StoryEditorOCM
Hrvatskamitska željava

Objekt 505 desetljećima je bio pravi misterij. Čuveni piloti sada otkrivaju sve tajne najčuvanije vojne baze Jugoslavije

Piše Matija Blaće/JL
23. srpnja 2025. - 12:46

Željava, ili Objekt 505, mitska je podzemna zračna luka smještena ispod Plješivice, na samoj granici s Bosnom i Hercegovinom. Mitski status je stekla zahvaljujući tajnosti koja je obavijala bazu – desetljećima se znalo da objekt postoji, ali snimki ili fotografija iz njene unutrašnjosti gotovo da nije bilo.

No, zahvaljujući našem legendarnom pilotu Danijelu Boroviću, prvom koji je preletio sa zrakoplovom Mig-21 u Hrvatsku (Rudolf Perišin preletio je u Austriju), dobili smo priliku istražiti ovaj objekt u cijelosti, uz vodstvo osobe koja je 10 godina služila u njemu.

Ovaj obilazak je dokumentiran u videu na kanalu Codex Militaria koji možete pogledati na poveznici ispod. U videu Borović vodi obilazak i opisuje način na koji se u bazi radilo, a gdje moguće, video kombinira današnje i arhivske snimke. Na kraju je intervjuiran i drugi pilot koji je preletio zrakoplovom Mig-21, Ivica Ivandić, piše Jutarnji list.

image
Damir Sencar/Afp

Objekt je građen od po uzoru na manje švedske zračne luke. Švedska je, kao i Finska, prihvatila decentralizirani sustav ukopanih zračnih luka kao najbolji za obranu od potencijalne agresije Sovjetskog Saveza. Decentralizacija je značila da je u prvom udaru bilo teško eliminirati čitavo zrakoplovstvo, što je bila uobičajena strategija svakog napadača u Drugom svjetskom ratu i nadalje.

Ukopanost je pružala zaštitu ne samo od konvencionalnog oružja već i djelomično od atomskog, za koje se u tim godinama podrazumijevalo da će biti korišteno.

image
Damir Sencar/Afp

Korištenjem tog pristupa zrakoplovstvo države koja se brani bi trebalo biti sačuvano i u poziciji da pruži otpor nadmoćnom napadaču. Budući da Švedska nije bila dio NATO-a, vojna suradnja s Jugoslavijom je bila moguća te ideje su došle i na naše prostore.

Međutim, Željava je bila drugačijeg koncepta od švedskih originala. Svakako nije prihvatila ideju decentralizacije zračnih luka, budući da je bila jedina svoje vrste. Umjesto jedne eskadrile koliko su primale švedske baze, bila je izgrađena za čak tri, i teoretski je mogla primiti i do 60 zrakoplova.

 

Gradnja je počela 1954., a završila 1968. godine, u tajnosti i koristeći prvenstveno domaće komponente i proizvode, oko 90%. Završeni objekt je bio monumentalan – 3,500 metara podzemnih tunela, od kojih je dobar dio bio širine 20 metara i visine 8 metara. Svaka eskadrila je imala svoj tunel u kojem su zrakoplovi smješteni i servisirani, a izlazi su vodili na tri piste, uz još dvije poprečne koje su se koristile ovisno o vremenskim uvjetima.

Zanimljivih detalja o Željavi ima bezbroj. Od toga kako su konstruirana oklopna vrata na ulazu, do radionica, spremnika za gorivo, pa do aspekata života pilota poput medicinskih tegoba koje često letenje izaziva i slično, govore nam piloti Borović i Ivandić u videu koji je dostupan na kanalu Codex Militaria.

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
29. listopad 2025 23:15