Luka Split ne mora raditi Studiju utjecaja na okoliš za vezivanje dviju barži, Bitbro I i Bitbro II, na vezu broj 1 u Vranjičko-solinskom bazenu, koje će biti namijenjene prekrcaju bitumena.
Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije sredinom prošlog mjeseca donijelo je, naime, Rješenje po kojemu je dovoljan Elaborat priložen uz zahtjev za davanje ocjene o potrebi procjene utjecaja na okoliš ovoga planiranog zahvata. U istom Rješenju stoji i da za namjeravani zahvat nije potrebno provesti glavnu ocjenu prihvatljivosti za ekološku mrežu.
A planirani zahvat podrazumijeva vezivanje barži, kako se nazivaju tanker-teglenice s dvostrukim trupom koje nemaju vlastiti pogon, a koje su s obalom, brodom i međusobno povezane fleksibilnim cijevima. Proces će se pak odvijati na način da će se bitumen pomoću pumpi pumpati s broda prema baržama, a zatim opet pumpama koje su na baržama pumpati prema prekrcajnoj platformi pretakališta. U konačnici s prekrcajne platforme bitumen će se prekrcavati u cisterne.
Luka Split u svom je zahtjevu, među ostalim, navela da će se uvođenjem barži smanjiti vrijeme zadržavanja broda na vezu odnosno proces prekrcaj više neće biti ovisan o dostupnosti i raspoloživosti cisterni. Također navodi da će uvođenjem barži doći do povećanja pomorskog prometnog opterećenja s pet na 12 brodova u godini, te da će se prekrcajni kapaciteta bitumena povećati s 25.000 tona na 60.000 tona godišnje.
Uz zahtjev o provedbi postupka ocjene o potrebi procjene utjecaja na okoliš, resornom ministarstvu dostavljen je, kako smo već naveli, i Elaborat zaštite okoliša koji je izradio DVOKUT-ECRO iz Zagreba. Temeljem tog Elaborata, javnost i sudionici u postupku, među kojima Splitsko-dalmatinska županija i Grad Split, trebali su dati svoje mišljenje o tome je li moguće očekivati značajan negativan utjecaj zahvata na području njihove nadležnosti.
I bome su dali, svi odreda s ocjenom da nije potrebna procjena utjecaja na okoliš i da neće imati negativnog utjecaja. Uprava za zaštitu prirode Ministarstva ocjenjuje da je prihvatljiv za ekološku mrežu; Uprava vodnoga gospodarstva i zaštite mora kaže da s vodnogospodarskog stajališta nije potrebna procjena utjecaja na okoliš; Uprava pomorstva Ministarstva mora, prometa i infrastrukture mišljenja je kako planiranim zahvatom nije moguće očekivati značajan negativan utjecaj na more; Ravnateljstvo civilne zaštite MUP-a navodi kako se ne očekuje značajniji utjecaj na sastavnice okoliša vezano za područje zaštite od požara i tehnoloških eksplozija.
Upravni odjel za zaštitu okoliša, komunalne poslove i infrastrukturu Splitsko-dalmatinske Županije također je mišljenja da se poštivanjem propisanih mjera zaštite okoliša i sigurnosnih protokola ne očekuje negativan utjecaj planiranog zahvata na okoliš.
Grad Split je tražio dopunu Elaborata u poglavljima koja se odnose na utjecaj zahvata na kvalitetu zraka i stanovništvo kao i u poglavlju koje se odnosi na prijedlog mjera zaštite okoliša i nakon dopune se pridružio navedenoj općoj ocjeni.
Kako u pravilu postoje iznimke, nije izostala ni u ovom slučaju. Na spominjani Elaborat primjedbe je dao Grad Solin, koji za razliku od Splita nije sudionik u postupku, ali je očigledno smatrao važnim reagirati budući da se radi o lokaciji u Vranjičko-solinskom bazenu.
Primjedbe Solinjana, kako piše u Rješenju, u bitnom se odnose na povećanje pomorskog prometnog opterećenja i prekrcajnog kapaciteta, a samim time i povećanje cestovnog prometa, što će dovesti do povećanja emisija onečišćujućih tvari uslijed rada plovila i povećanja emisije buke; potrebu vlastite mjerne postaje u Vranjičkom bazenu u neposrednoj blizini zahvata; kontradiktornost kako će zahvat, između ostalog, osigurati veću sigurnost ljudi i okoliša, dok se u poglavlju 4 Opis mogućih značajnih utjecaja zahvata na okoliš upućuje na opasnosti; s obzirom na moguće nekontrolirane događaje kod pretakanja bitumena, utvrđivanje odgovornosti korisnika sukladno Zakonu o kemikalijama i odredbama Pravilnika o uvjetima za obavljanje djelatnosti proizvodnje, stavljanja na tržište i korištenja opasnih kemikalija i pojašnjenje dostatnosti barijera za prihvat sadržaja u slučaju nekontroliranih događaja; pojašnjenje mogućih događaja nastalih isparavanjem bitumena pri povišenim temperaturama i pojavom određenih koncentracija policikličkih aromatskih ugljikovodika (PAU) pri čemu može doći do ugroze, kako lokalno tako i u pogledu šireg djelovanja; obvezu provedbe procjene utjecaja zahvata na okoliš.
Ministarstvo je dijelove nekih primjedbi Solinjana prihvatilo, ali u konačnici ustraje u svojoj ocjeni, iznova se pozivajući na mjere zaštite okoliša uz primjenu kojih nije potrebno provesti procjenu utjecaja na okoliš. Pa ćemo i mi "utvrditi gradivo" o mjerama.
Dakle, potrebno je: Instalirati sustav za prikupljanje plinova koji se stvaranju prilikom prekrcaja bitumena. Svaku ukrcajnu ruku priključiti na cjevovod kojim će se plinovi prikupljati i prolaziti kroz filter koji eliminira miris. Provoditi ciljana (indikativna) mjerenja koncentracije sumporovodika (H2S) u blizini mjesta pretakanja i u terminima kada se očekuje najveća emisija plinova, kao indikatora neugodnih mirisa koji se mogu razvijati za vrijeme aktivnosti pretakanja bitumena. Pravovremeno informirati javnost o svim poduzetim mjerama i rezultatima mjerenja kvalitete zraka na svojim internetskim stranicama. I na kraju evidentirati pritužbe građana na neugodne mirise i druge smetnje tijekom pretakanja i skladištenja bitumena te pravovremeno utvrditi i ukloniti njihov uzrok.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....