"Ili ih obučite ili ih maknite s Peristila!" - poručili su u svom zahtjevu upućenom Turističkoj zajednici Splita gradski turistički vodiči referirajući se na incidente, kako ih opisuju, s reketarenjem turista na Peristilu od strane kostimiranih rimskih vojnika-animatora koji za fotografiranje znaju zahtijevati napojnicu od čak 20 eura.
Nekako paralelno, nakon što je Amerikanka Cindy Combs podijelila svoje neugodno iskustvo na društvenoj mreži, svoj zahtjev TZ-u su za rješavanje spomenutog problema ("narušava imidž grada i svih koji u njemu žive") uputili iz Sekcije turističkih vodiča pri Hrvatskoj obrtničkoj komori Split želeći da se u potpunosti iskorijene takvi slučajevi.
Nije to prvi put, kaže nam njezina predsjednica i dugogodišnja splitska vodička Viktorija Modrić, niti je u pitanju specifičnost ove turističke sezone. S kolegama je takve situacije primjećivala i ranijih godina, te su ih redovito prijavljivali TZ-u. Posljednji put je jednoj ružnoj epizodi i osobno svjedočila prije tjedan dana dok je bila s grupom turista na Peristilu...
Malo im 5 eura
- Moram reći da kolege i ja uvijek upozoravamo goste da rimski vojnici za fotografiranje očekuju napojnicu. Kad radim sa slušalicama, kažem im to na vrijeme, no ovaj put nije bilo tako. Dok sam se s grupom turista iz Vestibula spuštala na Peristil dvojicu mojih gostiju vojnici su namamili za fotografiranje. Pratila sam što se događa... Nakon fotografiranja rekli su im da su studenti i da rade za napojnicu. Kad su gosti posegnuli za kovanicama, bez imalo srama su im kazali da isključivo primaju papirnati novac. Tražili su ‘paper money‘.
Gost je izvadio pet eura, a vojnik je rekao ‘not enough‘ (engl. nije dovoljno) kazavši da je to za jednog i da su njih ipak dvojica. Počela sam vikati na njih, rekla im da ću ih prijaviti, da to nije u redu i pitala kako ih nije sram, a oni su se pravili ludi u stilu "pa što, nije istina to što govorite", ali sam im rekla da sam sve čula, da sam čekala što će biti do kraja njihove komunikacije s turistima.
Kontaktirala sam kolege vodiče želeći provjeriti je li riječ o izoliranom incidentu, ali su mi i oni rekli da su svjedočili istim situacijama. Čak je bilo i onih u kojima bi im gost dao 10 eura, pa bi tražili još 10 i za drugog vojnika. Pitali su 20 eura za fotografiju! Suludo - kaže Viktorija Modrić.
Revoltirani vodiči pisali su Turističkoj zajednici Splita. Nekako se, priča Modrić, njihov aktualni potez poklopio s objavama splitskih turista na društvenim mrežama i napisima u medijima, koji su prenijeli priču o "reketarenju na Peristilu". Vidjeli su i reakciju Turističke zajednice Splita u kojoj se, između ostalog, navodi i kako "uloga rimskih vojnika uključuje i pristojnu, neinvazivnu interakciju s posjetiteljima, pružanje osnovnih informacija, kao i simboličnu interpretaciju povijesnog konteksta kroz neverbalnu komunikaciju i staloženo ponašanje u skladu s atmosferom lokaliteta".
U TZ-u su, istodobno, oštro osudili "svako ponašanje koje narušava dostojanstvo javnog prostora, uznemiruje posjetitelje ili narušava reputaciju grada", te istakli kako, u suradnji s HNK Split, ulažu stalne napore kako bi svi animatori u programu djelovali odgovorno, profesionalno i s poštovanjem prema gostima.
Ukazali su i na drugu stranu medalje, te ustvrdili kako su "mladići, koji već dugi niz godina obavljaju ulogu rimskih vojnika na Peristilu i Zlatnim vratima često i sami izloženi neprimjerenom ponašanju pojedinih gostiju. I pri tom apostrofirali "činjenicu kako oni nisu samo ukras ambijentu nego upravo oni nerijetko prvi pomažu turistima u snalaženju, informiranju o gradu, asistiranju starijim osobama u svladavanju izazovnih dijelova Dioklecijanovih podruma te u hitnim situacijama kontaktiraju službe pomoći". Vodiče je to dodatno razljutilo...
