U zagrebačkom naselju Savski gaj, otprilike iza pogona Narodnih novina, u jednokatnici odmah pokraj hrpe alata i vulkanizera pronašli smo ugostiteljsku senzaciju. Iza ovih se vrata, na nepunih stotinu četvornih metara, ispod dimnjaka iz kojeg neprestano kuha smjestilo čak šest "restorana" iz kojih Zagrepčani redovito naručuju hranu.
Da - mi smo ih nabrojali ravno šest, iako ih je tijekom prošlosti bilo više, svi sličnih, zvučnih imena, s aluzijom na dim, grill, wok ili slične kulinarske termine.
Originalno, iza ovih je vrata u zagrebačkoj Utinjskoj ulici smješten jedan od najpoznatijih zagrebačkih cateringa - restoran Berubambi, piše Jutarnji list.
Rekorder ghost kuhinja
Na aplikacijama za dostavu hrane, međutim, moguće je pronaći kako s identične adrese dolazi hrana iz još najmanje pet restorana.
U našem kratkom videu pogledajte o kojim je sve restoranima riječ:
Ako ste naručili iz Fitness fooda, također vam je stiglo iz Berubambija.
Wok2Indy nalazi se na istom kućnom broju u istoj ulici, na toj su adresi smješteni i objekti koji se na aplikacijama zovu Smokeraj ili Smoker house, a hrana koja vam stiže iz Kralja dima također je zapravo stigla iz istog objekta.
Riječ je o takozvanim ghost kuhinjama - virtualnim restoranima koji na aplikacijama imaju drugačije ime od onoga pod kojim su službeno registrirani, a naše je istraživanje pokazalo da je Berubambi jedan od rekordera po broju takvih virtualnih kuhinja.
"Ma nismo samo mi, svi to rade", rekao nam je vlasnik Berubambija Berigoj Vukojević.
Ipak, da jesu među rekorderima, potvrdili smo kad smo pronašli jedan diplomski rad o ghost kuhinjama iz ove godine u kojem se taj pojam objašnjava upravo na primjeru Vukojevićeva objekta.
Inicijativa došla od platformi
On nam je ispričao kako je inicijativa da na aplikacijama posluju pod više različitih imena, što je posve legalno, zapravo došla od samih aplikacija.
"Mislim da su to na početku predlagali zato što ponuda restorana baš nije bila velika, pa da se taj broj malo poveća. No, mi smo nakon nekog vremena shvatili da je to zgodno za restorane s velikim menijem kao što je naš jer prevelik izbor jela potrošačima često zna predstavljati problem te se u njemu pogube. Stoga smo jelovnik razlomili na nekoliko različitih brendova", priča nam Vukojević.
Wok2Indy tako se potrošačima pojavljuje kad traže azijsku kuhinju, ako u tražilicu upišu "smoke" pojavit će im se Smokeraj ili Smoker House, a moguće je, naravno, naručiti i iz samog Berubambija.
Pitamo ga je li jedan od benefita ovakvog tipa oglašavanja i to što im je vrlo lako, ako pod nekim brendom nakupe loše recenzije, to ime jednostavno ugasiti i preimenovati, a potrošači pritom ne znaju da je zapravo riječ o istom restoranu, piše Jutarnji list.
"Ma ne, ne bojim se ja recenzija. Poslujem 15 godina, ljudi znaju za nas. Nismo mi problem, mi smo normalno registrirani ugostiteljski objekt koji posluje po propisima. Problem su oni koji nisu registrirani", upozorio nas je sugovornik.
Nepoznato je koliko virtualnih kuhinja danas posluje preko aplikacija koje su dostupne u našoj zemlji, no lako ih je prepoznati.
Na Woltu je potrebno ispod imena objekta kliknuti na oznaku "više" nakon koje će korisniku koji naručuje iz ghost kuhinje pisati informacija da je riječ o virtualnom restoranu, a u nastavku će moći pronaći točnu adresu s koje jelo dolazi te naziv tvrtke.
Stvar je posve legalna - naravno, dok god hrana dolazi iz registriranog restorana koji ima sve potrebne minimalno-tehničke uvjete.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....