Gotovo nevjerojatno zvuči podatak da splitska policija u ovoj godini svakog dana, u prosjeku sankcionira 22 osobe koje upravljaju motornim vozilom, bio on automobil, motocikl, kamion... zbog vožnje u alkoholiziranom ili nadrogiranom stanju, odnosno pod utjecajem alkohola ili opijata. Isti prosjek je bio i u 2024. godini.
Ovaj podatak još više "odzvanja" u ušima nakon stravične prometne nesreće koja se dogodila u srijedu oko 18.50 sati pokraj zgrade "Sunčani sat" na križanju Velebitske i Ulice Slobode u Splitu, u kojoj je život izgubila ženska osoba.
Nakon inicijalnog šoka samom nesrećom 100-tinjak metara od zgrade "Slobodne Dalmacije", u samom centru grada, novinarka naše novine je nazvala i zamolila za komentar prometnog stručnjaka Željka Marušića koji je između ostalog izjavio "naše su ceste nažalost bez policijskog nadzora" i "policija mora više biti prisutna na prometnicama". Ta izjava renomiranog prometnog stručnjaka, tvrde iz policije, jednostavno "ne drži vodu" kada se vide brojke koje ostvaruju u kontroliranju prometa na prometnicama Splitsko-dalmatinske županije (SDŽ), odnosno Splita.
Stručnjak o strašnoj nesreći u Splitu: ‘To je prometni terorizam! Ja sam išao u tu osnovnu školu...‘
Da je policija itekako prisutna na gradskim, ali i županijskim prometnicama pokazuju brojke koje nikada ne lažu, kažu iz policije. A prema njima su u 2024. godini u prometnim nesrećama smrtno stradale 23 osobe što je 16 osoba manje nego prethodne 2023. godine. Od tog broja 15 osoba je upravljalo ili su bili putnici na motociklima i mopedima. Ovo su podaci za SDŽ; površinom najveću hrvatsku županiju u kojoj, nažalost "divljaka" na cesti ima koliko ti duša hoće.
- Ulažemo ogroman trud, sankcionirali smo te 2024. godine preko 100 tisuća prometnih prekršaja (u prosjeku 274 dnevno, u Županiji u kojoj živi 423 tisuće stanovnika) od čega malo manje od osam tisuća zbog vožnje u alkoholiziranom stanju ili pod utjecajem droga (22 dnevno). Do današnjeg dana, u ovoj 2025. godini u prometnim nesrećama je na području županije smrtno stradalo sedam osoba, što je dvostruko manje nego u istom periodu prošle godine, kazuje nam Marko Srdarević, načelnik Policijske uprave Splitsko-dalmatinske (PU SD).
U SDŽ-u, kako smo napisali, živi oko 423 tisuće stanovnika, a bilo je te 2024. godine preko 100 tisuća prometnih prekršaja, što bi značilo, kada bi svi znali voziti i kada bi svi imali vozačku dozvolu, a što ne znaju i nemaju, da je svaka četvrta osoba počinila prometni prekršaj.
Zadnja, ali nažalost vjerojatno ne i posljednja prometna nesreća sa smrtnom posljedicom je prva prometna nesreća sa smrtnom posljedicom u Splitu od srpnja 2023. godine.
Naravno, sada se postavlja logično pitanje kako su to naše ceste bez policijskog nadzora, kada su rezultati ovakvi kakvi jesu.
Kada prometni stručnjak Željko Marušić kaže "policija mora biti više prisutna na prometnicama" mora biti svjestan da je gotovo nemoguće da policija bude prisutna na svim splitskim prometnicama, raskrižjima..., jer bi tada splitska policijska uprava morala imati još nekoliko stotina policajaca više, objašnjavaju nam.
Isto tako, činjenica je da gradskim i županijskim prometnicama vrlo često voze alkoholizirane i nadrogirane potencijalne ubojice i samoubojice koji ne prezaju od brzine i koji smatraju da što brže voze da su veći frajeri ili likovi. Likovi koji izazivaju sudbinu i koji su svjesni nemoći sustava, koji im "odreže" neku novčanu kaznu, "spremi ih" u zatvor na 15-tak ili 60-tak dana, nakon čega su slobodni opet divljati i ugrožavati živote nedužnih ljudi.
- Od početka 2025. godine uhitili smo i priveli na sud 295 osoba jer učestalo ponavljaju teške prometne prekršaje. Od najupornijih smo privremeno oduzeli, a od suda zatražili trajno oduzimanje 54 vozila (33 osobna vozila, 20 motocikala i mopeda i 1 teretno vozilo). Da smo itekako prisutni na gradskim, ali i županijskim prometnicama govori i dosadašnja ovogodišnja brojka od 3371 osobe (i ove godine do sada prosjek 22 dnevno) koje smo sankcionirali za upravljanje u alkoholiziranom stanju ili pod utjecajem opojnih droga, ističe načelnik Srdarević.
Ako je to tako, a to jest tako, jer brojke ne lažu, zašto onda "motorne potencijalne ubojice" i dalje krše zakon, divljaju po cestama?
Iz jednostavnog razloga jer su ti likovi svjesni da će u najgorem slučaju dobiti uvjetnu kaznu zatvora, da će platiti novčanu kaznu i da će moći, koliko god to željeli ponovno kršiti propise. Prekršajni sud je taj koji ih pušta na slobodu, a to pravdaju manjkom zatvorskih kapaciteta, što je istina. No, zar onda hrvatska država ne bi trebala graditi zatvore za one koji krše prometne propise i izazivaju teške, često puta i smrtonosne nesreće. I kazne bi trebale biti veće, kako novčane, tako i zatvorske, pa bi voljeli vidjeti, da li bi se pojavio novi prekršitelj, kada bi netko prije njega zbog izazivanja prometne nesreće sa smrtnom posljedicom dobio 10, 15 ili 20 godina zatvora.
- Godišnji prosjek u EU je 44 poginule osobe na milijun stanovnika i po tom bi prosjeku u Splitu trebalo u godini dana smrtno stradati 8 osoba u prometu, a mi kao grad imamo prvu smrtno stradalu osobu u prometu u 22 mjeseca, odnosno od srpnja 2023. godine. Svako stradavanje je strašno, pogotovo uzrokovano bezobzirno neodgovornim ponašanjem, ali na žalost, nema apsolutne sigurnosti niti se od policije može razumno očekivati da u svakom trenutku bude na svakom mjestu, kazuje Srdarević.
I još jedan podatak, koji također može biti pokazatelj da je policija itekako prisutna na gradskim prometnicama.
- Na tom raskrižju od početka 2022. godine do utorka su se dogodile tri prometne nesreće s povrijeđenim osobama u kojima je jedna osoba teže, a tri lakše ozlijeđene. I još tri bez povrijeđenih osoba, zaključio je Marko Srdarević.
Na žalost, nikakva sankcija, niti kazna neće u život vratiti smrtno stradalu ženu koja je život izgubila jer se našla na putu vozaču kojemu nije bila dovoljna brzina gradske vožnje, već je morao "nagaziti gas" kako bi nešto dokazao sebi ili nekome drugom. To njegovo dokazivanje odnijelo je jedan ljudski život.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....