StoryEditorOCM
Biznisopasna računica

Ovo je popis marži trgovačkih lanaca, očito je tko najviše ‘dere‘ svoje kupce. Jednoj trgovini eksplodirala neto dobit

Piše Vijesti SD
23. siječnja 2025. - 19:03

Potrošačke udruge pozvale su u petak na bojkot svih trgovačkih lanaca u Hrvatskoj zbog, kako navode, neopravdano visokih cijena, piše Danica

Istodobno se povela široka rasprava o tome tko je u začaranom krugu inflacije najveći krivac: Vlada, trgovci, dobavljači ili možda božja volja. Zastupnici trgovačkog sektora istodobno tvrde kako trgovci ionako imaju male marže i u svemu su najmanje krivi.

Kolike su te marže? Naš portal ovih je dana brzinski pročešljao dostupne financijske izvještaje za 2022. i 2023. godinu (za prošlu ih još nema) i došao do zanimljivih brojki.

Sestrinske tvrtke

Za velike trgovačke lance koji posluju u Hrvatskoj uzeli smo podatke o ukupnoj prodaji robe i troškovima nabave te iste robe. Ono što smo dobili je bruto prodajna marža (ne zarada) iz koje svaki trgovac plaća sve druge troškove: plaće, najam, režije, vozni park…

Najveći trgovački lanac u Hrvatskoj Konzum preklani je imao bruto maržu od 37,9 posto, što je nešto manje nego godinu ranije (riječ je, da utvrdimo gradivo, o razlici između prihoda od prodane robe i troška nabave te iste robe).

Lidl je ostvario maržu od 34,9 posto, što je otprilike na istoj razini kao i tijekom 2022. godine. Isti je lanac preklani imao uvjerljivo najveću neto dobit u branši – čak 56,6 milijuna eura. Sestrinska tvrtka Kaufland pak poslovala je s bruto maržom od 38 posto (nešto manje nego prethodne godine).

image
/Shutterstock

Drogerije

Posebno je pretprošle godine eksplodirala neto dobit riječkih Plodina: iznosila je 52 milijuna eura, što je gotovo 60 posto više! Osjetno je viša i bruto marža: preklani je bila 29 posto, a godinu prije 25,5 posto.

Trgovački lanac Pevex pretprošle godine bilježi bruto maržu od 37,3 posto, što je otprilike jedan posto niže. U Sparu je marža, ugrubo, 40-ak posto (teško ju je točno izračunati jer oni ne prikazuju gole troškove nabave robe, već u istu stavku trpaju i materijalne troškove).

A što reći na bruto marže lanaca drogerija? Kraljica je Bipa koja je preklani ostvarila maržu od čak 67 posto (nešto manje nego ranije). Slijedi dm-drogerie markt s maržom od oko 53 posto (čak šest posto manje nego godinu ranije) te Mueller s maržom od 44,3 posto (manja za 2 posto), zaključuje Danica

Ispravak

Nakon objave teksta, Pevex nam je poslao ispravak koji prenosimo u cijelosti:

„Dana 23. siječnja 2025. godine elektronička publikacija Slobodna Dalmacija (https://slobodnadalmacija.hr/) objavila je članak pod naslovom: „Ovo je popis marži trgovačkih lanaca, očito je tko najviše ‘dere‘ svoje kupce. Jednoj trgovini eksplodirala neto dobit“.

Netočna je informacija da je “marža u PEVEX-u pretprošle godine bila 37,3 posto, što je otprilike jedan posto niže. „Naime, bruto marža, kako pokazuju i financijska izvješća bila je višestruko manja, a pad bruto marže nastavlja se iz godine u godinu.

OGLAS

Nadalje, želimo naglasiti kako se bruto marža računa na način da se od prihoda od prodaje oduzmu troškovi prodane robe, a tako dobiveni iznos se dijeli s prihodom od prodaje.

S poštovanjem,

PEVEX d.d.“

Objavljeni ispravak također se može naći na sljedećoj poveznici: Pevex: ‘Netočno je da je naša marža pretprošle godine bila 37,3 posto. Izvješća pokazuju da je bila višestruko manja‘

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. listopad 2025 19:53