StoryEditorOCM
Splitdrastično povećanje

U splitskom neboderu pričuva s 26 skočila na 126 eura?! ‘Uvalili su nas u kredit od pola milijuna €!‘; ‘Potpisali su...‘

Piše Vanna Šiško
22. rujna 2025. - 19:38
Stanari nebodera u Starčevićevoj ”probili” zbog novih računa za pričuvu koji su veći za 100 euraDuje Klarić/Cropix

U splitskoj ulici Starčevićeva 21, iza sivih zidova nebodera starog više od pola stoljeća, odvija se prava drama.

Stanari tvrde da je njihov predstavnik stanara, bez prave suglasnosti i jasne dokumentacije, podigao kredit vrijedan više od 500 tisuća eura za obnovu zgrade.

Cijenu tog poteza sada plaćaju oni sami - i to kroz ogromnu pričuvu koja ih košta i do 125 eura mjesečno, a koju će morati otplaćivati sljedećih 12 godina! 

image


Na fotografiji: Robert Rončević,  stanar.
 

Duje Klarić/Cropix

Jedan od stanara, Robert Rončević, pristao je javno progovoriti o onome što naziva "najvećom nepravdom u povijesti".

- Krov se nije održavao više od deset godina, a posljedice su bile strašne. Ljudi koji žive na 12. katu morali su izlaziti u čizmama samo da bi došli do lifta jer je voda prodirala kroz stropove. Pogledajte slike - biljke su počele nicati kroz betonske pukotine! I nakon svih tih godina zapuštenosti, predstavnik stanara odlučuje: dignut ćemo kredit i sve platiti odjednom. Slažem se sa svime, međutim, bilo je to bez pravog objašnjenja, bez plana, bez ikakve transparentnosti - govori nam Rončević.

image
Foto: Robert Rončević
image
Foto: Robert Rončević

Prema njegovim riječima, procedura je bila daleko od zakonite i još dalje od poštene.

- Potpisi su skupljani na sastancima na brzinu. Ljudi nisu davali OIB, mislim da nisu ni znali što potpisuju. Pred njih su stavljani papiri s mjestom za ime i prezime, i to je sve. Bez logotipa, bez pečata, bez ičega. Ne znam je li to uopće relevantno za banku. A kredit se svejedno digao. Također treba naglasiti da ništa nije transparentno rađeno ni što se tiče ponude ni što se tiče izvođača. Ne zna se ni kad radovi počinju, niti kad završavaju. Ne zna se ni što se točno radi, kolika je garancija na radove, što je točno dovelo do povećanja pričuve i kredita. Mi stanari nismo upoznati ni s čim. 

Također moram napomenuti da je parlafon napravljen ima nekoliko godina i također ne radi, a i alpinist Matković bio je prije par mjeseci tu i skidao komade fasade teške i po nekoliko kilograma - kaže Rončević.

image

Račun za pričuvu

Duje Klarić/Cropix

Stanari su, tvrdi, dovedeni u zabludu i kad su u pitanju stvarni iznosi.

- Prezentirano nam je da će pričuva porasti na 80 eura mjesečno, uključujući kredit. A onda šok - stigao račun od skoro 126 eura za moj stan koji je veličine 57 kvadrata! Prije sam plaćao pričuvu 26 eura. Sad plaćam pet puta više. To je ogroman udar za moju obitelj i za sve nas koji jedva spajamo kraj s krajem. I sve to da bismo plaćali kredit za nešto u što nismo imali uvid - ogorčeno kaže Rončević.

image

Neboder u Starčevićevoj 21

Duje Klarić/Cropix

Prema riječima ovog stanara, cijeli postupak oko zaduživanja zgrade obilježen je nepravilnostima, nedostatkom transparentnosti i zaobilaženjem zakonskih procedura. Posebno je sporan način na koji je upraviteljska tvrtka "Tehnoplast" vodila cijeli proces, tvrdi Rončević.

Naglašava da je već na samom početku učinjena ozbiljna povreda zakona.

- Za ovako velike iznose zakon jasno propisuje da je potrebna suglasnost više od 80 posto suvlasnika. Oni su se, međutim, pozivali na neke zastarjele propise i europske fondove, gdje je dovoljno 51 posto. Ali ovo nije bio nikakav fond - ovo je kredit od pola milijuna eura. I taj kredit otplaćujemo mi - ističe ljutito Rončević.

Stanari, dodaje, već mjesecima pokušavaju doći do dokumentacije.

image
Duje Klarić/Cropix

- Tražio sam uvid u arhivu od "Tehnoplasta" i ugovor o kreditu. Nikada ništa nisam dobio. Svaki put ista priča: dođite sutra, dođite prekosutra, dođite za pet godina. Sve se skriva, sve ide ispod stola. Zatražio sam objašnjenje pisanim putem, ali odgovor već mjesec dana nisam dobio. Kontaktirao sam i odvjetnika, on tvrdi kako se ovdje radi o zlouporabi službene dužnosti i raspolaganju našeg novca bez propisanog načina - tvrdi Rončević. 

image

Neboder u Starčevićevoj 21

Duje Klarić/Cropix

Još veći problem, kaže, jest to što stanarima nije omogućeno da sami biraju izvođača radova.

