Kao značajna vijest s područja kulture u srpnju je objavljeno da je u zgradi Splitsko-dalmatinske županije u prizemlju otkrivena velika freska umjetnika Joke Kneževića, koja je tu zaboravljena stajala duže od pola stoljeća.
Političari nisu krili zadovoljstvo otkrićem ove monumentalne freske koja na stiliziran način prikazuje seljake i radnike, majke i djecu s tematikom izgradnje poslijeratnog društva. Župan Blaženko Boban, u pratnji bivšeg gradonačelnika Andre Krstulovića Opare, pokazao je fresku premijeru Andreju Plenkoviću i ministrici kulture Nini Obuljen Koržinek prilikom njihova posjeta Splitu.
- Za vrijeme radova na rekonstrukciji i obnovi dijela zgrade otkrivena je freska poznatog umjetnika Joke Kneževića. O svemu su obaviješteni restauratori i konzervatori koji će napraviti detaljna istraživanja i restauraciju, nakon čega se planira freska postaviti na vidljivo mjesto kako bi bila dostupna široj javnosti - objavljeno je na stranicama Županije zajedno s fotografijama političke elite pri razgledavanju djela Joke Kneževića.
Samo dva kilometra zračne linije dalje, u istom gradu stoji jedno djelo istog poznatog autora koje je vidljivo cijelo vrijeme, kako javnosti, tako i politici, a propada naočigled svih. Riječ je o kamenom reljefu koji se nalazi u krugu bolnice na Križinama.
Kameni reljef predstavlja spomenik koji je Knežević radio 1965., a prema Hrvatskom biografskom leksikonu naziv mu je "Rađanje ratne mornarice". Ratna mornarica koja se rađa predstavljena je s ribarskim brodicama i gajetama u pozadini. Motiv je tematika Narodnooslobodilačke borbe protiv okupatora ovog dijela Hrvatske koji je bio izručen talijanskim fašistima na čelu s Mussolinijem.
Ustanak protiv okupatora
Joko Knežević prikazuje dva borca s puškama, od kojih jedan puca, ali i obične ljude koji veslaju ili izrađuju brodice, staricu i težaka koji hrane partizane kruhom, ribom i vinom, te malo dijete s maketom broda koje simbolizira budućnost izgradnje brodovlja. U prednjem planu kompozicije ovog plitkog reljefa je ležeći ranjenik kojem se pruža pomoć.
Uključivanjem svih generacija iz ondašnje Dalmacije Joko Knežević je nastojao prikazati općenarodni ustanak protiv zavojevača. Ne reljefu nema ideoloških simbola, karakterističnih za umjetnost koja je bila diktirana od politike. Nema petokrake, ni zastava. To je borba naroda koji je na različite načine pružao otpor okupatoru.
Kameni reljef "Rađanje mornarice" desetljećima stoji zapušten i oštećen, neke ploče su popucale pa iz njih raste trava, a također iz popločanog podija koji je prljav probija već visoka trava.
Upitali smo Klinički bolnički centar hoće li se popravljati kameni reljef umjetnika Joke Kneževića na Križinama. Evo odgovora koji smo dobili preko glasnogovornice.
- Glavni cilj KBC-a Split je pružiti najbolju moguću zdravstvenu skrb našim pacijentima. Istodobno, svjesni smo vrijednosti umjetnosti u našem okruženju te žalimo što kameni reljef umjetnika Joke Kneževića, smješten u bolničkom krugu, nije u optimalnom stanju zbog oštećenja nastalih tijekom godina.
S obzirom na to da za obnovu umjetničkih djela nemamo predviđena financijska sredstva, pozivamo zainteresirane umjetnike, restauratore i stručnjake da nam se dobrovoljno pridruže u nastojanjima da se ovo djelo sačuva i vrati u što izvorniji oblik - pozivaju iz KBC-a.
Nije imao sreće...
Da je ranije bilo interesa, vjerojatno ovaj spomenik ne bi došao u sadašnje stanje. Ali, ne može se reći da je Joko Knežević imao sreće s djelima koja je napravio za Križine. Na ulazu u prostorije bolnice nalaze se dva velika mozaika, jedan nasuprot drugome. Mozaik s temom NOB-a, koji baš nije bio poželjan, prije petnaestak godina je prekrivan platnom za vrijeme Božića i Uskrsa. A sada je ispred lijevog dijela istog mozaika plakat s prikazom Gospe Lurdske.
Joko Knežević (pravim imenom Ivan) je 1953. počeo raditi velike mozaike, a prvi je bio "Bitka pod Sinjom 1715" za Muzej Cetinske krajine u Sinju. Iako je djela na Križinama radio po narudžbi ondašnje Vojne bolnice 1965. godine, Knežević je mozaike izveo odmjereno, bez trijumfalizma svojstvenog pobjednicima, u sivim tonovima, zagasitosmeđoj i crnoj boji, naglašavajući skromnost i ozbiljnost tematike.
Ovdje ima partizanskih boraca, ali i nekoliko ranjenika, dvije majke s djecom, i stoka (magarac, konj i vol), čime se također sugerira općenarodna borba. Liječenje je ovdje drastično prikazano, jedan ranjenik je na nosilima, drugi je u naručju suborca, treći leži a suborac iznad njega ima pilu u ruci koja je prislonjena na bedro tog ranjenika, koji je budan jer nema anestetika pa su ga vezali kako se ne bi pomicao. Do njega beživotno leži jedna figura.
S druge strane prostorije nalazi se mozaik pod nazivom "Obnova". Slično kao i freska otkrivena u Županiji prikazuje poslijeratnu obnovu, gdje se već javljaju različiti slojevi. Žena nosi visoke štikle, muškarac je u odijelu, do njih je radnik, a s desne strane su seljak i seljanka u tradicionalnim nošnjama i djed s unukom. Kompozicija je uravnotežena time što su prisutna dva muzičara, s harmonikom i gitarom. Glazba bi mogla simbolizirati društvenu harmoniju u procesu obnove, jer je podjela društva na klase za ondašnju ideologiju bila nepoželjna.
Osmišljeni ciklus
Za razliku od ovih lako čitljivih motiva, gdje su likovi izvedeni plošno, djelo kojim ovaj ciklus završava je zanimljiva željezna skulptura "Život bolnice", a djeluje kao svojevrsna grafika. Crne linije ove kompozicije koja je na rubu apstrakcije prikazuju doktore s instrumentima i pacijente. Izričaj koji u ovom djelu koristi Knežević sugerira prosperitet, bolnicu kao organiziranu instituciju koja pruža skrb pacijentima zahvaljujući modernom razvoju medicine i liječenja.
Dakle, radi se o osmišljenom ciklusu s tematikom rata i poslijeratne obnove. Knežević kombinira tehnike, s jedne strane koristi plitki reljef za spomenik izvan bolnice, u zgradi radi s mozaicima, tehnikom koju je često koristio, a na ovim prostorima se upotrebljavala od antičkih vremena. Završio je "priču" modernim izričajem, skulpturom na rubu apstrakcije koja nema tradicionalnu treću dimenziju volumena.
Dakle, iz KBC-a su poslali apel da se zainteresirani umjetnici, restauratori i stručnjaci dobrovoljno pridruže u obnovi reljefa kako bi se umjetničko djelo vratilo u izvorni oblik, jer oni sami nemaju sredstava. Svi zainteresirani imaju priliku jer bolnica pruža suradnju za obnovu djela ovog poznatog dalmatinskog umjetnika u izvorno stanje, čime bi ovaj dio Križina bio uređen.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....