StoryEditorOCM
Hrvatskasve opasnosti

Dekan Prometnog fakulteta: ‘Na ovaj način romobili postaju opasna vozila. Nisam za zabranu, ali...‘

Piše Vijesti SD
26. srpnja 2025. - 00:28

Dekan Prometnog fakulteta u Zagrebu, prof. dr. sc. Marko Šoštarić, gostovao je u programu HRT-a i govorio o opasnostima električnih romobila.

Upozorio je da sve veći broj prometnih nesreća u kojima sudjeluju vozači električnih romobila ukazuje na ozbiljan nedostatak sustavne edukacije i kontrole.

Rekao je kako djeca već u petom ili šestom razredu osnovne škole često samostalno sudjeluju u prometu – biciklom ili romobilom – bez ikakve prethodne obuke.

image

Na fotografiji: Marko Šoštarić

Ranko Suvar/Cropix

– U Hrvatskoj je nužno unaprijediti edukaciju o prometnoj sigurnosti u osnovnim školama, ali i uvesti obavezu polaganja ispita za vožnju romobila i bicikla. Ako to ne može biti zakonska obveza, neka barem postane ustaljena praksa, poručio je.

Podsjetio je kako je zakon koji regulira promet električnih romobila donesen prije tri godine te da je u osnovi usklađen s praksom većine europskih zemalja. No, u nekima od njih, poput Irske – gdje su sigurnost i prometna kultura visoko razvijeni – uvedena je zakonska obaveza polaganja ispita za vožnju romobila i bicikla. Smatra kako je to dobar primjer na koji bismo se trebali ugledati.

Dodaje i kako njegov fakultet već dulje vrijeme, u suradnji s partnerima iz sektora prometa i obrazovanja, radi na unaprjeđenju prometne edukacije u osnovnim i srednjim školama.

Brzi romobili su zabranjeni, ali se prepravljaju

Što se tiče bržih i jačih modela romobila koji na cestama nerijetko voze i 50 do 60 kilometara na sat, Šoštarić naglašava da su oni zabranjeni zakonom, iako se to često ignorira.

– Nakon kupnje, brzinska ograničenja i softverske blokade često se uklanjaju, čime se romobili pretvaraju u opasna vozila. To je nezakonito i policija to treba strože kažnjavati. To je kao da automobil nadogradite s duplo jačim motorom bez homologacije, upozorio je.

image

ilustracija

/Shutterstock

Na pitanje treba li zabraniti romobile, kao što to čine neki europski gradovi, Šoštarić ističe da je riječ uglavnom o zabranama javnih romobila za iznajmljivanje, koji su često stvarali nered u prometu i prostoru, osobito u turističkim središtima.

– Osobno nisam za zabrane. Romobil može biti korisno pomoćno prijevozno sredstvo, osobito kao dopuna javnom prijevozu, rekao je Šoštarić. Ponovio je da bi romobili trebali biti uključeni u promet na siguran, odgovoran i zakonom dopušten način. Samo tako mogu biti praktičan, ali i siguran oblik mobilnosti u suvremenim gradovima.

Zabrane u Zadru i Dugom Ratu

Sve više mladih vozača električnih romobila završava u bolnicama zbog teških ozljeda glave, a liječnici i policija upozoravaju da su neodgovorna vožnja i nedostatak zaštitne opreme glavni uzroci. Lokalne vlasti počele su s uvođenjem zabrana.

Prva zabrana vožnje električnih romobila donesena je u općini Dugi Rat, na šetnici između Dugog Rata i Omiša. Načelnik općine Tonči Bauk istaknuo je da su građani sve više nezadovoljni.

– Ljudi se žale, ne mogu normalno hodati po šetnici. Djeca pretrčavaju s plaže i obrnuto, dolazi do nezgodnih situacija. Došlo je krajnje vrijeme da reagiramo, kazao je.

Slične mjere uvedene su i u Zadru, na sportskom centru Višnjik, gdje je vožnja motoriziranim sredstvima zabranjena. Ipak, mnogi pravila ignoriraju.

– Treniraju djeca, puno ljudi trči, nije to mjesto za romobile, rekao je Zadranin Luka.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. listopad 2025 15:52