StoryEditorOCM
Splitvrijedilo je čekati

Konačno isporučen ‘Umag‘, dug je 43 metra i kažu da može svašta... Na feštu u Lori kasnio je jedino - Debeljak

Piše Damir Tolj
17. siječnja 2025. - 16:52

Kasnija je jedino Debeljak... Sve drugo bilo je na mistu u petak: sunčan dan, fešta, miljun zastavica i barjaka, bila je i jedna velika dimna zavjesa, ko na Hajduka, ali ova je bila u motu crvenih i bilih kvadratića, a najveća faca čitave te ceremonije u splitskoj mornaričkoj bazi u Lori bija je akrobatski pilot aviona Pilatus, koji je čudesno nisko - kažu da je trideset metara od zemlje - nadletija sve nas, pa i glavnoga glumca, novi ophodni brod Obalne straže Hrvatske ratne mornarice.

Zove se "Umag". Dug je 43 metra i da može svašta... Ajde, uvatili smo nekako i drugoga, a svi se službeno nadaju da ćemo prije ili kasnije peškat i ona druga tri, još nedovršena. Eno ih u škveru, u halama Brodogradilišta specijalnih objekata. Istina, da je išlo po planu, svih tih pet naših dugosvirajućih brodova, koje su Milanović i Kotromanović naručili još 2014. godine, bili bi u floti do 2018., do danas već zrili za servise, ovako u jedanaestoj godini od prvog ugovora imamo dva broda. "Omiša", koji je bija prototip, i ovoga mu mlađega brata "Umaga".

image

Ministar Ivan Anušić i Tomislav Debeljak

Božidar Vukičević/Cropix

Samoborac zapovida

U Lori je bilo šušura, postrojeni veseli mornari, razni gosti i uzvanici, a da je na Rivi, bilo bi miljun svita i jednako toliko sunačenih oćala, ali da je bilo u škveru, ne bi bilo nikoga! I još bi svak moga otkrit u kojoj su fazi izgrađenosti ovi treći, četvrti i peti nesritnik. Šuškaju neki da je baš zato fešta svečane primopredaje i bila u splitskoj vojnoj pomorskoj bazi.

Nemojte zamirit, ali najveći brod u toj luci, sjedištu Hrvatske ratne mornarice, u petak nije bija neki naš junak, Regoč ili Veli Jože, koliko smo uspili vidit, nekako najveća, najkrupnija bila je ona ruska luksuzna jahta "Royal Romance", duga 92 metra, na više podova, koju su naše vlasti zaplinile otkad su Rusi zajašili Ukrajincima za vrat.

Nećete virovat, zapovjednik "Umaga" je jedan Samoborac! Bilo nan je neugodno čovika u tome svečanome momentu upitat šta mu dođe Debeljak, pošto je Tomislav iz toga istoga brežuljastoga kraja. Barbi je ime Hrvoje Šestan, po činu je poručnik bojnoga broda. Nije trznija na naše pitanje je li onda njegova boja bila ili plava. A kako je purger svršija među tovarima?

- Događa se! Jako volim more, cijeli život sam na njemu i zato sam se odlučio školovati u tom smjeru. Kroz školovanje sam i otkrio vojni poziv. Prethodno sam prošao sve časničke dužnosti na drugim brodovima, dok nisam postao zapovjednik, a sada mi je pripala čast biti prvim zapovjednikom novog ophodnog broda. Brod je odličan, top, stabilan, može obavljati sve potrebne zadaće...

image

Spreman za akciju

Božidar Vukičević/Cropix

Pitali smo Šestana usputno može li "Umag" potegnit 30 čvorova. Dobro se snaša!

- Bude li dobar krmeni val i dobar vjetar u leđa - onda može!

Neki pozadinci kasnije su šapnili da ne može priko 27, ali da niko ne čuje. Debeljak je Šestanu samo samoborski susid, ali mu je zato stric oni Šestan koji je svojin čuvenin kacigama zaštitija glave pustih vojski širon svita...

