Što se dogodilo u splitskoj osnovnoj školi "Manuš" u srijedu i kome je pomogla ravnateljica Marita Guć kada je izišla u javnost s detaljima iz anamneze učenika osmog razreda?
- S tim učenikom se radi od prvog razreda. Osim stručnih službi škole, u taj rad su uključene i sve ostale nadležne stručne službe institucija, Centar za socijalnu skrb i dječji psihijatri - kazala je između ostalog.
Činjenica da, iako nije kazala ime i prezime učenika, svi u školi znaju o kojem dječaku se radi, a sada su saznali i detalje iz njegova obiteljskog života i zdravstvenog stanja. I kod odrasle punoljetne osobe ne ide se lako u javnost s podatkom da je pod tretmanom psihijatra, a kamoli kada se radi o maloljetniku, koji su posebno osjetljiva kategorija zaštićena zakonom.
Pritom ne zaboravimo da se radi o učeniku osmog razreda, znači mlađem ili u dobi od 14 godina, koji time spada i u kategoriju djeteta. U podatak da je dijete pod tretmanom Centra za socijalnu skrb i psihijatra trebaju biti upućeni isključivo roditelji te stručnjaci koji rade s njim.
Nikako svi učenici i roditelji škole koju pohađa i koji znaju točno o kome se radi, a ponajmanje javnost, bez obzira na to što ga oni znaju samo kao "problematičnog osmaša".
Kada rekonstruiramo što se točno dogodilo, nije jasno koji dječakov postupak je doveo do nužnosti otkrivanja situacije javnosti, a kasnije i detalja iz obiteljskog života i liječničkog kartona djeteta. Dijete je u školskoj torbi donijelo nož u školu, čime se pohvalio drugom učeniku.
Nije ga izvadio iz torbe niti prijetio ikome. Kada se u školi saznalo da se pohvalio nožem u torbi, ravnateljica poziva policiju i Hitnu pomoć te sam taj potez alarmira medije jer se policija zove kada postoji ugroza po život i tijelo, a medicinske službe kada u događaju ima ozlijeđenih osoba.
Kako se pokazalo, policijski službenici su dolaskom u školu pronašli u torbi učenika mali kuhinjski nož oštrice duljine sedam centimetara.
- Obavljen je razgovor s učenikom i roditeljima, nakon čega su roditelji dijete odveli na pregled. Dosadašnjim policijskim postupanjem nisu utvrđeni elementi kaznenog djela niti prekršaja - izjavili su iz policije, ne precizirajući na kakav pregled je učenik odveden, što je sukladno svim propisima o zaštiti djeteta.
Detalji pred novinarima
Neslužbeno se saznalo da je nož nađen u vrećici ispod knjiga u školskoj torbi i tek u trenutku policijskog pretresa je ugledao svjetlo dana, ali i medijske reflektore. Ravnateljica izlazi pred novinare, opisuje takoreći cijeli tijek postupanja s učenikom od prvog razreda, ne vodeći računa o zaštiti privatnosti.
Da stvar bude gora, na kraju je izjavila:
- Mislim da će ovo konačno osvijestiti njegove roditelje - čime je, osim na dijete i njegovo mentalno stanje prebacila krivnju na roditelje jer, prema njezinim riječima, školski tim i tim za krizne intervencije, s kojima su surađivali, sve su odradili kako treba.
S druge strane, kada pitamo stručnjaka za mentalno zdravlje o takvim situacijama, psihijatar dr. sc. Željko Ključević, voditelj Službe za mentalno zdravlje Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Splitsko-dalmatinske županije (NZJZ SDŽ) je jasnog stava.
- Mnogo toga ne bi trebalo pustiti u javnost jer se automatski situacija čini ozbiljnija nego jest. Što više događaj bude u javnom prostoru, raste mogućnost reakcija. Isto tako, raste i stigma, jer je sada dječak obilježen kao problematičan.
A dijete koje je stigmatizirano, pa još i javno, može imati reakcije kojima će sebi naškoditi. Tu treba fini balans, jer je to za dječju dob i mlade mozgove pogubno, oni nemaju kapacitet da odvoje bitno od nebitnog, istinu od neistine.
Ja osobno smatram da to za mlade mozgove ne može imati dobar ishod. Mislim da bi se takve stvari trebale rješavati lagano i potiho unutar škole. Izlaskom u javnost, u medije i na društvene mreže, i znani i neznani se nalaze pozvani da komentiraju.
Javnost bi ipak trebala imati malo više povjerenja u školski sustav sa svim njegovim manjkavostima i nedorečenostima. Ako se odlučilo za inkluzivni pristup u obrazovnom sustavu, sada se treba toga držati te voditi računa o zaštiti maloljetnika i djece.
Sve drugo, pogotovo ako će se pumpati, ništa dobro nam neće donijeti. Niti tom djetetu, niti njegovoj užoj i široj okolini - kazao nam je.
Zatvoreni sustav
Također je napomenuo da je sada situacija dodatno bremenita zbog pojačanih mjera nadzora koje su stupile na snagu u školskom sustavu.
- S jedne strane one mogu izgledati i primjerena i brza rješenja, ali treba gledati obje strane. Njima se pretvara školsko okruženje u zatvoreni sustav u koji se teško ulazi. Rast će anksioznost i počet će rasti i nasilnička ponašanja.
Ta frustracija koja se stvara prisilnim zatvaranjem mora se početi kanalizirati. Ako imate zatvoreni sustav i nema oduška nigdje, nešto se mora dogoditi.
Znamo što se dogodilo tijekom pandemije kada smo imali mjere samoizolacije, porasla je potreba za nasiljem. To je značajna problematika koja se stvara. Ja osobno smatram da to za mlade mozgove ne može imati dobar ishod - ponovio je svoju zabrinutost doktor Ključević.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....