StoryEditorOCM
BiznisDigitalno lice Hrvatske

Roboti i umjetna inteligencija nisu tu da istisnu zaposlenike, nego da im budu partneri

Piše Jelena Banovac/Sponzorirani sadržaj
30. rujna 2025. - 12:42

Nekad su simbol pošte bila pisma i razglednice, a danas su to paketi. E-trgovina je posljednjih godina doživjela snažan uzlet, posebno u vrijeme pandemije koronavirusa kada je kupovina iz naslonjača postala svakodnevica.

Hrvatska pošta tada je odigrala jednu od ključnih uloga. Dok su trgovine bile zatvorene, pošiljke su nastavile stizati, a sustav je dokazao da se može nositi s golemim pritiskom. U tom rastu krije se priča o preobrazbi u tehnološki naprednog logističkog lidera koji nije stao ni nakon pandemije. U 2024. godini Pošta je uručila više od 17,5 milijuna paketa, što je porast od gotovo 2,5 milijuna paketa u odnosu na prethodnu godinu.

Povijest pošte u Hrvatskoj seže još u doba Rimskog Carstva. Car August u 1. stoljeću poslije Krista osnovao je Cursus publicus, prvu prometnu organizaciju na našem tlu koja je služila kao državni sustav za razmjenu vijesti i prijevoz poruka. U modernom smislu, prva nacionalna poštanska uprava osnovana je 1848. u Zagrebu pod nazivom Vrhovno hrvatsko-slavonsko upraviteljstvo pošta. Od tada do danas pošta je preživjela ratove, raspade država, društvene i političke promjene, neprestano prilagođavajući svoje poslovanje novim potrebama korisnika.

Od pisma do paketomata

Kako bi odgovorila na nove navike korisnika, Pošta je početkom 2023. završila postavljanje mreže od 300 paketomata diljem zemlje. To je korak koji je klijentima omogućio fleksibilnost i dostupnost, preuzimanje paketa u bilo koje doba dana, bez čekanja u redu.

Upravo takve inovacije pokazuju koliko su se potrebe građana promijenile i koliko Pošta nastoji držati korak s vremenom. No najveći iskorak dogodio se u Velikoj Gorici, u Nacionalnom skladišno-sortirnom centru (NSC), koji se s razlogom naziva ‘srcem Hrvatske pošte’.

Na prostoru od 38 tisuća četvornih metara, radi oko 1700 zaposlenika. Najimpresivniji dio centra je suvremena sortirnica – najmoderniji objekt takve vrste u jugoistočnoj Europi. Ondje u tri smjene radi oko 500 ljudi, a njihova misija je jasna: omogućiti da svaka pošiljka pronađe svoj put u što kraćem roku.

Otvorena je 2019. godine, nakon investicije od 50 milijuna eura. Napredna tehnologija i automatizacija poslovanja omogućili su Hrvatskoj pošti da bude temelj velikog rasta e-trgovine u Hrvatskoj i nositelj promjene kupovnih navika koje nagovješćuju paketno poslovanje i logistiku kao budućnost izvora prihoda za poštanski sektor.

Roboti koji ne spavaju

Posebno mjesto u ovoj priči zauzima AutoStore – prvo robotsko skladište u Hrvatskoj. Na svega 500 kvadrata smješteno je 1500 paleta robe. Cijeli sustav pokreće umjetna inteligencija koja uči iz povijesnih podataka, optimizira smještaj artikala i predviđa potrebe budućih narudžbi.

Domaćem tržištu nedostaju specijalizirana skladišta koja se bave isključivo brzim segmentom logistike. Rezultat je i do 30 posto brža obrada naloga, a radnici više ne moraju obilaziti skladište i ručno prikupljati robu.

Brojke ne začuđuju pogotovo ako imate na umu da 17 robota, koliko ih stroj ima, putuje brzinom od četiri do pet metara u sekundi. Iz Pošte naglašavaju kako automatizacija poslovanja i nove tehnologije ne zamjenjuju njihove radnike nego im pomažu da bolje, efikasnije i jednostavnije obave svoje zadatke.

Cargo Polo i logistika budućnosti

Tako korištenjem novog sustava trenutačni broj radnika nije smanjen već po potrebi mogu biti prebačeni na neke druge poslove unutar odjela.

Hrvatska pošta planira dodatno proširiti svoje kapacitete izgradnjom još jednog visokoregalnog skladišta, a sve aktivnosti objedinit će pod novim brendom Cargo Polo, paletnom dostavom koja će zaokružiti ponudu logističkih usluga.

Jasno da živimo u vremenu umjetne inteligencije i strojeva koji oblikuju našu svakodnevicu. Sustavi koji sami uče, predviđaju i prilagođavaju se potrebama tržišta više nisu znanstvena fantastika, nego stvarnost koja već danas određuje ritam naših života.

No, ono što je posebno u priči Hrvatske pošte jest naglasak na čovjeku. Roboti i umjetna inteligencija nisu tu da istisnu zaposlenike, nego da im budu partneri. U praksi to znači manje rutine i više prostora za zadatke u kojima je ljudska prosudba nezamjenjiva. Takav model suradnje čovjeka i stroja zapravo je preslika svijeta u kojem živimo,svijeta u kojem tehnologija nije neprijatelj, već saveznik.

Tradicija i budućnost

Nekad su se u poštanskim torbama nosila pisma i razglednice, a danas u Pošti rade ljudi, roboti i umjetna inteligencija. Iako se ranije činilo kao oksimoron, Hrvatska pošta dokazuje kako tradicija i budućnost idu ruku pod ruku. Sortirnica u Velikoj Gorici nije samo prostor gdje se obrađuju pošiljke. Ona je simbol vremena u kojem živimo, razdoblja u kojem roboti i ljudi zajedno stvaraju sustav koji nas povezuje. Simbiozi koja čuva prošlost, a otvara vrata budućnosti.

Kako je to Preradović napisao “stalna na tom svijetu, samo mijena jest”. A Hrvatska pošta upravo u toj mijeni pokazuje svoju najveću snagu: spremnost da se uvijek iznova prilagodi, ali nikada ne zaboravi zbog koga postoji. •

image

Hrvatska pošta

Goransaletto/
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. listopad 2025 18:30