StoryEditorOCM
HrvatskaUDAR NA NAJRANJIVIJE

Kaos u Dalmaciji: ‘Netko je odlučio da moje dijete od osam predmeta sluša tri!‘; pokrenuta je akcija, širi se Hrvatskom

Piše Marijana Cvrtila
14. listopada 2025. - 12:23

Vratili smo jutros djecu u škole. Nije nam cilj da oni ostanu bez obrazovanja.

A onda, nakon drugog sata, stiže poziv. Jurim s posla. Moje dijete ne može ići na glazbeni jer ga sluša u redovnom razredu, a ako pomoćnik ode s njim u taj razred, onda u posebnom razrednom odjelu nema dovoljno pomoćnika koji će brinuti za ostalu djecu. Koliko god moje dijete nešto i može samo, ni učitelji ni ja ne usudimo se pustiti ga da samo luta školskim hodnicima.

Ne želim da ovo ispadne kao problem Knina. To nije lokalni problem, to je problem u cijeloj Hrvatskoj. Mi roditelji djece s teškoćama iscrpljeni smo, na koljenima. Ali, odustati nećemo.

Čvrstim glasom i još čvršćom ambicijom da se suhoparno slovo propisa prestane lomiti na njihovoj djeci govori nam jučer Ivana Šimić iz Knina, majka djeteta s teškoćama, koje je prije tjedan dana iznebuha, zajedno s još 20-ak mališana s teškoćama u razvoju iz dvije osnovne škole u Zvonimirovu gradu, ostalo bez prava na dotadašnji oblik školovanja.

Pisali su o tome svi mediji – skupina kninskih roditelja organizirala je bojkot nastave nakon što je iz te dvije osnovne škole naglo otpušteno 10 pomoćnika u nastavi koji su dotad radili s njihovom djecom. Zbog kaosa koji je sada nastao, Ivana Šimić pokrenula je i peticiju, koju je u ovom trenutku potpisalo oko 2800 građana.

Peticijom do prava

Podsjetimo ukratko, svemu je kumovala striktna primjena novog Pravilnika o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima, koji je doduše usvojen još u srpnju prošle godine.

Taj pravilnik predviđa da najteže pogođena djeca koja se školuju u posebnim razrednim odjelima u redovitim školama – od kojih su, barem u ovim kninskim školama, neka neverbalna, ne mogu se govorno izraziti, osobe su iz spektra autizma, imaju neki teži oblik invaliditeta – više nemaju pravo na pomoćnika u nastavi po principu “1 na 1”, dakle individualno. Pa tako, navodi Pravilnik, ubuduće u takvim razredima smiju uz ovu dječicu sjediti maksimalno dva pomoćnika u nastavi, bez obzira na broj učenika i bez obzira na njihove individualne potrebe.

Da stvar bude bolja, dio te djece ima pravo dio nastave pohađati u redovitim razredima. Ali, dok je na te sate donedavno s njima išao njihov pomoćnik – jer su ta djeca, ponavljamo, imala svatko svoga asistenta – e sad se netko sjetio da se propisi, naravno, trebaju strogo primjenjivati.

U posebnom razredu koje pohađa dijete Ivane Šimić sada su ostala svega dva pomoćnika na petero djece, pa kada ti učenici trebaju ići u redoviti razred na nastavu pojedinih predmeta, nema više dovoljno asistenata koji ih mogu pratiti.

– Moje dijete sluša tri predmeta u posebnom razredu i pet predmeta u redovnom. Kako će to ubuduće izgledati ako manjka pomoćnika u nastavi?

Netko je, dakle, odlučio da moje dijete od ukupno osam predmeta sada može slušati njih tri. Sve je ovo silan stres za tu djecu, možete misliti koliko njima inače treba vremena za prilagodbu, a kamoli za ovakve nagle promjene.

Naša djeca sada idu u regresiju, sve ono u čemu su napredovali sada nestaje, već sada se vide značajne promjene u ponašanju i raspoloženju – kaže Šimić.

– Njegova Karmela (asistentica, op.a.) ostala je u tom posebnom razredu s još jednom pomoćnicom, ali više se ne može o njemu brinuti na način kako je to mogla dosad. Ona je bila njegova druga mama, bila sam posve mirna dok je ona mogla biti uz njega cijelo vrijeme.

Ali sada to nije više moguće – iznijela je majka Ivana sve besmislice propisa koji se lome baš na ovim najranjivijim malim osobama.

’Naša djeca nisu statistika’

Stoga je pokrenula peticiju kojom ovi roditelji od Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih traže hitnu reviziju Pravilnika o pomoćnicima u nastavi i žurno ukidanje odredbe kojom je broj pomoćnika u nastavi u posebnim razrednim odjelima u školama ograničen na maksimalno dva.

Peticiju je moguće potpisati na stranicama change.org (“i neka potpisnici potvrde potpise na mail!”, podsjeća Ivana Šimić), a prikupljat će se idućih dana. Ovi roditelji traže od odgovornih da se dodjela pomoćnika u nastavi temelji na stvarnim individualnim potrebama učenika, a ne administrativnim ograničenjima.

– Tražimo osiguravanje sustavne, trajne i dostatne podrške koja će jamčiti sigurnost djece, kvalitetu nastave i njihovo dostojanstveno uključivanje u obrazovni sustav. Naša djeca nisu statistički podaci niti trošak, nego punopravni učenici koji imaju pravo na sigurnost, podršku i dostojanstveno obrazovanje – poručuju roditelji.

U tome imaju potporu brojnih udruga, među kojima je i “Pun-Hr” - Udruga pomoćnika u nastavi.

– Dobivamo informacije i od drugih pomoćnika u nastavi o problemima s kojima se susreću zbog rada s više djece s teškoćama istovremeno. U nekim situacijama gotovo je nemoguće raditi, osobito ako učenici pohađaju dio nastave u posebnim, a dio u redovitim razredima.

Upozoravali smo od početka rada na izmjenama Pravilnika kako bi zbog toga moglo doći do problema u izvedbi, nadamo se da će nadležni pokazati sluha i izmijeniti te odredbe – poziva i Nataša Pavičić, predsjednica Udruge pomoćnika u nastavi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. listopad 2025 15:35