Nije nikakva novost koliko su preopterećeni kapaciteti splitske bolnice i kako se zdravstveno osoblje svim mukama trudi pacijentima ponuditi adekvatnu i brzu pomoć, no ponekad je neizbježno proživjeti gorko ili barem neugodno iskustvo u tako velikom sustavu.
Često to dolazi do izražaja na hitnom prijemu splitskog KBC-a, gdje nitko ne dolazi iz puke dosade, već je svima potreba žurna pomoć i rijetko tko može predugo čekati na liječničku pomoć. Tako nam se javila kći teškog onkološkog bolesnika koji je u ponedjeljak prošao pravi pravcati pakao satima čekajući na zdravstvenu asistenciju.
- U ponedjeljak mi je ocu bilo jako loše, onkološki je bolesnik i ima tri teške dijagnoze, odnosno raka iza sebe. Zvali smo Hitnu pomoć koja je došla po njega i ostavili su ga u čekaonici. Na ulazu, to jest na prvom šalteru njegovoj je pratnji bez iti malo empatije dobačeno da su na krivoj adresi, a kad im se spomenulo da je osobi vjerojatno potrebna barem infuzija, rečeno im je posprdno: "Došli ste po malo čudesne vodice?" - javlja nam zgrožena Splićanka (op.a. podaci poznati redakciji), dodajući zašto im je ovo tako teško palo i koliko su dugo čekali.
Mukotrpno sjedenje i čekanje
- Čovjek koji zbog svog stanja i dijagnoza mora biti u ležećem ili poluležećem položaju sjedio je od otprilike 16 do 23.30 sati u stolici. Neću pričati o tome što je zadnjih dana prolazio kod kuće, od svega je malaksao, iscrpljen, jedva govori, dakle i laiku je vidljivo da je jednom nogom u grobu. Na prvu obradu čekao je otprilike tri sata - tvrdi, sarkastično napominjući da bi se Hitna pomoć trebala preimenovati u dnevnu ambulanta za potrebite.
- Split, najveći grad u Dalmaciji, drugi po veličini grad u državi, nema HITNU pomoć. Možda jedino za one koje minute dijele od smrti ili pak za doktore i njihovu familiju i poznanike, jer to je bar provjereno i istinito. Takvi ulaze na obradu odmah. Treba li na ulazu kupiti neki tiket kako bi na šalteru bili malo ljubazniji i imali trunka empatije za ljude koji su tu ne iz razonode, već iz ljute potrebe?
Razumljivo mi je da se na dijagnosticiranje na Hitnoj pomoći čeka dugo, vjerojatno je malo osoblja, ljudi u čekaonici je uvijek previše... to je teško promijeniti, ali dajte bar ljudima kojima je potreban krevet da leže u njemu dok čekaju 8 sati u komadu. Otiđite jednom pa sjedite u onim plastičnim stolicama 8 sati bez prestanka. Vjerujte mi, i zdrav čovjek oboli.
Da ne govorim o izbacivanju pratnji iz čekaonice. U kakvom sramotnom društvu živimo, gdje se bolestan, star i jadan kad dođeš u bolnicu osjećaš još jadniji i nemoćniji. Malo više empatije i pokretnih kreveta za one koji ne mogu pola dana sjediti u stolici ne bi bilo naodmet - ogorčeno zaključuje.
KBC se oglasio
U vezi s ovim poprilično užasavajućim i bolnim iskustvom za jednog onkološkog bolesnika kontaktirali smo splitski KBC iz kojega nam vele kako im nije u potpunosti jasno odnosi li se događaj na Objedinjeni hitni bolnički prijem (OHBP) Kliničkog bolničkog centra Split ili na Zavod za hitnu medicinu Splitsko-dalmatinske županije.
- Kako nije navedeno ime pacijenta, nismo u mogućnosti provjeriti konkretan slučaj ni tijek obrade, a sukladno zakonskim propisima o zaštiti osobnih podataka i pravima pacijenata, ni ne smijemo javno komentirati pojedinačne slučajeve.
Na OHBP-u KBC-a Split svakodnevno medicinsku pomoć zatraži između 350 i 500 pacijenata. Zbog visokog opterećenja sustava, pratnja je dopuštena samo određenim skupinama pacijenata, poput osoba s teškoćama, nepokretnih i dementnih osoba - odovara nam Kristina Bitanga, glasnogovornica Kliničkog bolničkog centra Split.
Kako kaže, pacijenti se zaprimaju i obrađuju isključivo prema trijažnim kategorijama koje određuju stupanj hitnosti i težinu zdravstvenog stanja, a prosječno vrijeme čekanja na početak obrade iznosi oko 1 sat i 20 minuta, dok prosječna ukupna obrada traje približno 2 sata i 40 minuta.
Previše nehitnih slučajeva
- Naravno, postoje odstupanja ovisno o kompleksnosti slučaja, trenutnom opterećenju sustava te prioritetima sukladno medicinskim indikacijama. Nažalost, najveći broj pacijenata koji na dnevnoj bazi budu obrađeni na OHBP-u, njih gotovo 70 posto, spada u kategoriju nehitnih pacijenta. Riječ je o kroničnim ili palijativnim bolesnicima kojima treba sustavna njega i pomoć obiteljskih liječnika i/ili palijativnih timova.
U potpunosti razumijemo da su situacije koje uključuju teške bolesti izrazito stresne za pacijente i njihove obitelji. Naše osoblje upoznato je s važnošću profesionalne i empatične komunikacije u svakom trenutku, bez obzira na pritiske i zahtjevne radne uvjete. Ponekad, nažalost, dođe do propusta u ovom dijelu, zbog čega nam je žao te poduzimamo sve mjere kako se to ne bi ponavljalo u budućnosti. Empatija, poštovanje i ljudski pristup temelj su zdravstvene skrbi i vrijednosti na kojima KBC Split želi ustrajno graditi svoj rad - zaključuju iz splitske bolnice.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....