StoryEditorOCM
Splitpravne zavrzlame

Odvjetnik: U slučaju da se brodar ogluši na rješenje da Moby Drea napusti Hrvatsku, čeka nas prisilno izbacivanje broda!

Piše Mia Uzinić
13. kolovoza 2025. - 16:45

Ako je nešto predobro da bude istinito, pitamo se ponovno, a posebno ako je u pitanju brzina pravnih postupaka u Republici Hrvatskoj. Medijima je odjeknula vijest da je rješenjem Ministarstva mora, prometa i infrastrukture brodu "Moby Drea", koji se trenutačno nalazi u luci posebne namjene, brodogradilištu "Brodosplit", naloženo napuštanje brodogradilišta u roku od sedam dana. Ova vijest objavljena je na službenim stranicama Ministarstva prije dva dana, a zanimljivo je i da spomenuto službeno rješenje, koliko nam je poznato, nigdje nije objavljeno. 

Dakle, znamo da je Ministarstvo izdalo rješenje, ali ključni detalji tog rješenja nikome nisu poznati. Tomislav Debeljak kazao je kolegama s Nove TV da je "odluka na vlasniku te da je odgovornost ‘Brodosplita‘ samo da puste brod". Je li Debeljakova tvrdnja istinita? Tko je odgovoran? Počinje li rok od sedam dana teći od 11. kolovoza kada je rješenje objavljeno ili od trenutka kada obavijest o rješenju dođe do vlasnika broda? Jesu li vlasnici broda vidjeli ovo rješenje? Što će se dogoditi ako odbiju maknuti brod? Hoće li brod u tom slučaju stajati zavezan u Splitu? Što Debeljak želi reći kada kaže da će samo pustiti brod? Gdje će ga pustiti? Do ruba škvera? Ako vlasnik odbije ispoštovati rješenje, tko će plaćati odvoz broda? Brojna pitanja ostala su neodgovorena. Ne želimo biti pesimistični, ali čini nam se da brod neće tek tako isploviti za sedam dana. 

image
Ante Čizmić/Cropix

Pitanja o ovoj situaciji poslali smo Ministarstvu i kompaniji "Med Fuel", koja je vlasnik broda "Moby Drea". Njihove odgovore još čekamo, a vlasnike broda smo pitali i je li istina da su "šokirani situacijom i u potrazi za odvjetnicima", kako Debeljak tvrdi. Josip Jurišić, glasnogovornik "Brodosplita", uvjerava da će se "Brodosplit" striktno pridržavati zakonskih propisa i odluka nadležnih tijela.

image
Ante Čizmić/Cropix

- Vlasnik broda "Moby Drea" odgovoran je za njegovo uklanjanje iz hrvatskih voda, a u slučaju nepostupanja nadležni organi mogu primijeniti sve zakonom predviđene mjere. Sigurnost, okoliš i poštovanje zakona naš su prioritet - tvrdi Jurišić. 

Ugledni splitski odvjetnik Toni Vukičević pojasnio je da je za isplovljavanje odgovoran brodar, koji nalog daje kapetanu. Mogu li žalbe od strane brodara odgoditi izvršenje rješenja, ovisi o rješenju.

-  Ako je u uputi o pravnom lijeku navedeno da žalba odgađa izvršenje rješenja, brod ne mora isploviti sve dok žalba ne postane pravomoćna. U slučaju da žalba ne odgađa izvršenje, brod je dužan odmah isploviti, neovisno o tome kako će žalba u konačnici biti riješena - objašnjava Vukičević. 

Spomenuti rok od sedam dana teče od trenutka kada se rješenje uruči vlasniku broda. 

- Ako pretpostavimo da se radi o rješenju u kojem žalba na odgađa izvršenje rješenja, sedam dana počinje teći od prvog radnog dana od zaprimanja rješenja. Po istoj logici, ako je zadnji predviđeni dan neradni, nastavlja se brojiti od prvog idućeg radnog dana - tvrdi Vukičević. 

U slučaju da se brodar ogluši na ovo rješenje i odbije odvesti brod, čeka nas prinudno izvršenje rješenja. 

image
Ante Čizmić/Cropix

- Ide se na prinudno izvršenje, o čemu se mora obavijestiti vlasnik broda, koji ima pravo žalbe. Treba naglasiti i da se takvi postupci mogu poprilično otegnuti. S druge strane, ako dođe do prinudnog rješenja, a vlasnik ne makne brod, država bi to trebala napraviti o svom trošku i pokušati prinudno namiriti taj trošak od vlasnika broda - kaže Vukičević, a moguće je i da je za prinudno uklanjanje potrebno donijeti novo rješenje, koje se također mora uručiti vlasniku broda. 

U slučaju da dođe do takvog scenarija, brod se miče o trošku inicijatora postupka, koji kasnije može taj trošak prinudno naplatiti. 

- Sve to može uzeti dosta vremena i novca. Čini se da suprotna strana za sada nije pokazala želju za suradnjom, ne čini se da ih je rješenje posebno ponukalo. Nažalost, trenutačno se ne nazire brzo rješenje, koje bismo svi željeli, ako brodovlasnik ne pokaže dobru volju - zaključuje Vukičević. 

Kratak pregled situacije 

Talijanski trajekt ‘Moby Drea‘ u ‘Brodosplit‘ je stigao iz Genove, a u Splitu bi se iz njega trebalo ukloniti 350 tona azbesta, koji se nalazi u pregradnim zidovima putničkih kabina. Vijest je uzdrmala cijeli Split, a ‘Brodosplit‘ je sazvao hitnu press-konferenciju kako bi pokušao umiriti javnost i objasniti cijelu situaciju. Građani su održali i brojne prosvjede, vrlo uznemireni cijelom situacijom. 

Ministarstvo je u početku tvrdilo da nije nadležno za ovaj slučaj, da brod plovi pod talijanskom zastavom te da ima sve potrebne dokumente za uplovljavanje u ‘Brodosplit‘, a DIRH je tvrdio da su inspekcija zaštite okoliša i inspekcija zaštite na radu utvrdile da nema prepreka za izvođenje radova. 

Nakon trećeg prosvjeda građana izdano je rješenje kojim se brodu ‘Moby Drea‘ nalaže napuštanje brodogradilišta u Splitu i teritorijalnog mora Republike Hrvatske. 

Kontaktirali smo i Vicu Mihanovića

Kontaktirali smo ravnatelja Lučke uprave Split, koji je kazao da ovaj slučaj nije u njihovoj nadležnosti.

- Podsjetio bih tek da kada je brod dolazio, Lučka uprava odbila je dati suglasnost za njegovo sidrenje. Nismo željeli da se tegljač otkači i ostane u našem sidrištu. Kada je u pitanju novonastala situacija, nemamo komentara jer se u ovom slučaju radi o luci posebne namjene - tvrdi Mihanović. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. listopad 2025 17:32