- Zakon nalaže da moramo imati najmanje tri ponude i da sami donesemo odluku. Umjesto toga, predstavnik stanara i njegov zamjenik odlučili su sve sami, bez ikakvog dogovora sa suvlasnicima, i posao predali kome su htjeli - ogorčen je Rončević.

Prema njegovim riječima, rezultat takvog postupanja je nepovjerenje među stanarima i osjećaj da su potpuno isključeni iz odluka koje direktno pogađaju njihove džepove.

- Idem na Državno odvjetništvo. Nemam izbora. Ovo ne smije proći nekažnjeno. Jer ako prođe, sutra će se isto dogoditi u svakoj drugoj zgradi u Splitu. A ljudi će cijeli život vraćati kredite koje nikada nisu željeli - zaključuje.

Osim njega, na ulazu u zgradu sreli smo i druge stanare... Svi se slažu u jednom - zgradu je trebalo obnavljati, ali pričuva je jednostavno preskupa.

image
Foto: Robert Rončević

- Govorilo se da se kredit diže radi fasade, prozora, mijenjat će čak i ove ograde. Moj muž je potpisao za to. Ne znam napamet što je potpisao. Predstavnik stanara se trudi. O cijeloj situaciji odlučuje se više od pet godina. Nekako smo svi skupa jedva to dočekali. Ali pričuva od 125 eura je ipak previše - objašnjava nam Ivanka Budimac.

Kontaktirali smo i predstavnika stanara Nedjeljka Ezgetu, koji nije bio oduševljen pozivom novinara, kao ni samom situacijom koja se događa, ipak kaže da je sve napravljeno transparentno i u skladu sa zakonskim propisima, te da je "Tehnoplast" vodio cijelu dokumentaciju.

image
Duje Klarić/Cropix

- Prijavili smo se na natječaj Ministarstva graditeljstva. Morali smo imati i projektnu dokumentaciju. "Tehnoplast" vodi cijelu dokumentaciju, odnosno njihova pravna služba. Sve ove optužbe meni su sulude, ne želim ih komentirati.

"Tehnoplast" je sve odradio, europski fondovi odobrili, ja sam samo dio toga lanca, najmanji dio. Potpisalo je više od 50 posto sustanara i nemam nikakvih problema - kratko nam je rekao Ezgeta, koji nije bio raspoložen za daljnje komentiranje optužbi. 

Kontaktirali smo i "Tehnoplast" kako bismo čuli i njihovu stranu priče.

- Od 2019. godine,  kad je zgrada krenula u proces energetske obnove, u više je navrata pribavljana suglasnost suvlasnika, za pojedine faze provedbe projekta. Svi su suvlasnici bili o svemu obaviješteni. Problem u zgradi pravi jedan jedini suvlasnik, slovima i brojkama - jedan (1).  A i taj isti je potpisao suglasnost. Za podizanje kredita prikupila se suglasnost više od 60 % suvlasnika, na temelju koje je kredit odobren od strane banke. Posljednji sastanak suvlasnika bio je u lipnju 2025. god. te su svi suvlasnici bili jako dobro upoznati sa svim koracima. U stalnom smo kontaktu s predstavnicima suvlasnika te su suvlasnici izrazito zadovoljni jer su konačno prošli na natječaju i ostvarili pravo na dugo čekanu subvenciju iz EU sredstava (Fonda Next generation EU). Sukladno EU pravilima, natječaj za izvođača je bio javan te je proveden sukladno važećim propisima. Svakom suvlasniku je svaka informacija dostupna na pisani zahtjev, bilo kod predstavnika suvlasnika ili kod nas - odgovorili su. 

"Tehnoplast" je kontaktiran još u petak, nakon čega smo dobili molbu da pričekamo odgovore do ponedjeljka u 12 sati kako bi nam što detaljnije mogli odgovoriti na pitanja. Ipak, na većinu pitanja koja smo im uputili iz spomenute upraviteljske tvrtke (ni nakon produženja roka) nisu nam odgovorili. Radi se o sljedećim pitanjima:

Koliki je točan iznos kredita koji je podignut za zgradu na adresi Starčevićeva 21?

Jesu li suvlasnici imali uvid u relevantne dokumente (ugovore, ponude izvođača, kao i jesu li dostupni za zahtjev)?

Je li prilikom odabira izvođača poštovana zakonska obveza pribavljanja više ponuda i odluke suvlasnika?

Kako komentiraju tvrdnje da je obnova izvedena bez transparentnosti i da ključni problemi na zgradi nisu sanirani?

Na koji način "Tehnoplast" odgovara na zabrinutost stanara koji tvrde da nisu bili jasno informirani o financijskim obvezama koje preuzimaju?

Je li za podizanje kredita bilo zakonski potrebno više od 50 posto potpisa stanara i, ako da, koliko točno?

Zašto se stanarima koji su tražili uvid u dokumentaciju to nije odobrilo?

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. prosinac 2025 13:09