Povod ovom tekstu bilo je neugodno iskustvo koje je posjetiteljica Splita doživjela u interakciji s vojnicima na Peristilu. Podsjetimo, Australka splitskih korijena tvrdi da je ostala zgrožena "besramnim iznuđivanjem novca i prostačkim opaskama". Turistička zajednica Splita već je reagirala na ovaj incident te su pokrenute radnje kako se to ne bi ponovilo te kako bi se sankcionirali pojedinci čije ponašanje nanosi reputacijsku štetu projektu i destinaciji u cjelini.
Projekt "Smjena Dioklecijanove straže" i angažman animatora kostimiranih u rimske vojnike provodi se u suradnji Turističke zajednice grada Splita i Hrvatskog narodnog kazališta Split. TZ financira projekt, dok je HNK Split zadužen za selekciju, angažman i nadzor angažiranih glumaca i statista. Riječ je uglavnom o mladim osobama, studentima glume i statistima koji prolaze audicijski postupak, edukaciju te upoznavanje s pravilima ponašanja u javnom prostoru.
– Zadaća je rimskih vojnika sudjelovanje u atraktivnoj dnevnoj smjeni straže koja se odvija unutar povijesne jezgre Splita, posebno na trgu Peristilu, u svrhu prezentacije povijesne baštine i obogaćivanja turističkog doživljaja grada. Uz to, njihova uloga uključuje i pristojnu, neinvazivnu interakciju s posjetiteljima, pružanje osnovnih informacija, kao i simboličnu interpretaciju povijesnog konteksta kroz neverbalnu komunikaciju i staloženo ponašanje u skladu s atmosferom lokaliteta.
Rimski vojnici koji sudjeluju u navedenom programu uredno su angažirani i za svoj su rad plaćeni. Program se financira iz sredstava TZ-a Splita. Napojnica je isključivo stvar dobre volje posjetitelja i nikada ne smije biti uvjetovana ni izravno zatražena. Svaka situacija u kojoj se od turista traži novac, nameće obveza davanja napojnice ili se stvara nelagoda smatra se ozbiljnim kršenjem profesionalnih standarda. Takvo ponašanje povlači odgovarajuće posljedice, uključujući i isključenje iz službenog programa – kažu iz TZ-a Split.
Ističu da su svi kostimirani animatori unaprijed upoznati s pravilima profesionalnog ponašanja, obvezni su djelovati u skladu s jasno definiranim smjernicama, te su educirani o tome kako komunicirati s posjetiteljima – što uključuje i jasnoću o tome što smiju, a što ne smiju raditi prilikom interakcije s gostima.
– Svaka prijava ponašanja koje odudara od tih pravila odmah se razmatra i rješava u suradnji s Hrvatskim narodnim kazalištem Split, kako bi se spriječilo ponavljanje sličnih situacija i osigurala visoka razina kvalitete boravka posjetitelja u destinaciji. Svjesni smo da, kao i u svakom programu, postoji manji broj pojedinaca koji ne poštuju zadani kodeks i svojim ponašanjem narušavaju dojam o većini koja savjesno i odgovorno obavlja svoj posao. Turistička zajednica grada Splita, u suradnji s izvođačem, dodatno će pojačati nadzor rada animatora, te ističemo da se svako ponašanje koje odstupa od profesionalnih standarda sankcionira, uključujući i uklanjanje pojedinca iz programa – jasno poručuju.
Prema dostupnim informacijama, na području Splita ne postoje registrirane privatne agencije koje zapošljavaju rimske vojnike u organiziranom obliku.
– U slučaju da i djeluje neka agencija, ona nema obvezu ishoditi suglasnost TZ-a jer TZ nema zakonski autoritet za izdavanje takvih suglasnosti. Jedina suglasnost, odnosno dozvola koja im treba je ona za korištenje javne površine, koju izdaje nadležni Upravni odjel za komunalne poslove Grada Splita – odgovorili su na pitanje o tome imaju li saznanja o postojanju ovakvih agencija.
Tvrde da oštro osuđuju svako ponašanje koje narušava dostojanstvo javnog prostora, uznemiruje posjetitelje ili narušava reputaciju grada.