Kuma iz Istre

Kuma broda je Danijela Radeka Paljuh. Iz mista Loborika blizu Pule. Ima i razlog zašto: otac jon je poginija u Čelebiću, u obrani Livna. Valter Radeka. Orvi iz istarskog mornaričkog pješaštva. To bi bili ko neki naši  marinci.

- Čast mi je danas biti ovdje, biti kuma ovog broda "Umag" koji dolazi u našu Pulu i našu Istru. Puno raspoloženja i raznih emocija se isprepleće, koliko tuge toliko i veselja...

Svirale su i sopile, koji prastari naši lipi, narodni zvuci, a jednako lipo i nadahnuto pivali su Istrijani iz KUD-a "Mate Balota" iz Rakalja:

"Draga nan je zemlja di smo se rodili..."

image

Uzvanici na primopredaji

Bozidar Vukicevic/Cropix
image

Prigodni program, svirale su i sopile

Božidar Vukičević/Cropix
image

Veselije note nakon isporuke

Božidar Vukičević/Cropix
image

A sada - korveta! Jedino se ne zna gdje će se graditi. Ako je za dva ophodna broda trebalo 11 godina...

Božidar Vukičević/Cropix

Gosti su sidili u dugome, natkrivienome redu. I kako van se to samo namisti, baš je centralna figura u tome nizu, odma iza govornice - bože nan prosti, ko Leonardov Isukrst na slici Posljednja večera - bija Tomislav Šuta. Kandidat HDZ-a za novog gradonačelnika Splita i saborski zastupnik. Predstavili su ga ko Jandrokovićeva izaslanika, onoga šefa Sabora kojega su neki krstili da je Njonjo. Livo od njega, od Šute, tamo lipo daleko na krajnjoj livici, ko na kraju srca, gledajući s njiove strane, sili su organizatori Puljka, sadašnjeg poteštata našega grada. Društvo mu je činija župan Boban, prvi zdesna! Eno i Ive Puljić Šego, samo mrvu iza, glasnogovornice Ministarstva obrane. U plavome kaputiću, ala Jackie Kennedy. Taman bi se složija s Anušićevin plavin očima! Bija je, normalno, i generalpukovnik Tihomir Kundid, načelnik glavnog stožera Oružanih snaga i još razni drugi.

Komodor Damir Dojkić, zapovjednik Hrvatske ratne mornarice, rođeni Bokelj, zahvalija je i škveranima koji da su radili u teškin uvjetima da bi dovršili brod, ali:

- Nikako se ne može zanemariti činjenica da je sklopljenim ugovorom bila predviđena isporuka svih pet ophodnih brodova do kraja 2018. godine, kada smo u operativnu uporabu uveli tek prototip "Omiš". Ne ulazeći u razloge kašnjenja i njihovu opravdanost, želim naglasiti kako je nastavak gradnje brodova iz serije početkom prošle godine bio u najmanju ruku zeizvjesan. Samim time, bila je dovedena u pitanje i sposobnost učinkovite provedbe zadaća Obalne straže u neposrednoj budućnosti...

image
Božidar Vukičević/Cropix
image

Interijer broda

Božidar Vukičević/Cropix
image

Novo, ispod čekića!

Božidar Vukičević/Cropix

Da će gradit i korvete!

Komodor je onda zahvalija ministru obrane Anušiću koji je prije godinu dana, čin je doša na misto, deblokira zaustavljenu gradnju i s Debeljakon dogovorija završetak "Umaga" za devet miseci, odnosno dok kraja 2024. godine, i to po starin cijenama. Sitimo se, dovršetak ovoga broda plaćen je 5,7 miljuna eura, a ukupno je vridan 13,2 miljuna, s PDV-on. Šta će bit dalje - niko ne zna.

