StoryEditorOCM
Splithrvatski bojovnik

Poznati splitski urednik prvi je u eter pustio ‘Bojnu Čavoglave‘: ‘Pitao sam Thompsona želi li zaraditi, a on...‘

Piše Split SD
30. lipnja 2025. - 09:11

Tri desetljeća nakon rata, Thompson je popularniji nego ikad. Prošlogodišnji koncerti u Imotskom i Dugopolju bili su tek uvod u ono što se opisuje kao najveći koncert u hrvatskoj povijesti  pred čak pola milijuna ljudi. Dok ga obožavatelji doživljavaju kao domoljuba koji kroz svoje pjesme slavi Hrvatsku, vjeru i obitelj, kritičari ga optužuju za ekstremni nacionalizam, prenosi RTL

"Ja sam pitao: Marko, reci ti meni a bi li ti zaradio? A on je na to odgovorio – ne, ne dolazi u obzir, ja sam hrvatski bojovnik i ne mogu ja zarađivati dok Hrvatska krvari. Ja sam mu na to rekao – to je sve, divno i krasno od tebe, ali ovdje leži veliki novac. Osjetio sam odmah da će pjesma biti vrlo popularna i rekao sam mu – jednoga dana možeš krvariti, i poginuti a netko drugi će ubrati tvoje trude", rekao je Eduard Gracin, umirovljeni glazbeni urednik Hrvatskog radio Splita.

Budnica Thompsona podizala je moral hrvatskim braniteljima u Domovinskom ratu, a njegov najveći domoljubni hit postao je njegov zaštitni znak i vječni podsjetnik na prijepore oko ustaša i partizana. 

Nakon prvog albuma Thompson je nastavi tražiti svoj glazbeni izričaj, pa je pjevao i ljubavne balade. Vrlo brzo je odustao od takvih pjesama i vratio se domoljubnoj tematici. 

"Izdvaja se potpuno od hrvatskog estradnog i glazbenog korpusa. Jednostavno, čovjek je kategorija za sebe", rekao je glazbeni kritičar, Bojan Mušćet.

"Ja bih rekao da je njegov fenomen nešto što bi se moglo opisati kao jedna od karakteristika hrvatskog društva zadnjih 30 godina", rekao je sociolog Krešimir Krolo.

U 30-ak godina njegove karijere bilo je tu svega. Posljednjeg dana 1991. pjesma Bojna Čavoglave prvi je put javno emitirana na Radio Splitu. Vrata etera otvorio mu je tadašnji glazbeni urednik no pravih glazbenih ambicija tada još nije imao.

image
Ante Cizmic/Cropix

"Poslije će glazbeno naći nišu upravo u onom što nitko nije nastavio, a to je Bijelo Dugme. Ta vrsta pastirskog rocka koje je Bijelo Dugme propagiralo, posebno 70-ih i početkom 80-ih dok nisu prešli u novi val, taj oblik Thompson je vrlo mudro shvatio da će mu biti prava niša. S obzirom na njegov glas i s obzirom na sve – to je bilo to. I od tog trenutka na dalje, kreće fenomen Thompson", rekao je etnolog i antropolog Tomislav Pletenac.

Tijekom trogodišnjeg braka s Danijelom Martinović, od koje se uspio razvesti i crkveno, Thompson je objavio tri albuma te singlove poput "Lijepa li si", "Prijatelji" i "Geni kameni".

Njegovu karijeru obilježile su jednako i pjesme koje slavi publika, kao i kontroverze: od uzvika "Za dom spremni", do prisutnosti ustaških simbola na koncertima.

"Thompsona ili volite ili mrzite. Takva polarizacija ne postoji ni kod jednog drugog izvođača, i upravo zato je Thompson fenomen, čovjek koji izaziva podjele svojim stihovima, pojavom, identitetom i imidžem", smatra Bojan Mušćet.

"Čim kritizirate Thompsona, odmah vas etiketiraju kao antihrvata, Jugoslavena ili kriptokomunista. S druge strane, ako ga podržavate, lako vas proglase ustašom, revizionistom ili fašistom", rekao je Tomislav Pletenac.

Zbog brojnih kontroverzi, njegovi koncerti bili su zabranjeni u više europskih zemalja, uključujući Nizozemsku, Švicarsku, Njemačku, Austriju, Sloveniju i Bosnu i Hercegovinu.

"Hrvati jako trebaju heroje, a već dugo nemaju heroje osim sportskih koji se mijenjaju. Luka Modrić je dugo ostao, ali – tko se sada sjeća Gorana Ivaniševića, Janice Kostelić oni su bili u nekom vremenu, napravili svjetski uspjeh i na neki način se umirovili. Sad je heroj došao iz područja popularne glazbe", rekao je Mušćet.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. listopad 2025 02:27