Šteti imidžu
- Ove priče kako rimski vojnici na Peristilu pružaju informacije gostima... Mi vodiči to nikada nismo vidjeli. Nisam ih vidjela ni da pomažu gostu popeti se uz stepenice do Vestibula, a kamoli da pružaju neke informacije. Jedino ih vabe:"Dođite se fotografirati". Da se razumijemo, nije lako stajati na +40 u onoj odori, u redu je da dobiju neku napojnicu i zaslužili su je. Ali pri tom se treba primjereno ponašati. Ne mogu je tražiti na ovaj način, to je reketarenje - rezolutno će Viktorija Modrić.
U TZ-u su im rekli kako u potpunosti dijele njihovu zabrinutost u vezi s neprimjerenim ponašanjem pojedinaca koji djeluju kao rimski vojnici na javnim površinama, što negativno utječe na doživljaj destinacije i percepciju kulturne baštine među posjetiteljima. Sve zaprimljene prijave i saznanja o nepravilnostima i neprihvatljivom ponašanju, pa i one koje nisu dio službenog programa TZ-a Split i teatra, redovito proslijeđuju nadležnim komunalnim i inspekcijskim službama na daljnje postupanje. Spremni su, dodali su, ukoliko se ovakva praksa nastavi, raskinuti suradnju s izvođačem i odustati od daljnje provedbe programa.
- Te momke moraju naučiti osnovnim pravilima profesionalnog ponašanja. Neka im objasne da napojnica nije obvezna nego je stvar geste i odluke onoga koji je daje. Svi mi vodiči također dobivamo napojnice, nismo protiv njih, ali ne možemo ih tražiti. Riječ je o činu izražavanja zahvalnosti za uslugu, ali nitko nikome ne može diktirati koliku će napojnicu dati.
Ti su momci, vjerojatno, plaćeni simbolično i očekuju da će više zaraditi od napojnica. I to je u redu. No, mislim da je 1-2 eura sasvim dovoljno po fotografiji. I sigurno se može zaraditi na taj način s obzirom na broj turista na Peristilu. Ali ovo čemu sam svjedočila... Meni je, umjesto njima, bilo neugodno - govori predsjednica Sekcije turističkih vodiča pri Hrvatskoj obrtničkoj komori Split.
U TZ Split kažu kako su s HNK Split, koji regrutira kostimirani kadar za Peristil, odmah reagirali nakon što je u javnost prva dospjela objava australske državljanke hrvatskih korijena, koja se požalila na iskustvo s rimskim vojnicima u srcu Splita. Tumače ga kao izolirani incident...
- Mladići koji su prepoznati u situaciji pozvani su na interni sastanak. Prema njihovim izjavama radilo se o nesporazumu u komunikaciji koji je, nažalost, protumačen na način koji nije bio ni zamišljen ni primjeren. Iako su ti izvođači dugi niz godina aktivni sudionici kulturnih projekata HNK Split te do sada nisu zabilježene nikakve pritužbe na njihov rad, naprotiv, najčešće primaju pohvale od domaćih i stranih posjetitelja, odlučeno je da dobiju upozorenje koje se ne odražava samo na njih već i na ostale sudionike da se uvijek pazi na dignitet i da ovo gledaju kao lekciju da se katkad i ‘šala‘ shvati na krivi ili uvredljiv način!
Naglašavamo kako se u ovom slučaju radilo o izoliranom događaju u kojem je, prema dostupnim informacijama, upit posjetiteljice bio "Kolika je maksimalna napojnica koju dobijete?", na što je uslijedio odgovor "10 eura u papirnatom obliku", navode u TZ-u. Ističu kako svaka interakcija, koja se može protumačiti kao nametljiva ili neprimjerena, neće biti tolerirana te će kao i u ovom slučaju biti odmah sankcionirana, uključujući i trajno isključenje pojedinaca iz projekta.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....