StoryEditorOCM
Splitčetvrti prosvjed

Splitska inicijativa boji se najgore opcije - da azbestni brod ostane u Splitu: ‘Vlasnik će izgledno tužiti Brodosplit‘

Piše Vanna Šiško
20. kolovoza 2025. - 13:42

Najavu prosvjeda i nove informacije oko dolaska broda "Moby Drea" danas su građani Splita mogli čuti od građanske inicijative "Zdravi Split" na splitskim Prokurativama. Inicijativa zbog dolaska talijanskog feribota "Moby Drea", ečeras organizira još jedan, četvrti po redu prosvjed.  

image
Ante Čizmić/Cropix

- Mi smo pristojno čekali istek od sedam dana od donošenja odluke Vade da vidimo hoće li brod otploviti ili ne. Nažalost, naša očekivanja su se obistinila. Nadali smo se da nećemo morati raditi ovaj četvrti prosvjed, ali on je ipak neminovan. Ne vjerujemo da brod ima uopće ozbiljnu namjeru napustiti splitski Škver.

Vlada je ovaj put pokazala slabost i stavila interese različitih poduzetnika, stranih privatnika ispred interesa i volje građana Splita. Zbog toga večeras u 19 sati organiziramo prosvjed ovdje na Prokurativama. Interes građana je sve veći. Pridružit će nam se i bajkeri koji će napraviti motorima jednu prosvjednu vožnju - rekla je Daniela Weber iz inicijative Zdravi Split.

image
Ante Čizmić/Cropix

Iz inicijative su uputili apele svim institucijama od Ministarstva, Vlade, Predsjednika Republike Hrvatske, gradonačelnika... Nažalost kako kažu odgovor nisu dobili

- Osnovno pitanje na koje se sada trenutačno pozivamo je rješenje o odluci Vlade da brod mora napustiti ovaj grad. To rješenje još nitko nije vidio i ne znamo koji je pravni aspekt na osnovu kojega je Vlada naredila da brod ode. Ono što je bitno, brod je ušao kao teret, kao otpad, a sad se traže sve moguće varijante da on izađe kao brod. Ušao je bez kapetana, bez posade - kaže Luči Lončar iz inicijative Zdravi Split. 

image

Luči Lončar

Ante Čizmić/Cropix

Inicijativu zanima tko je napravio sigurnosni propust, naglašavaju da ne znaju koja je specifikacija poslova koju je Škver trebao napraviti. Radilo se o remontu ili o otpadu, tvrde da su u oba slučaja - nezakonite radnje. Skidanje je azbesta nezakonito, a ako radilo o remontu broda, onda su kako tvrde,  papiri o ulasku broda falsificirani. 

image

 Ante Tešija

Ante Čizmić/Cropix

Iz inicijative kažu da su se obratili i komisiji u Baselu koja se bavi ovakvom problematikom te uputili otvoreno pismo i zahtjev da se o ovom problemu progovori i u Europskom parlamentu. Obratio im se senior konzultant FMS International Houston USA

- On je meni napisao ovako - kad jednom brod uđe u škver, vlasnik broda nema nikakve obaveze za brod. Po ugovoru za sve odgovara škver. Dakle, izjave Brodosplita, Debeljaka, glasnogovornika, možemo baciti u vodu. Škver je odgovoran za ovaj brod. U sedmom mjesecu ove godine kompanija "Medfloel" kupuje brod od "Mobile Linee" zato što je ugovorila posao s Brodosplitom za skidanje azbesta.

Sad je izgledno da će vlasnik tužit Brodosplit jer nije ispunio detalje iz ugovora. Isto tako škver će morati platiti dnevne penale nakon određenog vremena navedenog u ugovoru. S obzirom na to da Brodosplit nije toliko bogat da plaća penale, moguće je da ide u stečaj i brod ostaje u Splitu.

