StoryEditorOCM
SplitTRAJE DRAMA

Ministarstvo zaštite okoliša: Azbest s ‘Mobyja‘ zabranjeno je iskrcati na obalu! Inspektorat: Sve ćemo pratiti

Piše Damir Tolj
8. kolovoza 2025. - 14:01

Izgleda da nijedna čestica otpadnog azbesta s feribota "Moby Drea" ne bi smjela poletjeti u zrak ili pasti na obalu! Otvoreno je to pitanje koje muči zabrinutu javnost već danima, čak se najavljuje i treći prosvjed u želji da brod napusti Split…

Sve su nakratko bili zasjenili Thompson i "Oluja", ali ništa zato. Nekidan je Ministarstvo zaštite okoliša objavilo mišljenje o slučaju tog pola stoljeća starog talijanskog broda dugog preko 180 metara kojem bi u splitskom brodogradilištu trebalo ukloniti azbestne izolacijske ploče s oko četiristo putničkih kabina prije nego brod nastavi put u grčko brodogradilište u Pireju na obnovu kapaciteta putničkog smještaja i obnovu klase. U tom dokumentu resorne hrvatske administracije stajala je rečenica koja glasi:

"Konačno se utvrđuje: ‘Otpad koji bi nastao na brodu izdvajanjem (demontažom) pregrada koje sadrže azbest nije moguće odložiti u Hrvatskoj‘."

Naravno, odmah se nametnulo ključno pitanje – što znači "odložiti"?! To je ostalo svima nejasno! Zato smo Ministarstvo zaštite okoliša pitali da nam pojasni što su konkretno htjeli reći, smije li se azbestni otpad s "Dree" uopće spustiti s broda (koji je eksteritorijalni prostor) na obalu. 

Evo što kažu, zato i pišemo ovaj tekst:

– Ukoliko se u brodogradilištu obavljaju radovi skidanja dijelova broda koji sadrže azbest, a da bi brod išao negdje drugdje na remont, takvi, odvojeni dijelovi broda predstavljaju opasni otpad i ne mogu se bez notifikacijskog postupka i odobrenja ministarstva isporučiti u Hrvatsku na zbrinjavanje po Zakonu i nadležnoj EU uredbi, odnosno bez odobrenja je zabranjen istovar s broda otpadnih pregrada koje sadrže azbest.

Tek sada se čini jasnim. Bez odobrenja, zabranjen je, dakle, iskrcaj s broda otpadnih pregrada koje sadrže azbest! A budući da Ministarstvo ne govori ništa o mogućem odobrenju, vjerujemo da resorna ministrica Marija Vučković odobrenje nije ni dala…

Istovremeno, iz "Brodosplita" javljaju kako su već provedena ispitivanja zraka na brodu vezanom uz škversku opremnu obalu na prisutnost azbestnih čestica te da čestice u eteru nisu ni zabilježene (0,0 vlakana po prostornom centimetru). Škverani se već pripremaju za najavljene radove, s broda iznose pokućstvo iz putničkih kabina. Kao da je sve u redu... Što dodatno zbunjuje javnost!

image

Marija VuČković - njezino je Ministarstvo poslalo objašnjenje

Ranko šuvar/Cropix

Zato smo pitali Državni inspektorat, što se događa, što su utvrdile inspekcije u nadzoru:

– U dosadašnjem tijeku nadzora, Inspekcija zaštite okoliša Državnog inspektorata utvrdila je da postupak demontaže navedenih panela još nije započeo, već se trenutačno na brodu izvode radovi premještanja brodskog namještaja. U vezi s planiranim radovima demontaže panela koji sadrže azbest, Inspekcija zaštite okoliša upozorila je pravnu osobu na zapisnik da se opasni azbestni otpad, koji će nastati tim postupkom, ne može zbrinuti u Republici Hrvatskoj, sukladno članku 117. Zakona o gospodarenju otpadom. Inspekcija zaštite okoliša o tomu će obavijestiti i vlasnika broda "Moby Drea".

Naime, paneli koji sadrže azbest, a koji se planiraju ukloniti demontažom s tog broda smatraju se opasnim otpadom koji podliježe prethodnom notifikacijskom postupku i pribavljanju odobrenja nadležnog tijela za provedbu Uredbe (EU) br. 1013/2006 o pošiljkama otpada. Zaključno, nadležne inspekcije Državnog inspektorata nastavljaju s nadzornim aktivnostima u cilju očuvanja javnog zdravlja, zaštite okoliša te zaštite interesa Republike Hrvatske.

image

Najavljen je novi prosvjed

Nikola Brboleža/Cropix

Ako malo promislite, upitat ćete se i sami: pa smiju li se onda na samom brodu, odnosno unutar njega, izvoditi radovi uklanjanja azbesta – kojeg, mimo izolacije kabina, sigurno ima svuda, u stropovima, cjevovodima, protupožarnoj, toplinskoj i zvučnoj izolaciji?!

