Hoće li zadnja prije lokalnih izbora, Skupština Splitsko-dalmatinska županija, precizno 35. sjednica regionalnog parlamenta, na kraju imati i donošenje rebalansa proračuna, ali i donošenje Mreže linija prijevoza putnika na prostoru najveće državne županije?
Jer pred 47 vijećnika stigao je opsežan dnevni red sa 32 točke, koje obuhvaćaju čak i 36 podtočki, uz dvije dodatne, no kako vladajući (HDZ-HGS-DP i nezavisni) imaju većinu, doduše “tanku” očekuje se “prolaz” svega, ali i maratonska jednica.
Čekaju nas izbori i zadnja šansa, barem za oporbene vijećnike, da iskazuju svoje nezadovoljstvo odlukama vladajućih.
Maratonska sjednica, rebalans, dugovi, mreže linija
Pa će se itekako “pretresti” sve stavke rebalansa proračuna, odnosno dodatnih skoro 60 milijuna eura koje ulaze u županijsku blagajnu, aktualni proračun je 441,3 milijuna eura. Kao i “minusi” sa kojim radi Dom zdravlja Splitsko-dalmatinske županije od 2,9 milijuna eura, program potpore OPG-ovima, Izvješće o stanju sigurnosti u SDŽ, te 14 stavki o prijedloga davanja i izmjenama koncesija na pomorskomm dobru, uz devet odluka o konzumiranju prava prvootkupa, te financijsko izvješće Županijske uprave za ceste, i još mnogo toga.
No tri točke (9.,10, 11.) već su digle “bunu” i prije održavanja sjednice. Radi se o Prijedlogu zaključka o donošenju “Mreže linija za obavljanje županijskog linijskog prijevoza putnika na području SDŽ”, odnosno “Prijedlogu zaključka”, te i “Prijedlog odluke o izmjenama”, uz “Prijedlog odluke o davanju suglasnosti županu splitsko-dalmatinskom za potpisivanje zajedničkih ugovora o javnoj usluzi za međužupanijske linije čija duljina u jednom smjeru ne prelazi 100 kilometara.
No kako su vijećnicima u petak (29. ožujka), a sjednica se održava u ponedjeljak (31. ožujka) dostavljeni materijali za “sa dvije (2) dopune Dnevnog reda i dopuna materijala za točku 9. (Prijedog zaključka o donošenju Mreža linija), vijećnici, Daša Dragnić (Nezavisna lista mladih) i Marin Rožić (Most) iskazali su nezadovoljstvo, ovom neozbiljnošću u pripremi same Skupštine, jedine redovne od početka godine, prvo zbog opsežnog materijala a drugo zbog dopune materijala zadnji dan pred skupštinu.
- Zbog velikog broja komentara na javnom savjetovanju koji su djelomično ili u potpunosti prihvaćeni, izrađivač studije je trebao vrijeme da ih integrira u studiju "Mreže linija". Izrađivač će na sjednici u ponedjeljak prezentirati Mrežu, dostavljam poveznicu na dokumentaciju koja je javno objavljena na mrežnim stranicama Županije, a na kojoj se jasno vidi sadržaj dokumenta koji je bio na javnom savjetovanju Splitsko-dalmatinska županija > Info > Transparentnost > Savjetovanje s javnošću > Otvorena savjetovanja - stoji u odgovoru vijećnicima Matee Dorčić, pročelnice za turizam, pomorstvo i promet SDŽ.
Nova mreža od 56 autobusnih linija
No kako će se na Skupštini odlučivati, kroz rebalans, o 1,4 milijuna eura za potrebe suvlasnika i drugih korisnika tvrtke "Promet", a na ime povećanja plaća i drugih tehničkih djeatnika, upitali smo dožupana Stipu Čogelju, o čemu se radi, što je to Mreža linija, što obuhvaća taj projekt?
- Prva faza Mreže linija za obavljanje županijskog linijskog prijevoza putnika na području Splitsko-dalmatinske županije obuhvaćala je analizu stanja postojeće mreže županijskih linija koja je pokazala da postojeći sustav izdavanja dozvola onemogućuje Županiji da upravlja mrežom u skladu sa stvarnim potrebama stanovništva. U drugoj fazi je procijenjena prometna potražnja i preferencije stanovnika za uslugom javnog prijevoza kao temelj procjene potencijala buduće mreže županijskog prijevoza kao javne usluge – sa provedbom ove investicije upoznaje nas naš sugovornik, pa nastavlja:
- Na temelju navedenih analiza izrađen je prijedlog nove mreže linija koja se sastoji od ukupno 56 županijskih autobusnih linija. Nova mreža predstavlja potencijal optimizacije postojeće mreže linija, jer se unatoč manjem broju linija postiže se bolja prostorna raspoređenost mreže i nude adekvatni polasci prema utvrđenim potrebama i kretanjima stanovnika. Nova mreža linija predlaže dvije opcije, minimalnu i optimalnu mrežu linija, a mi smo izabrali optimalnu mrežu.
Naime, optimalna mreža linija predstavlja povećanje minimalne mreže dodatnim međupolascima (unutar i izvan vršnih sati) koji stanovnicima pružaju veći izbor putovanja, a time i veću razinu zadovoljstva, a većim brojem polazaka su bolje zadovoljene i potrebe povremenih putnika, odnosno turista i sezonskih radnika. Prilikom izrade optimalne mreže uvažavale su se i specifičnosti pojedinih jedinica lokalne samouprave, o čemu ovisi i povratak “na selo” i zadržavanja mladih obitelji poglavito u Zagori.
