StoryEditorOCM
Splitstroge mjere

Zbog alarmantnog broja nesreća Most predložio izmjenu zakona za električne romobile: Potpuno ih zabraniti po pločnicima

Piše P. K.
26. kolovoza 2025. - 17:35

Na konferenciji za medije u Splitu Most je ovoga utorka u Splitu najavio prijedloge dopune Zakona o sigurnosti u prometu koje se odnose na električne romobile. Najvažnije mjere odnose se na kategorizaciju vozila, uvođenje obvezne kacige, određivanje dobne granice za vožnju te registraciju i osiguranje romobila.

Prijedloge zakonskih rješenja na konferenciji predstavili su saborski zastupnik Mosta, Ante Kujundžić i Lea Dujić Rodić iz Omiškog Mosta, koji je nacrt zakona izradio u suradnji s prometnim stručnjacima.

Kujundžić je upozorio da su u prvih šest mjeseci ove godine zabilježene 254 nesreće s romobilima, dok u Klaićevoj bolnici kod djece teške ozljede mozga bilježe čak pet puta češće.

- To su alarmantni podatci koji ukazuju na žurne i nužne izmjene Zakona o sigurnosti u prometu i rješavanje problema na nacionalnoj razini - poručio je Kujundžić.

image
Most

Mostove predložene mjere obuhvaćaju uvođenje jasnih kategorija vozila, pri čemu bi romobili slabijih tehničkih karakteristika i brzine do 25 kilometara na sat bili svrstani u jednu skupinu, a snažniji i brži pripadali bi višoj kategoriji, uz strože uvjete. Za svaku od tih kategorija propisali bi se i dobni pragovi - 16 godina za slabije modele i 18 godina za snažnije, čime se jasno ograničava tko smije upravljati romobilima.

- Električni romobili u današnjem obliku predstavljaju kaos u prometu i prijetnju za pješake, osobito djecu. Naš je cilj stvoriti jasan i provediv zakon, usklađen s praksom europskih zemalja, kako bismo povećali sigurnost i rasteretili zdravstveni i policijski sustav - istaknuo je Kujundžić.

Zakon predviđa i uvođenje posebnih vozačkih dozvola, a za maloljetnike bi se dodatno naglasila odgovornost roditelja. Uz to, romobili bi morali imati registraciju ili identifikacijsku oznaku te obvezno osiguranje, a za prekršitelje su predviđene kazne od 300 do 5 tisuća eura.

image
Duje Klarić/Cropix

Sigurnosni aspekt dodatno se osnažuje mjerama koje uvode obvezno nošenje kacige i druge zaštitne opreme, dok se prometovanje romobilima po pločnicima i pješačkim zonama u potpunosti zabranjuje radi zaštite pješaka. Kako bi se omogućilo sustavno praćenje i nadzor, na nacionalnoj razini uspostavio bi se registar električnih romobila pod nadležnosti MUP-a.

- Omiš se već suočava s ovim problemom i upravo nas je lokalno iskustvo potaknulo da izradimo prijedlog zakona. Naši prijedlozi možda izgledaju strogi, ali samo strožim pravilima i kaznama možemo zaštititi živote, smanjiti nesreće i osigurati da romobili prestanu biti opasnost na ulicama - zaključila je Lea Dujić Rodić iz Omiškog Mosta.

image
Nikola Brboleža/Cropix

Odbacili su teze prometnog stručnjaka Željka Marušića, koji tvrdi da hajku protiv romobila vodi prvenstveno taksistički lobi, barem u slučaju Mostovih prijedloga. Dujić Rodić ističe da je crna statistika o kojoj su govorili na početku konferencije odnosi na maloljetnike, koji svakako nisu u značajnoj mjeri korisnici taksi usluga. Kujundžić se također osvrnuo na to, kazavši da bi se i po pitanju taksista trebalo postrožiti zakone jer ni u tom sektoru stvari ne funkcioniraju kako bi trebale.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. listopad 2025 08:28