Anušić:

- Ovo nije kraj, ovo je početak modernizacije Hrvatske ratne mornarice. Ovo je samo prvi brod iz serije koji ćemo isporučiti Mornarici, a mogu vam reći, o čemu sam razgovarao i s premijerom, da smo u procesu nabavke korveta, o čemu će tek biti više govora. Uspjeli smo dosegnuti i dva posto BDP-a izdvojiti za obranu, što traži i NATO...

image

Dan za feštu

Božidar Vukičević/Cropix

Posli je još reka da ćemo možda dobaciti i do tri posto. Iako Trump, kako smo i sami bili čuli, sad spominje i pet posto! Anušić je naglasija i da se pregovara i oko završetka "Karlobaga", "Opatije" i "Skradina", ali ništa konkretnije nije moga o tome dodat. Zato je najavija modernizaciju jadranskih radara i opet spomenija korvete:

- Brzo ćemo izvijestit javnost u kojem vremenskom periodu ćemo korvete moći isporučiti Mornarici, koja će biti cijena i gdje će se one graditi. Proces je već započeo i u postupku smo odabira najpovoljnijih ponuđača. Prerano je još govoriti hoće li se graditi u Hrvatskoj, ali jedan od uvjeta je svakako da se dio finišira, gradi ili započinje graditi u našim brodogradilištima...

Hm, zvuči ko neka bajke, to da bi naši škverovi izgradili korvetu, vanobalni brod od stotinjak metara, kakvi u svitu - potpuno naoružani i opremljeni - koštaju od 300 do 500 miljuna eura. Ako nan je za dva ophodna tribalo 11 godina, sami promislite koliko bi uzele korvete...

image

Sitimo se, dovršetak ovoga broda plaćen je 5,7 milijuna eura

Božidar Vukičević/Cropix
image
Bozidar Vukicevic/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix

U Tomice sve je lako...

Žaj je ministru šta 300 škverana ne prima plaću, jer da tih metalaca nije bilo, ko bi dovršija "Umaga". Još je reka i da menadžment u brodogradilištu mora osigurat ljudima uvjete rada, ali on, Anušić, da računa s dovršetkon i preostala tri broda.

A Debeljak, on je reka da mi više virujemo strancima nego sebi, ali je zahvalija Anušiću na povjerenju. Siguran je da može bez problema završit i ova tri, ali i puno više. Plaće da će se uskoro riješit, knjiga narudžbi da mu je veća nego ikad, u škveru da radi baren 600 ljudi, ali bez sustavnoga financiranja uz pomoć države da nema ništa. Drugin ričima, ako bude para da će bit i muzike:

- I nadamo se skorom početku baš ogromnih proizvodnji, da sad ne ulazim u sve projekte...

Jedino nije zna objasnit jednome novinaru kako mu je onda - uz riješeno financiranje i siguran posal s državon, pa i dovoljno radnika u škveru, tribalo deset, skoro jedanajst godina za dva ophodna broda. Nema veze, sad će mrvu požurit. Nikome nije palo napamet upitat čime tih 600 radnika dolazi na posal u škver kad su sva parkirališta vazda prazna: i od auta, i od motora!

Stara cijena - 58 milijuna eura

Brod je dug 43 metra, istisnina mu je oko 240 tona, a pogone ga dva "Caterpillarova" dizelska stroja ukupne snage nešto više od 5000 kilovata i maksimalne brzine od oko 28 čvorova. Neki kažu i 29, a neki bome i tek 27. Opremljen je turskim pramčanim automatskim topom kalibra 30 milimetara (Aselsan SMASH) i s dvije ručno upravljive strojnice od 12,7 mm, te s četiri ručna prijenosna protuzrakoplovna raketna sustava. U posadi je 17 ljudi. Ima toga još, sve ćete lako naći na internetu.

Svih pet brodova bilo je ugovoreno za ukupno oko 440 milijuna kuna (s PDV-om), odnosno oko 58 milijuna eura.

image
Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. listopad 2025 00:15