StoryEditorOCM
Splitzavršna testiranja

Od Splita do Kaštel Starog sad brže i tiše; prvi smo se provozali novim baterijskim vlakom, evo kad će biti ‘lansiran‘

Piše Vanna Šiško
11. studenog 2025. - 20:47

Na splitskom području upravo se odvijaju završna testiranja prvog hrvatskog baterijskog vlaka, koji bi uskoro trebao označiti početak nove faze u razvoju održivog željezničkog prometa u Dalmaciji. Vlak je stigao u Split Predgrađe radi ispitivanja nove punionice za punjenje baterija te probne vožnje, kojoj smo i sami svjedočili.

– Danas u Splitu provodimo testiranja punionice za baterijske vlakove. Građevinski radovi su završeni, naponski sustav je aktiviran, a vlak smo doveli kako bismo isprobali proces punjenja i pražnjenja na ovoj dionici. Riječ je o prvom baterijskom vlaku u Hrvatskoj i jedinstvenom projektu jer se ovdje koristi koncept stabilnih punionica koje napajaju vlak isključivo putem baterija – objašnjava Mario Šimić, voditelj projekta nabave novih vlakova u "HŽ Putničkom prijevozu".

Baterijski vlak proizvela je tvrtka "Končar – Električna vozila" u sklopu projekta "Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu", koji se financira iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. (NPOO). Riječ je o strateškom projektu čija je ukupna vrijednost 17,1 milijun eura, od čega 13,3 milijuna eura dolazi iz sredstava Europske unije putem NPOO-a.

– Vlak je domaće proizvodnje, baterije su, naravno, od poznatih svjetskih proizvođača, ali koncepcija vlaka, upravljanje na vlaku –  sve domaća proizvodnja. Vlak u redoviti promet kreće 15. 12. 2025. Sada smo u fazi ispitivanja, moramo još dobiti uporabnu dozvolu za punionicu nakon mjerenja i ispitivanja i nadamo se da će do 15. prosinca sve biti u redu i da ćemo krenuti u redoviti promet – objašnjava nam Šimić.

Baterijski vlak, osim što će smanjiti emisije štetnih plinova, donosi i konkretne prednosti putnicima – bržu vožnju, tiši rad i izbjegavanje prometnih gužvi koje svakodnevno muče Splićane. Završna testiranja označavaju početak nove epohe hrvatske željeznice, one koja povezuje tehnologiju, održivost i domaće znanje.

– Na relaciji Split – Kaštel Stari vlak će voziti oko 30 minuta. Vlaku treba otprilike 30-ak minuta za punjenje ako je baterija ispražnjena – objašnjava nam Šimić.

Projekt obuhvaća proizvodnju dvaju tipova vlakova – elektrobaterijskog i baterijskog, kao i izgradnju šest punionica na kolodvorima Bjelovar, Virovitica, Osijek, Varaždin, Pula i Split Predgrađe. Elektrobaterijski vlak već od svibnja prometuje na relaciji Zagreb – Bjelovar – Zagreb.

– Ovo neće biti jedini baterijski vlak. U tijeku je izrada još četiri baterijska vlaka, bit će gotovi za godinu i pol dana. Kada se naprave drugi i treći vlak, stacionirat će se u Splitu. Omogućit će nam da povećamo broj linija, da uspostavimo učestaliji promet na relaciji Split – Kaštel Stari – objašnjava Šimić.

U 2025. godini interes ljudi za putovanje vlakom ne opada, dapače – raste. Kako i ne bi kada ovaj vlak posjeduje ama baš sve što bi vam putovanje učinilo ugodnim. Sastoji se od dva niskopodna vagona i može prevoziti do 227 putnika, od čega 113 sjedećih i 114 stajaćih mjesta. Opremljen je rampama i toaletima prilagođenima osobama u invalidskim kolicima, te prostorom za bicikle, čime se dodatno potiče integracija različitih oblika održivog prijevoza.

Kompletan putnički prostor je pod videonadzorom, a putnicima su na raspolaganju besplatni WiFi, monitori za prikaz informacija te audio i vizualne najave kolodvora i stajališta. Vlak može postići maksimalnu brzinu od 120 km/h, a u prometu se može funkcionalno spajati s drugim niskopodnim vlakovima nove generacije, čime se povećava kapacitet i fleksibilnost prijevoza.

– Ljudi su zainteresirani za vlakove, pogotovo putnici umirovljenici koji imaju subvencionirane besplatne karte, ali konkurencija smo cestovnom prometu – kaže Šimić.

Ovim projektom "HŽ Putnički prijevoz" nastavlja s modernizacijom voznog parka i unaprjeđenjem mobilnosti.

image
Božidar Vukičević/Cropix
image

Mario Šimić i Marko Maloča
 

Božidar Vukičević/Cropix
image

Mario Šimić i Marko Maloča

Božidar Vukičević/Cropix
image

Mario Šimić i Marko Maloča

Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image

Na footgrafiji: Mario Šimić i Marko Maloča.
 

Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. prosinac 2025 00:24