Brodovlasnik je sada u situaciji da vikne - bingo - jer je nema gdje s brodom, a ujedno svaki dan dobiva penale. Postavlja se i pitanje što je s balastom koji brod ima u balastnim tankovima? Što ako dođe do požara na brodu? Tko je odgovoran? Odgovoran je Brodosplit. Brodosplit to treba gasiti. Ima li on kapacitete? Očito nema. Jer nema ni radnika. Nema ništa - rekao je Ante Tešija iz građanske inicijative Zdravi Split.

Ispravak

Nakon objave članka, Uprava Brodosplita poslala nam je ispravak koji prenosimo u cijelosti:

„Autorica članka u tiskanom izdanju i na portalu navodi sljedeće, citirajući Luči Lončar iz Inicijative ‘Zdravi Split‘: Ono što je bitno, brod je ušao kao teret, kao otpad, a sad se traže sve moguće varijante da on izađe kao brod.

Ovom prilikom želimo demantirati tvrdnju Luči Lončar da je brod ‘Moby Drea’ u splitsko brodogradilište ušao kao teret, kao otpad. Brod nije došao ni kao teret ni kao otpad, već kao brod. Pri uplovljavanju broda Moby Drea, prema svim zakonima i propisima Europske unije i Republike Hrvatske, nije postojala nikakva zapreka te je brod uredno dobio dozvolu za uplovljavanje i pristao u Brodosplit. 

Autorica članka nadalje navodi sljedeće, citirajući Antu Tešiju iz Građanske inicijative ‘Zdravi Split‘: kad jednom brod uđe u škver, vlasnik broda nema nikakve obaveze za brod. Po ugovoru za sve odgovara škver. Dakle, izjave Brodosplita, Debeljaka, glasnogovornika, možemo baciti u vodu. Škver je odgovoran za ovaj brod. 

Demantiramo tvrdnje Ante Tešije da kad jednom brod uđe u škver, vlasnik broda nema nikakve obaveze za brod. I da po ugovoru za sve odgovara škver. I da se izjave Brodosplita, Debeljaka, glasnogovornika, mogu baciti u vodu. I da je Škver odgovoran za ovaj brod. 

Za dolazak i odlazak broda odgovoran je isključivo njegov vlasnik. Vlasnik broda je jedini subjekt koji je ima pravo i obavezu donijeti odluku o isplovljavanju. Brodosplit nije vlasnik broda i nije imao pravne ovlasti samostalno ukloniti ili premjestiti brod. Samo je vlasnik broda mogao ishoditi potrebne dozvole i organizirati posadu i tegalj.

Brodosplit je remontna luka i pružatelj usluga. Brodosplit je osigurao tehničke uvjete (odvezivanje za izlazak iz luke), ali nije mogao može naložiti niti provesti isplovljavanje bez naloga vlasnika.

Autorica članka nadalje navodi sljedeće, citirajući Antu Tešiju iz Građanske inicijative ‘Zdravi Split‘: Postavlja se i pitanje što je s balastom koji brod ima u balastnim tankovima? Što ako dođe do požara na brodu? Tko je odgovoran? Odgovoran je Brodosplit. Brodosplit to treba gasiti. Ima li on kapacitete? Očito nema. Jer nema ni radnika. Nema ništa.

Demantiramo tvrdnje Ante Tešije da Brodosplit nema radnika i da nema uvjete za sigurno obavljanje ugovorenih poslova.

Brodosplit je od svih nadležnih inspekcija dobio potpuno odobrenje za izvođenje ugovorenih radova na brodu, uključujući potvrdu da su provedene sve zakonom propisane mjere zaštite na radu i zaštite okoliša. Naš prioritet ostaje jasan: rad u potpunom skladu sa zakonom, transparentno i odgovorno prema svim uključenim stranama.

UPRAVA BRODOSPLITA“

 

Tekst ispravka također se može pronaći na sljedećoj poveznici: Brodosplit: ‘Brod Moby Drea nije došao ni kao teret ni kao otpad, već kao brod‘

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. listopad 2025 04:14