Investicija za povratak života
- Na cjelokupnoj optimalnoj mreži ukupno je tijekom radnog dana definirano 954 polaska što je 50 posto više u odnosu na minimalnu mrežu, 632 polaska subotom (50,5 posto više) te 374 polaska nedjeljom (133,8 posto više). Nedjeljom i blagdanima je broj polazaka manji za otprilike 60 do 85 posto u odnosu na polaske radnim danima (ovisno o procijenjenoj potražnji) – niže nam brojke Stipe Čogelja, kao i “troškovnik” ove investicije, koja boljom prometnom povezanošću osigurava i “bujanje” života izvan velikih gradskih središta:
- Temeljem predviđenog broja polazaka te potrebnog broja i kapaciteta vozila po linijama procijenjeni godišnji trošak javne usluge (uz uključenu razumnu dobit od 8 posto) za optimalnu mrežu iznosi 19.790.203,58 eura, uz okvirno 9,9 milijuna prijeđenih kilometara, što govori u prilog većoj efikasnosti u obavljanju usluge u potonjem prijedlogu mreže. Uz definirane cijene koje omogućuju cjenovno dostupnu uslugu javnog prijevoza svim stanovnicima Županije te predviđenu potražnju od strane lokalnog stanovništva te sezonskih korisnika usluge (turisti i sezonski radnici) predviđen je godišnji prihod od 11.779.307 eura u optimalnoj mreži.
Definira zamjenik župana i ovo:
Smanjenje cijena prijevoza
- Kako bi se potaknulo korištenje javnog prijevoza na većim udaljenostima u minimalnoj I optimalnoj mreži linija, predviđeno je smanjenje cijene po kilometru za linije duže od 15 kilometara, od čega za linije duljine 15-30 km za dodatne kilometre nakon 15-og km predviđeno je umanjenje cijene od 20 posto na ranije navedenu početnu cijenu od 0,05 eura/km (minimalna mreža) ili 0,04 eura/km (optimalna mreža). Za linije sa više relacija kao jedinična cijena za izračun prihoda za obje relacije uzeta je cijena relacije manje duljine. Te je za linije duljine 30-50 km za dodatne kilometre nakon 30-og km predviđeno je dodatno umanjenje cijene po km od 50 posto u odnosu na početnu cijenu po km, a za linije duže od 50 km za dodatne kilometre nakon 50-og km predviđeno je dodatno umanjenje cijene po km od 80 posto u odnosu na početnu cijenu po km.
A tko će ta “smanjenja” cijena platiti:
Vlada RH daje 75 posto, županije ostatak
- Uz ranije procijenjene parametre (prihode, troškove i razumnu dobit od 8 posto) predviđena je ukupna naknada od 8.010.896 eura godišnje za optimalnu mrežu. Od toga 75 posto predmetnih sredstava osigurava Vlada Republike Hrvatske, dok će preostali dio naknade od 25 posto osigurati Splitsko-dalmatinska županija i jedinice lokalne samouprave sukladno sporazumu o sufinanciranju linija.
Doznajemo kako za definirane neprofitablne linije s manjom potražnjom (do 10.500 putnika godišnje) i bez većih opterećenja u vršnom periodu, se predlaže organiziranje mikroprijevoza odnosno usluge prijevoza na poziv kao javne usluge.
- Splitsko-dalmatinska županija provodi pilot projekt uvođenja mikroprijevoza na području Županije, a na temelju kojega će se izračnati financijski i društveni utjecaj istoga. Kroz projekt DREAM_PACE (Demand REsponsive transport integrating regional Mobility networks for Passengers in Central Europe) zainteresirani pružatelji usluga javnog prijevoza putnika upoznat će se sa tehnološkim i prometnim rješenjima za uslugu mikroprijevoza i to na području Sinja i Trilja. Ukupna vrijednost projekta je 2.841.925,00 eura – dopunjava dožupan Čogelja, naglašavajući kako je cilj sveg ovog da se omogućiti bolje zadovoljavanje potreba lokalnog stanovništva, ali dodatno i prihvat sezonskih putnika na pojedinim linijama, dok će za pojedine linije biti potrebno omogućiti dodatne sezonske polaske ili nove sezonske linije.
Sa 1,4 milijuna eura i povećanje plaća vozačima
- U konačnici, poboljšanjem sustava javnog prijevoza povećava se njegova konkurentnost nad osobnim automobilima čime se povećava modalna raspodjela u korist javnog prijevoza, a time i smanjenje negativnih utjecaja na okoliš. Također, iznimna je važnost mreže linija i za demografsku revitalizaciju naše Županije.
Što slijedi nakon usvajanja mreže linija?
- Splitsko-dalmatinska županija će provesti otvoreni postupak javne nabave. Zbog specifičnosti županije i njenih mikroregija, isti će se provesti kroz grupe javne nabave na koji će se ponuđači javljati pojedinačno ili u cijelini. Proveden je postupak javnog savjetovanja sa zainteresiranom javnošću u kojem smo zaprimili 132 primjedbe (jedinice lokalne samouprave, prijevoznici i građani), gdje je većina primjedbi u cijelosti ili djelomično prihvaćena.
Posebno naglašavamo kako je kroz Proračun i predstojeći rebalans Splitsko-dalmatinska županija osigurala ukupno 1,4 milijuna eura za potrebe suvlasnika i drugih korisnika tvrtke “Promet d.o.o.”, a na ime povećanja plaća vozača i drugih tehničkih djelatnika. Sve to kako bi premostili jaz do potpisivanja ugovora o javnoj nabavi usluga javnog prijevoza – rezimira dožupan Stipe Čogelja.
Otvoreno Prometno Pismo 2025 by Diana Barbaric on Scribd
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....