StoryEditorOCM
SplitPrvi u Hrvatskoj

Od početka iduće godine Splićane očekuje prava revolucija: ‘Ono što smo nekad gledali u filmovima sad imamo u gradu...‘

Piše Marta Duić
17. prosinca 2025. - 17:06

Projekt ITS – "Uvođenje inteligentnih transportnih sustava na funkcionalnom prometnom području grada Splita", jedan od najvažnijih gradskih infrastrukturnih projekata u posljednjih nekoliko godina, ušao je u finale, a puna implementacija kreće od siječnja. Projekt je vrijedan gotovo 13 milijuna eura, od čega je više od 10 milijuna bespovratnih sredstava, i to čak 85 posto, trajao je više od četiri godine i uključio optimizaciju čak 84 semafora.

– ITS je projekt koji se pripremao i provodio dugi niz godina, i sada je stavljen u funkciju, ali njime u gradu i njegovoj okolici dobivamo temelj za daljnju nadogradnju u budućnosti i temelje da u gradu uvodimo održiv sustav prometa. Dobar primjer da je sve ovo uspostavljeno pokazuju izlazi iz grada – kazao je gradonačelnik Tomislav Šuta u uvodnom izlaganju.

– Ovo je tek početak i ono što smo nekad gledali u filmovima sada imamo u našem gradu. Imali smo i jednu zaista izvanrednu situaciju, hutisti su uspjeli raketirati brod na kojem je bila oprema ovog projekta, tako da smo zaista prošli sve i svašta, i drago mi je da smo došli do kraja – prisjetila se izazova Antonija Eremut Erceg, pročelnica Službe za razvoj grada.

image

Antonija Eremut Erceg

Ante Čizmić/Cropix

Održiv sustav i sigurne prometnice

Kako je istaknuto, ovaj projekt važan je korak prema pametnom i održivom sustavu i upravo je Split jedan od prvih gradova u Hrvatskoj koji uvod inteligentne transportne sustave, rješenja koja povezuju tehnologiju, sigurnost i učinkovitost prometa.

Kao rezultat implementacije ITS-a znat ćemo točno opterećenje cesta u gradu, projekt će povećati sigurnost i kvalitetu života, s ciljem većeg korištenja javnog prijevoza. Primjerice, kad autobusi zapnu u gužvama, sustav ITS može im dati prioritet na križanjima.

ITS u Splitu znači više od kamera i semafora, to je sustav koji prilagođava rad semafora trenutačnom stanju u u prometu, nadgleda promet kamerama, informira vozače u stvarnom vremenu, obavještava građane putem aplikacije, prati vremenske i ekološke uvjete, prioritizira vozila javnog prijevoza i hitnih službi.

image
Božidar Vukičević/Cropix

Sve to koordinira se iz centralnog prometnog centra, a rezultat će biti manje zastoja, brže vožnje, sigurnije prometnice i čišći grad. Projekt ITS, kako ističu iz Grada, nije samo tehnološki iskorak, nego korak prema boljoj, urbanoj svakodnevici, a njegovim uvođenjem Split postaje grad koji misli unaprijed – za sigurnost, učinkovitost i održivost.

– Činjenica je da Split sada ima jedan od najmodernijih transportnih sustava koji će uvelike pomoći funkcioniranju prometa u gradu u cijelosti, i za vozače, i za one u javnom prijevozu, i za pješake. Ideja je da svatko u gradu ima taj komfor da što brže i što lakše dođe do svojeg odredišta. Osnovna je ideja sustava da, na temelju podataka koji se sada prikupljaju i kasnije će se analizirati, i sustav postaje sve bolji. Uz osnovne, nužna je i funkcija prioritizacije i da u kriznim situacijama možemo djelovati – tvrdi Marko Stepić, voditelj projekta "ZP KING ICT i Ericsson Nikola Tesla".

image

Marko Stepić

Ante Čizmić/Cropix

Pametni grad

Osnovna ideja bila je omogućiti da svatko ima mogućnost izbora ruta od točke A do točke B po najpovoljnijim uvjetima, a bitna je i sigurnost prometa i da sustav pridonese općem boljitku građana i smanjenju zagađenja od prometa. Nakon završene implementacije tek slijedi rad i analiza, i na osnovi toga će ga Grad moći optimizirati te, kako kaže Stepić, dugoročno donijeti strateške odluke.

