Može se slobodno reći da je pitanje priuštivog stanovanja krucijalno za demografski opstanak Splita iz kojeg se iseljava sve više mladih obitelji u potrazi za jeftinijim stambenim prostorom. Zato ni ne čudi što su se gotovo svi kandidati na prošlim izborima za gradonačelnika dotaknuli ove teme i iznijeli niz obećanja, a Tomislav Šuta nakon osvojenog mandata nastavlja s velikim projektom Ivice Puljka na istoku grada.
Ne bi u tome bilo ništa sporno da Šutin stranački kolega i čelnik gradskog kotara nije kritizirao projekt na Mejašima za vrijeme mandata prošlog gradonačelnika i više puta inzistirao da se na tom mjestu sagradi garaža, za kojom postoji nasušna potreba.
– Odavno vapimo da nam se na ovom zemljištu sagradi javna garaža ili barem parking površina. Ovo oko nas nisu ulice, ovo su putovi, a i ovo malo dvosmjernih ulica pretvoreno je u jednosmjerne zbog brojnih automobila parkiranih po cesti. Zato nas je šokiralo kad smo čuli da se ovdje planiraju graditi novi stanovi i to od Grada koji nije razvio infrastrukturu ni za trenutačne potrebe – kazao nam prije nekoliko mjeseci Jakov Kapitanović, jedan od stanara na mejaškim Stocima.
Njihovo nekoć mirno susjedstvo i gotovo ruralno okruženje preko noći je postalo glavna meka za investitore i Mejašani u suštini nemaju ništa protiv širenja grada u prirodnom smjeru. Ono što im smeta jest činjenica da nemaju ni približno zadovoljavajuće komunalne standarde, pa čak u nekim dijelovima ni – kanalizaciju.
Pobuna iz kotara
– Promatrajući područje oko Ulice svetog Spasa i 141. brigade već sam 2021. godine vidio da zbog nedostatka infrastrukture to vodi prema sveopćem kaosu. Na tom tragu sam slao mailove gradonačelniku da dođe na lokaciju, no moja molba nikad nije uslišena te je gradonačelnik prije godinu dana izišao s apsurdnom idejom izgradnje stanova za priuštivi najam na predmetnoj lokaciji.
Kao što sam rekao, stanovi za priuštivi najam u Ulici svetog Spasa najopasnija je ideja vladajućih kojom se svjesno smanjuje kvaliteta života stanovnika u tom području. Stoga apeliram na gradonačelnika da odustane od te ideje te da krene u izradu projektne dokumentacije za izgradnju garaže na predmetnoj lokaciji – tada nam je u razgovoru rekao Piplica komentirajući Puljkovu najavu.
Za stručno mišljenje smo tom prilikom priupitali i Jeru Kuzmanića, splitskog urbanista i profesora na Katedri za urbanizam fakulteta ETSAV u Barceloni, koji tvrdi da se ovakve stvari trebaju raditi planski i sistemski te sa što manje uplitanja nerealnih političkih želja.
I stručnjaci negoduju
– Sređivanje postojećeg komunalnog i infrastrukturnog stanja i dodavanje novih zgrada treba ići paralelno, što je jako složen posao, a naša je gradska uprava izgubila kapacitete za vođenje tako složenih procesa. Bez sistematičnosti nema rezultata.
Ako odgovor treba biti precizniji, moje je mišljenje – ne, ne treba graditi samo da bi se zadovoljila politička slika da se nešto radi, a da se pritom lokacije traže po sistemu "di ima mista". To nas ne dovodi nigdje, na razini statistike (što je realan pokazatelj dostupnosti) ne mijenja ništa i samo je dolijevanje ulja na vatru, odnosno na već postojeći kaos u prostoru. Grad treba početi planirati svoj prostor, i to pod hitno – jasan je bio Kuzmanić koji naglašava i kako se građani ne bi trebali dovoditi u poziciju da biraju između garaže i stanova za priuštivi najam.
Zbog svih tih kontradiktornosti opet smo kontaktirali Piplicu da nam pojasni zašto je ublažio svoju retoriku protiv projekta i koje su ključne razlike između vizije Ivice Puljka i Tomislava Šute.
‘Obećano mi je...‘
- Kotar nije bio protiv izgradnje stanova, već protiv dodatnog prometnog opterećenja bez rješenja postojećeg problema parkiranja. U razgovoru s predstavnicima Grada obećano mi je da će model parkiranja u garažama navedenih stanova biti onaj kakav je u Dobrilinoj ulici na Splitu 3.
U dogovoru sa stručnim službama Grada dogovoreno je da će dio parkirnih mjesta u novoj zgradi biti dostupan okolnim stanarima uz mjesečnu pretplatu, po modelu koji već uspješno funkcionira na Splitu 3. Svi stanari u radijusu 300 metara od javne garaže u kojoj se naplaćuje parking imat će pravo na stanarsku pretplatu. Svakodnevno parkiram u Dobrilinoj i još se nije dogodilo da nema slobodnog mjesta - tvrdi Piplica koji je svjestan velike potrebe i za stanovima i za parking mjestima.
- Ovakav projekt zadovoljava ono što je moguće u ovom trenutku to jest pronašla se sredina da se maknu automobili s ceste i da se realiziraju stanovi za najam. Budući da bivši zamjenik Bojan Ivošević rado broji predizborna obećanja potpuno zanemarujući koliko ih je malo ostvario u svom mandatu, bit će mi drago obavijestiti ga da će oba predizborna obećanja biti ispunjena. I stanovi za priuštivi najam i micanje vozila s ceste iz Ulice svetog Spasa.
Također, bitan podatak za gospodina Ivoševića - u četiri godine mandata bivši gradonačelnik Puljak nije isprojektirao nijednu garažu na istoku grada. Očekivati da će nakon samo četiri mjeseca od stupanja na vlast Tomislav Šuta to magično učiniti je nerealno - zaključuje HDZ-ovac reagirajući na prozivku bivšeg dogradonačelnika oko ove teme.
Projektni plan
Što se tiče samog projekta, on bi se trebao realizirati u središnjem dijelu gradskog kotara Mejaši, istočno od trgovačkog centra Mall of Split. Građevna čestica nalazi se unutar zone mješovite pretežito stambene namjene - M1, unutar područja koje je u Urbanističkom planu uređenja označeno kao područje višestambene izgradnje.
Za predmetno područje predviđena je izgradnja do pet nadzemnih etaža, od čega maksimalno četiri etaže mogu biti stambene namjene, a prizemna etaža određena je kao obvezno javno prizemlje s poslovnim, ugostiteljsko-turističkim, javnim i društvenim i sličnim sadržajima.
Garaža će se formirati na dvije podzemne etaže, a na gornjima se planiraju stanovi po tipovima garsonijera (30,00 – 35,00 m²), dvosobni stan (40,00 – 50,00 m²) i trosobni stan (55,00 – 65,00 m²). Unutar raspoložive površine za najveći broj stambenih jedinica potrebno je predvidjeti korisne površine između 50,00 i 60,00 metara kvadratnih.
Procijenjena vrijednost nabave iznosi 160.000,00 EUR bez PDV-a, a ostale detalje ćemo vjerojatno uskoro saznati kada gradonačelnik detaljno predstavi projekt.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....