Gotovo je, finito, toplana na Blatinama otišla je u ropotarnicu povijesti, najviša splitska građevina do izgradnje West gate tornja, sa svojih 58,4 metra visine i pratećim objektima, nestala je s lica zemlje. Svojim je odlaskom jako razveselila pilote helikoptera, kojima je visoki toranj smetao u navigaciji u dolasku i odlasku s helidroma splitskog KBC-a.
Još više žitelje Blatina i Škrapa, koji su umjesto neperspektivne građevine za prometno zagušeni Split dobili nešto vrlo vrijedno - privremeno parkiralište s 80 slobodnih mjesta. S obzirom na to da su radovi okončani i to u planskom roku, parking, epizoda do gradnje garaže, od utorka već je stavljen u funkciju.
Široki osmijeh na lica došao je i vlasnicima stanova i apartmana iz neposredne blizine bivše toplane koji su uvjereni kako će im s novim, osvježenim pogledom porasti cijena nekretnina i najma. U maniri "imamo pogled na more", jako se raduju novonastalom benefitu.
Odlično pripremljen projekt
Kako stvari stoje, uklanjanjem postrojenja svi su sretni, i Grad Split, i projektantski tim, nadzor, izvođači radova... Kako i ne bi, u višemjesečnom projektu nikome nije pala ni dlaka s glave, nitko od radnika, građana nije ozlijeđen, niti jedna zgrada nije oštećena, niti jedno vozilo nije pretrpjelo štetu.
Život se nije prekidao, nastava u obližnjoj školi uredno se održavala... Bio je to vuk sit, koza cijela scenarij zahvaljujući odlično pripremljenom i izvedenom projektu. No kada maknemo sve ovo veselje sa strane, iza svega ostaje opsežan, složen i unikatan zadatak.
- Bio je to vrlo kompliciran projekt, zahtijevao je odličnu korelaciju svih sudionika. Uz pomnu pripremu kroz tri stupnja uklanjanja, građevinskog, strojarskog i elektroinstalacijskog dijela, u zacrtanom roku, unutar planiranog budžeta, došli smo do zadnje etape, puštanja u rad privremenog parkinga.
Splitska tvrtka "Kulić-Inženjerski biro" d.o.o. kao projektant projekta i nadzor, te izvođač "TGT-Adriatik" d.o.o. iz Pule obavili su izvanredan posao. Već duže vrijeme su nam se obraćali žitelji Blatina tražeći uklanjanje toplane i gradnju garaže na njezinu mjestu. Kontaktirali su nas i iz KBC-a, umoljavajući micanje visokog tornja, sigurnosne prijetnje za pilote helikoptera. Zajednički smo uspjeli - veli Dragan Vlastelica, predstavnik Grada Splita, voditelj projekta uklanjanja toplane.
Elementi teški 10 tona
Iznio nam je i nekoliko podataka... Toplana snage 23,27 megavata sagrađena je 1969. godine. S pojačanim potrebama kvarta, 1987. godine dimnjak joj je dobio proširenje. U tim gabaritima, s visinom od 58,4 metra, dočekao je trenutak rušenja. Od 2012. godine toplana iz vlasništva Grada Splita nije bila u funkciji.
Objekt se sastojao od kotlovnice, mazutnog postrojenja i dimnjaka, nakon čijeg je sravnjivanja, što je jako bitno, kompletan otpadni materijal ušao u naknadnu reciklažu. Darko Kulić iz "Kulić-Inženjerski biro" d.o.o. potpisao je projekt uklanjanja objekta. S obzirom na zahtjevnost radnje ova je tvrtka obavljala i nadzor, gdje je ključnu ulogu imala njegova suradnica Antonija Radić.
- Iza nas je ostao vrlo zahtjevan zadatak zbog činjenice da se toplana nalazila u urbanom području, u okruženju dvaju nebodera, privatnih zgrada, škole, igrališta. Upravo zato se vodilo računa o svakom segmentu. Pazili smo na svaki detalj, eliminirali mogućnost ozljede ili oštećenja u slučaju pada krhotine. Sve se stalno zalijevalo vodom kako prašina ne bi dolazila do stambenih zgrada i privatnih kuća. Uspjeli smo.
Objekt se uklanjao rezanjem, dijamantnim brušenjem i drobljenjem. Rušenje se provodilo s vrha, s 58. metra visine, s montirane skele uz koju se nalazilo dizalo. Rezalo se dijamantnim šajbama promjera 1,30 metara, radili su se horizontalni i vertikalni rezovi elemenata težine 4 do 10 tona. Autokranom velike nosivosti od 110 tona elementi su se spuštali dolje i slagali jedan do drugoga – veli Kulić.
Kako biste stekli dojam njihove masivnosti, usporedit ćemo ih sa šleperom koji bez tereta teži deset tona. Na Blatinama su se precizno tijekom rezanja tornja s visine od 58 metara, kao zgrada s 25 katova, spuštali šleper po šleper na zemlju. Najzahtjevniji radovi, vele nam Kulić i Antonija Radić, trajali su mjesec i po dana. Pulska tvrtka specijalizirana za ovakve radove maestralno je izvela nešto što se u Njemačkoj odradi za čak mjesec dana više.
‘Pacijent‘ se obrađivao u hodu
- Uslijedilo je potom uklanjanje kotlovnice, prizemlja i kata, površine 15 puta 15 metara, što je obavljeno u pet dana. Na red su potom došla tri spremnika od po sto kubika. Tehnologija se prilagođavala kako je to "pacijent" tražio, u hodu. A na kraju svega ostale su brojke, preko 200 kubika čistog betona samo u plaštu dimnjaka, te 40 do 50 tona armature. Sve će to ići u reciklažu nakon odrađene obrade – kažu Kulić i suradnica Radić.
A da se uistinu vodilo računa o svakom segmentu i budućnosti svega onoga što se opet moglo iskoristiti, pokazuje i ovaj podatak. Tijekom rušenja uočen je i iznimno vrijedan plinski plamenik za kotao, koji je doniran splitskom KBC-u. Vlastelica navodi kako mu je vrijednost oko 47 tisuća eura i da je bio u odličnom stanju.
- Razmišljali smo kome ćemo ga donirati i odlučili da to bude splitski KBC, koji ga može iskoristiti za svoje mazutno postrojenje. Eventualno im može poslužiti i kao rezervni dio, ali i u instalaciji za grijanje. Akcija je na zadovoljstvo svih uspješno odrađena – veli Dragan Vlastelica.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....