– Sustav se može proširivati ne samo u smislu prometnih značajki, nego i u kontekstu Splita kao pametnoga grada – napominje Stepić.

Sustav je to koji ima niz aplikacija i neće sve biti dostupne javnosti, ali za javnost je tu mobilna aplikacija.

image
Duje Klarić/Cropix

– Cilj je da svi mi promijenimo prometne navike. Sustav radi svoje, prikuplja podatke i optimizira, a građani će preko aplikacije sve to pratiti i to će im biti poticaj da promijene svoje navike i da cjelokupna slika postaje bolja. Željeli smo u mobilnoj aplikaciji napraviti sustav informiranja, za građane, za putnike, i dati im mogućnost da iskoriste informacije trenutačnog stanja na terenu kako bi optimalnije i bolje planirali svoja putovanja po gradu – objašnjava Zoran Bubrić iz tvrtke "Ericsson Nikola Tesla".

Sve je na aplikaciji 

Kako kaže Bubrić, najveći izazov s kojim su se susreli je kompleksnost, gomila podataka koju primaju, i kaže da je bilo pomalo izazovno staviti sve to skupa na ekran mobitela.

image
Ante Čizmić/Cropix

Pristup koji su odabrali je prikupljanje informacija iz sustava, kako ITS-a, tako i onih koji su postojali do sada, od parkirnih, sustava javnog prijevoza itd. Aplikacija ima slojeve i korisnici biraju što ih zanima: javni promet, stanje na parkiralištima ili stanje s javnim biciklima, te dinamika u prometu općenito. Prometni centar registrira i prati i prometne incidente i nudi alternativne rute.

Što se tiče javnog prijevoza, prikupili su sve informacije, o broju linija, smjerovima linija i autobusnim postajama u mreži "Prometa Split", i za svaku postaju možete vidjeti kada sljedeći autobus dolazi, a vide se i položaji autobusa u stvarnom vremenu – znači, znat ćete i koliko ćete čekati i kamo će vas autobus odvesti. Novost je i integrirani planer putovanja, vi unesete odakle ćete krenuti i dokle želite doći, kada i u koje doba dana, i aplikacija vam ponudi varijante prijevoza, optimalne rute i alternativne varijante. Naravno, bitno je i da je aplikacija personalizirana i sami sebi birate favorite, primjerice često korištenu autobusnu postaju ili parkirališta.

image
Ante Čizmić/Cropix

Usklađeni s EU-om

– Studiju ITS-a za Split pokušali smo uskladiti s ciljevima i smjernicama EU-a u razvoju prometnog sustava, uz ciljeve da prometni sustav bude održiv, siguran i inkluzivan. Uz to što će ITS obraditi sve te učinke na promet 24 sata dnevno i u realnom vremenu, dosta je važan i za budućnost razvoja prometnih sustava i dat će odgovore na pitanja gdje i kada ćemo graditi novu cestu, kada ćemo uvesti neku novu liniju javnog prijevoza, pješačku zonu i slično – kaže Marko Šoštarić, dekan Fakulteta prometnih znanosti, te se pohvalio kako su i studenti fakulteta sudjelovali na ovom projektu.

Ivica Budimir, predsjednik Uprave Hrvatskih cesta, pak upozorava – ako je puno podataka i ne znate što ćete s njima, onda imate problem.

image
Nikola Vilić/Cropix

– Bavit ćemo se i križanjima koja su sporna – Domovinskog rata – Zbora narodne garde te križanje prema Poljičkoj, koje bi trebalo optimizirati i na osnovi podataka doći do rješenja. U sustavu oduševljava brzina adaptivnosti i u kratkom roku protok prometa mijenja se kako želite. Naravno, sustav će uvelike olakšati gužve, ali neće ih u potpunosti riješiti. Hrvatske ceste baš na tim spomenutim križanjima imaju razne projekte u realizaciji – napomenuo je Budimir.

Petar Škorić, ravnatelj Županijske uprave za ceste Split, kaže da se često zna događati da ljudi koji dolaze u Split iz Dugopolja ili, recimo, Dicma dođu brže nego građani po Splitu unutar gradskih prometnica.

– Kroz analize ćemo prometne pravce učiniti prohodnijima, sve s ciljem da stanovništvo i naši mještani, bilo da su iz Zagore, Solina ili Splita, budu zadovoljni – kazao je za kraj Škorić.

image
Ante Čizmić/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. prosinac 2025 17:38