StoryEditorOCM
Biznisizlazna strategija

Veliki svjetski brendovi poput McDonald’sa, Decathlona i drugih povukli do jučer nezamislive poteze; evo o čemu se radi

Piše Karla Zupičić/JL
17. prosinca 2025. - 11:25

Kinesko tržište, koje je desetljećima bilo jedan od glavnih izvora rasta za zapadne kompanije, ulazi u novu fazu. Usporavanje gospodarstva, rast domaće konkurencije i geopolitički rizici tjeraju globalne brendove da preispitaju vlasništvo nad svojim poslovanjem u toj dalekoistočnoj zemlji. Globalne kompanije zbog toga traže partnere s privatnim kapitalom u Kini koji bi preuzeli njihovo lokalno poslovanje. Vlasnik sportske tvrtke Decathlon, brend sladoleda Häagen-Dazs, vlasnik kafića Costa i operateri trgovina mješovitom robom Lawson i GE HealthCare među tvrtkama su koje već razmatraju opcije, piše Financial Times, prenosi Jutarnji list.

Novi pristup dolazi uslijed napetih odnosa sa SAD-om, usporavanja drugog najvećeg svjetskog gospodarstva te porasta brzih i bolje prilagođenih lokalnih konkurenata u nizu industrija. Prodaja manjinskih ili većinskih udjela omogućuje globalnim kompanijama da smanje izloženost riziku, zadrže prisutnost na tržištu i istodobno prepuste operativno upravljanje partnerima koji bolje razumiju lokalne potrošače, regulatorni okvir i dinamiku konkurencije. Kako ističu upućeni izvori, takav se model sve češće doživljava kao racionalna alternativa potpunom povlačenju.

image

Starbucks u Šangaju 

Afp

Direktor privatnog investicijskog fonda koji je želio ostati anoniman objasnio je Financial Timesu da su "globalni odbori mnogih tvrtki razmatrali potpuno povlačenje" još 2023. godine, kada su odnosi između SAD-a i Kine bili najdublje pogođeni ekonomskim napetostima i različitim stavovima o ratu u Ukrajini. Na kraju su ipak odlučili ostati.

- Nije imalo smisla otići. Ako izađete iz Kine, zašto uopće ostati u Aziji? - rekao je direktor fonda.

‘Lokalci‘ se agresivno šire

Istraživanje Američke trgovinske komore u Šangaju pokazalo je da je optimizam u vodstvima tvrtki u stranom vlasništvu na povijesno niskoj razini, a napetost između Kine i SAD-a navedena je kao najveći izazov.

- Tržište se brzo mijenja i hiperkonkurentno je, tako da je ovo teško vrijeme za strane brendove. Ako se ne prilagode, njihovo poslovanje u Kini možda neće dugo postojati - govori Frank Tang, predsjednik tvrtke FountainVest Partners, koja svoj uspjeh temelji na suradnji s brendovima poput Papa John‘sa i Dairy Queena u Kini.

image

 McDonald‘s u Pekingu

Afp

Kineski maloprodajni i ugostiteljski lanci pokazuju kako je konkurencija u toj zemlji sve razvijenija i opasnija za zapadne tvrtke. Luckin Coffee trenutačno upravlja s tri puta više kineskih trgovina nego Starbucks, Peet‘s i Costa zajedno, dok lanac trgovina mješovitom robom Meiyijia višestruko nadmašuje svoje japanske konkurente. Strani brendovi gube nekadašnju prednost jer se “lokalci” agresivno šire, prilagođavaju cijene i ponude potrošačima koje bolje poznaju.

Starbucks je zbog toga prošli mjesec pristao prodati 60 posto svog kineskog poslovanja hongkonškom fondu Boyu Capital za 2,4 milijarde dolara, što pokazuje da čak i najjači globalni brendovi trebaju u Kini lokalnog suvlasnika kako bi nastavili rasti. Planirano povećanje broja trgovina s 8000 na više od 20.000 pokazuje da cilj nije povlačenje, nego restrukturiranje rasta.

McDonald’sovo pozitivno iskustvo 

Sličnu logiku slijedi i Burger King, čiji je vlasnik angažirao pekinšku investicijsku grupu CPE kako bi redefinirao strategiju širenja. No interes investitora nije ravnomjeran. Häagen-Dazs zasad nije pronašao kupca za svojih oko 400 slastičarnica, a interes za manjinski udio u Decathlonovu kineskom poslovanju ocijenjen je kao mlak.

image

Ponuda kave u Starbucksu u Šangaju 

Afp

Preuzimanje McDonald’sova poslovanja u Kini 2017. godine, koje su proveli Citic Group i Trustar Capital uz sudjelovanje Carlylea, često se ističe kao primjer kako private equity može pridonijeti uspješnom restrukturiranju kineskih kompanija. Carlyle je tada uložio približno 300 milijuna dolara za 28-postotni udio, koji je prošle godine prodao natrag McDonald’su za 1,8 milijardi dolara. U tih se osam godina broj kineskih poslovnica najpoznatijeg lanca brze hrane više nego udvostručio, na 5500, narudžbe za dostavu porasle su na više od 30 posto prihoda, a broj korisnika aplikacije skočio je s 10 milijuna na čak 270 milijuna.

Dennis Wang, partner u Carlyleu, rekao je da su novi vlasnici također pomogli u provođenju promjena jelovnika koje je središnjica imala na umu, ali ih je oklijevala uvesti jer bi odstupale od globalnog jelovnika. Primjerice, za doručak su dodani lokalni favoriti poput prženih štapića od tijesta i congeeja te su provedena testiranja pilećih proizvoda kako bi uvjerili sjedište da udvostruči potrošnju piletine u Kini.

- Govedina je dio DNK brenda, ali kada smo ga preuzeli, rekli smo da ima smisla fokusirati se na piletinu, jer je Kina zapravo tržište piletine - rekao je Wang.

image

 

 

McDonald‘sov ‘Hamburger University‘ u Šangaju 

Afp
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. prosinac 2025 11:32