– U suradnji s HNK-om Split, ulažemo stalne napore kako bi svi animatori u programu djelovali odgovorno, profesionalno i s poštovanjem prema gostima. No ovom prilikom potrebno je istaknuti i drugu stranu medalje. Na žalost, mladići koji već dugi niz godina obavljaju ulogu rimskih vojnika na Peristilu i Zlatnim vratima često su i sami izloženi neprimjerenom ponašanju pojedinih gostiju. Rijetko se u javnosti čuje i njihova strana priče, a činjenica je da su upravo oni nerijetko prvi koji pomažu turistima u snalaženju, informiranju o gradu, asistiranju starijim osobama u svladavanju izazovnih dijelova Dioklecijanovih podruma te u hitnim situacijama kontaktiraju službe pomoći – zaključuju iz TZ-a.
Osim plaćenih vojnika, stražu ispred Zlatnih vrata drže i rimski legionari, članovi udruge "Dioklecijanova legija", koja djeluje s ciljem promicanja i očuvanja antičke kulturne baštine Splita.
– Svi zainteresirani koji žele aktivno sudjelovati u radu i programima udruge dobrodošli su, ali važno je naglasiti da proces odabira uključuje strogo testiranje, edukaciju i trening. Odabir članova temelji se na njihovoj ozbiljnosti, angažmanu, ali i spremnosti da poštuju visoke standarde ponašanja, budući da svojim nastupima predstavljaju ne samo udrugu, nego i Split.
Djelovanje članova naše udruge obuhvaća širok spektar aktivnosti: od sudjelovanja u treninzima rimskih formacija, pjevačkim probama, brige o opremi, do nastupa na manifestacijama u Hrvatskoj i inozemstvu. Posebno ističemo da naši članovi redovito prolaze edukacije iz komunikacije i ponašanja prema posjetiteljima, upravo kako bi se izbjegle situacije koje bi mogle narušiti dojam o Splitu kao turističkoj destinaciji. Na žalost, zbog raspodjele lokacija, naša udruga nije prisutna na svim ključnim pozicijama u centru grada, iako smo za njih aplicirali. To ujedno znači da ne možemo utjecati na ponašanje legionara drugih organizacija na tim lokacijama – tvrdi predsjednik udruge Jure Šesnić.
Važno je napomenuti i da njihovi vojnici nisu plaćeni za svoj rad, nego djeluju isključivo na volonterskoj osnovi.
– Financiraju se isključivo putem dobrovoljnih napojnica, koje im turisti mogu ostaviti kao znak zahvalnosti. Time dodatno naglašavamo važnost korektnog i pristojnog odnosa prema svakom posjetitelju. Naši su članovi jasno upoznati s pravilima – nije dopušteno zahtijevati ili nametati napojnice. Smiju, isključivo na kulturan i nenametljiv način, informirati turiste o tradiciji davanja dobrovoljne napojnice nakon fotografiranja, ali uvijek s naglaskom na slobodnu volju svakog posjetitelja.
Što se tiče naše udruge, u više godina djelovanja zabilježili smo izuzetno mali broj pritužbi, i to uglavnom zbog nesporazuma. Svaki takav slučaj odmah smo interno analizirali i dodatno educirali članove. Želimo jasno istaknuti da su aktualne pritužbe turista, koje su se pojavile u javnosti, vezane uz legionare druge organizacije koja djeluje na Peristilu. Nažalost, budući da naša udruga nije prisutna na tim lokacijama, nemamo mogućnost utjecati na ponašanje njihovih članova. Upravo zato smatramo važnim istaknuti našu posvećenost edukaciji – ističe Šesnić.
Želja im je da javnost prepozna njihov trud i zalaganje naših volontera u očuvanju i oživljavanju antičke kulturne baštine Splita.
– Ponosni smo na svoj rad i na činjenicu da okupljamo mlade ljude koji s entuzijazmom, znanjem i ljubavlju prema povijesti predstavljaju grad na najbolji mogući način. Vjerujemo da je ulaganje u edukaciju i profesionalni pristup jedini ispravan put, a nadamo se da će u budućnosti bolja raspodjela lokacija omogućiti da kvaliteta i odgovornost budu prepoznati kao najvažniji kriteriji. Spremni smo pomoći i kolegama, savjetima i razmjenom informacija, u ovoj situaciji koja ih je oštetila. Ipak, želim vjerovati da smo svi tu radi istog cilja – promidžbe grada Splita na autentičan i profesionalan način – zaključuje Šesnić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....