Ovo će biti 11. godina Ultra Europe Festivala u Splitu, a i ove godine će zbog toga Split posjetiti 150.000 ljudi iz 140 zemalja. Joe Bašić direktor je MPG-a, marketinške i promocijske agencije koja je zadužena i za organizaciju "Ultre". Značajan je podatak da je ove godine u Europi 200 festivala otkazano zbog pada interesa pa priznaje da je organizacija ove godine bila nešto izazovnija. S Bašićem smo razgovarali o utjecaju festivala na turizam, Thompsonovom koncertu, a otkrio nam je i što sluša u slobodno vrijeme i koliko se zbog "Ultre" potroši novca u Hrvatskoj.
Kako se Split mijenjao tijekom ovih 11 godina Ultra Europe Festivala?
Split je oduvijek bio prepoznat zbog svoje povijesne jezgre i kulture, ali smatram da je bio tranzitni grad. Kroz ovih 11 godina postao je svjetska destinacija, a "Ultra" je sigurno bila pokretač razvitka. Prvu godinu nas je većina pitala za "Ultra" događaje na otocima, ali sada Split pobuđuje glavni interes. Kada na putovanjima spomenem Split, "Ultra" je često među prvim asocijacijama. Split je postao jedna od važnijih hrvatskih destinacija, usudio bih se reći najvažnija. Grad je 2013. godine brojio oko 4000 smještajnih jedinica, a danas ih je više od 40.000.
Ostali gradovi nemaju takav rast, a jedina razlika u posljednjih 11 godina je "Ultra". Grad Split treba shvatiti odgovornost koja dolazi sa statusom svjetske destinacije. Važno je prepoznati potrebu za razvijanjem infrastrukture i sadržaja kako bismo bili na razini Tokija, Miamija, Rio de Janeira, Barcelone...
Jesmo li se brendirali kao party destinacija?
Generalizirati party destinacije nije dobro. Svaka ozbiljna destinacija mora nuditi zabavu i sadržaj za mlade, jedini način za dugoročni opstanak je animiranje mlade publike. Turizam treba pokrivati više segmenata tržišta: poslovni, obiteljski, sportski i gastronomski turizam. To treba promatrati i kroz razdoblja u godini, ovisno o tome kada dolazi određena skupina gostiju. Mogu potvrditi da je najteže animirati mlade turiste jer traže specifične sadržaje.
Kakva je vaša suradnja s državnim i lokalnim vlastima?
Od početka su prepoznali da ovaj projekt donosi brojne benefite Splitu, Dalmaciji i Hrvatskoj. Trudili smo se od početka razvijati "destination music festival", tako da turisti ne dođu samo tri dana u Hrvatsku, nego da borave tu sedam ili više dana. Čini mi se da smo to uspjeli postići. Istraživanje koje smo proveli 2024. godine je potvrdilo da posjetitelji potroše više od 90 milijuna eura godišnje u Hrvatskoj upravo zbog "Ultre". Više puta su nam drugi gradovi nudili da dođemo kod njih organizirati "Ultru" baš zbog ekonomskih benefita.
Koliko je teško organizirati ovako veliki festival? Kada počinjete s pripremama i kako odlučujete koje izvođače dovesti?
Angažirani smo cijelu godinu. Čim završi festival, počinju pripreme za idući. Imamo kvalitetnu i iskusnu ekipu pa smo iznimno efikasni. "Ultra" je prepoznata kao "glazbene olimpijske igre" zbog najvećeg broja posjetitelja. Zbog toga imamo odgovornost prepoznati relevantne DJ-eve, ali i razvijati nove izvođače. Skoro 60 posto ljudi kupi ulaznicu prije nego što objavimo imena koja će nastupati.
U Splitu tijekom zime gotovo da nema sadržaja. Je li vam u planu organizacija nekog događaja izvan sezone?
