozački ispit u cijelosti iz sva tri nastavana predmeta, nakon propisanog roka zabrane upravljanja vozilom, koji iznosi dvije godine. Rok u kojem trebaju pristupiti polaganju ispita iznosi do 50 dana, budući je riječ o osobama koje su već jednom položile vozački ispit. Moguće je da neke od tih osoba uslijed opisanih okolnosti ispitu pristupe kasnije, no one nemaju prioritet u odnosu na kandidate koji prvi puta polažu vozački ispit. Svježi je primjer kandidatkinje sa područja Splita koja je u relativno kratkom razdoblju skupila 12 negativnih kaznenih bodova, i koja je na polaganje ispita čekala 60 dana.
Naglašavamo kako Hrvatski autoklub kontinuirano ulaže napore u digitalizaciju i unaprjeđenje svojih procesa, posebice onih koji se odnose na organizaciju i provedbu vozačkih ispita, kao i na obradu pristiglih prijava za polaganje vozačkih ispita iz pojedinog nastavnog predmeta. Također, u cilju smanjenja rokova čekanja i pružanja što kvalitetnije i učinkovitije usluge kandidatima za vozače, ispite povremeno i prema potrebi organiziramo i subotom. Valja pritom napomenuti kako su propisani rokovi za organizaciju i provedbu vozačkih ispita u Republici Hrvatskoj među najkraćima u odnosu na druge države članice Europske unije. Primjerice, u Republici Sloveniji na ispite se čeka od četiri do šest mjeseci, a slična situacija je i u drugim državama članicama Europske unije.”
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....