E, to još ne znamo, to nigdje ne piše! Iako, ne vidimo baš nekog smisla u takvom scenariju, pa što bismo i kamo bismo sa svim tim tonama azbesta, ponijeli ih dalje sa sobom?!

Ministarstvo kojim upravlja Marija Vuković, javlja nam i sljedeće:

– Ovlasti Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije nisu da daje dopuštenje za ulazak broda u luku ili šire, hrvatsko more, pa ne postoje ni ovlasti u nadležnosti ovog ministarstva za izlazak broda iz luke, odnosno hrvatskog teritorijalnog mora.

EVO TKO JE VLASNIK BRODA I KAKVI SU MU PLANOVI

I Ministarstvo mora preskočilo nam je bilo dati neke bitne odgovore o feribotu, ali smo bili uporni:

Tko je upisani vlasnik broda "Moby Drea", ima li važeći upisni list i tko ga je izdao?

– Vlasnik broda je tvrtka "Med Fuel S.r.l.", Messina, Italija. Brod posjeduje valjani upisni list izdan od strane Republike Italije. Brod ima svjedodžbu o klasi, izdanu od priznate organizacije RINA koja je ujedno i priznata organizacija sukladno Uredbi (EU) 391/2009 o zajedničkim pravilima i normama za organizacije za inspekcijski pregled i nadzor brodova.

Kojim poslom je brod dotegljen u Hrvatsku: pod nadzorom kojeg klasifikacijskog društva ili predstavnika koje se zastave pripadnosti obavljaju ti radovi?

– Kao što smo već rekli, sukladno najavi dolaska broda u CIMIS-u, radi se o ulasku broda u brodogradilište. Kada se radi o uplovljavanju broda u brodogradilište, ne dostavljaju se ovom Ministarstvu podaci o radovima koji će se obavljati u brodogradilištu, s obzirom na to da nadzor tih radova nije u našoj nadležnosti.

Zašto nisu zabranili njegov dolazak u Hrvatsku, budući da je stigao u teglju, bez pogona i posade, upitnog postojanja važeće svjedodžbe o klasi i s namjerom da u splitskom brodogradilištu ostavi opasne tvari – otpadni azbest iz pregradnih kabinskih ploča – i da zatim ode iz naše zemlje?

– Brod je uplovio u teritorijalno more Republike Hrvatske u teglju pri čemu je korišten tegljač "Sea Dream" te je nadležnoj lučkoj kapetaniji dostavljeno sljedeće: sve valjane svjedodžbe tegljača, odobreni plan tegljenja, valjana svjedodžba o klasi broda "Moby Drea", valjana svjedodžba o teretnoj liniji broda "Moby Drea", valjanu svjedodžbu o popisu opasnih materijala s pripadajućim popisom opasnih materijala, valjane police osiguranja u vezi s odgovornošću za uklanjanje podrtina te u vezi s odgovornosti za štetu zbog onečišćenja uljem.

"Dodatnom provjerom s pomorskom administracijom Republike Italije utvrđeno je kako brodu nije izdana svjedodžba o spremnosti za recikliranje ta da brod nakon obavljenih radova nastavlja plovidbu u teglju do grčkog brodogradilišta na nastavak radova rekonstrukcije. Slijedom navedenog, nije bilo osnove da ovo Ministarstvo zabrani uplovljavanje broda u brodogradilište."

Ponovimo da smo upravo spomenutim, novim sicilijanskim vlasnicima broda, obitelji Prestopino, još prije desetak dana poslali precizna pitanja o sudbini broda, ali nam još nisu odgovorili.

Ništa zato, pisali smo o svemu nekidan, pa recimo opet: feribot je do proljetos bio u vlasništvu kompanije "Moby" i obitelji Onorato, čiji su predstavnici koncem svibnja talijanskim medijima rekli da su "Dreu" predali novom vlasniku i da starina ide u rezalište u tursku Aliagu. Nedugo zatim, talijanskim novinarima javio se novi vlasnik, Davide Prestopino iz tvrtke "Med Fuel", koja se bavi opskrbom jahti gorivom:

– Brod će stići u Split, u brodogradilište "Brodosplit", u ponedjeljak, 28. srpnja, gdje će se izvoditi radovi na uklanjanju ploča koje sadrže azbest iz putničkih kabina. Nakon završetka radova, plovilo će biti prebačeno u Pirej, gdje će se kabine obnoviti, a potom i radovi potrebni za obnovu klase.

Na pitanje kakva će biti budućnost "Moby Dree", njezin novi vlasnik odgovorio je: "Za buduće raspoređivanje moramo barem pričekati da stigne u brodogradilište u Pireju. Imamo nekoliko opcija, još je prerano za odgovor".

Po talijanskim pomorskim forumima svašta se nagađa, pa tako i da bi "Moby Drea" sutra mogla ploviti za Barsku plovidbu, između crnogorskih i talijanskih luka. No sve su to samo spekulacije, u većoj ili manjoj mjeri. Pratit ćemo...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. prosinac 2025 21:17