Split kao destinacija ima potencijala tijekom cijele godine. Vratit ću se na to da je dobio status svjetske destinacije, zato treba ozbiljno razmisliti o razvijanju turizma izvan sezone. Možemo kazati da je "Ultra" utjecala na razvoj Splita kao party destinacije, ali problem je u tome što praktički nema drugih ovakvih događaja. Grad Split, Županija i država moraju razmišljati strateški, a to uključuje razvoj hotela, apartmana, restorana, razvijanje ponude i za zimu, jesen, proljeće. Potražnja i interes za dolazak u Split je nikad veća. Ne bih to rekao prije deset godina, ali danas je gastronomska scena u Splitu dobro razvijena, ali i hotelski smještaji i prijevoz. Na budućnost možemo gledati pozitivno.
Nudi li Split sadržaje za luksuzne goste?
Volio bih vidjeti Split kao luksuznu destinaciju, ali rekao bih da trenutačno nemamo smještajne kapacitete i sadržaje koji su po definiciji luksuzni. Primjerice, jedan konkretan VIP gost koji je na jahti u Dubrovniku želi doći u Split helikopterom, ali nema gdje sletjeti. Luksuzni gosti imaju takve zahtjeve, a destinacija ih mora biti spremna ispuniti ako želimo privući tu klijentelu.
Planirate li u ostatku Hrvatske organizirati neke događaje? Postoji li infrastruktura za toliki broj ljudi?
Oduvijek govorim da je Hrvatska mala destinacija za velika događanja. Radili smo više projekata na kojima smo to dokazali, poput koncerta Justina Biebera, Stinga i ostalih. Smatram da nije upitno da Hrvatska može biti domaćin takvih događanja, važno je da se ostvare svi preduvjeti i da ozbiljan organizator to odrađuje. Prepoznata je potreba da se ulaže u takve manifestacije kako bismo se još bolje plasirali na svjetskom tržištu.
Thompson će nastupiti ispred 500.000 ljudi. Koje je vaše stajalište o tome i idete li na koncert? Je li moguće da događaj prođe bez incidenata?
Da, idem na koncert. Imam veliko poštovanje za Thompsona kao izvođača, cijenim njegove glazbene sposobnosti i raduje me što baš hrvatski izvođač ima priliku upisati se u svjetsku povijest nastupom ispred pola milijuna ljudi. Taj projekt je jako izazovan, mogu samo zamisliti koliko pitanja i detalja su organizatori trebali riješiti. Radi se o događaju koji je gotovo deset puta veći od "Ultre", ako se uzme u obzir broj posjetitelja po danu. Bez iskustva bi to bio ogroman izazov. Po onome što sam vidio i čuo, čini mi se da su se jako dobro pripremili. Nadam se da publika dolazi s dobrim namjerama, da će se zajedno zabaviti i da će na kraju sve proći dobro. Hoće li biti incidenata - teško je kazati. Zakon velikih brojeva je tu, teško da bilo koji ovakav događaj može proći bez iti jednog incidenta.
Kako komentirate to da "Exit" odlazi iz Srbije zbog tamošnje političke situacije?
"Exit" se u regiji istaknuo kao jedan od vodećih festivala. Poznajem organizatore, uvijek smo surađivali. Žao mi je što se otkazuje, ali to je i potvrda koliko je važno da organizatori festivala imaju dobru suradnju s lokalnim vlastima. Bez toga je jako teško organizirati, festivali s ovakvim brojkama imaju brojne troškove: od osiguranja, struje, vode, strukture... Sve to košta. Ovo što se dogodilo u Srbiji je tužno, ipak se radi o festivalu koji ima bogatu povijest.
Što inače slušate?
Osoba sam koja zaista uživa u svim vrstama glazbe, biram je ovisno o trenutku. Odrastao sam uz elektroničku glazbu, bio sam promotor, voditelj kluba. U tome sam cijeli život, a takvu glazbu biram kad sam s društvom i kada se želim osjećati pozitivno. Volim i rock, od Jamesa Taylora do Led Zepelina. Isto tako zbog posla moram pratiti trendove, često u šali govorim dvojici sinova da bolje od njih znam što danas mladi slušaju. To me motivira da pratim aktualnosti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....