Zamislite nešto tako ozbiljno kao što je strašna pogibija trojice pomoraca koji su živote ostavili pod rampom prastarog trajekta “Lastovo” ljetos u Malom Lošinju.
Njihova imena su: Boško Kostović (58), vođa stroja iz Vinišća te dvojica kormilara, Denis Šarić (54) iz Zadra i Marko Topić (38) iz Solina. Četvrti njihov kolega teško je ozlijeđen.
Zamislite nešto tako ozbiljno kao što je istraga te grozne tragedije na brodu državnog putničkog brodara, “Jadrolinije”. Još je i ozbiljnije od zamišljenog: Republika Hrvatska provodi ne jednu, već tri istrage!
Onu državne neovisne Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu.
Onu resornog Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, u čijem akvatoriju se sve i dogodilo tog pasjeg, vrelog kolovoskog nedjeljnog popodneva.
I onu Državnog odvjetništva.
Nitko ozbiljan!
Kao što znate, nitko do dana današnjega nije odgovarao za tu strahotu. Nitko ozbiljniji! Jasno, kaznena odgovornost može biti teža od masivnih brodskih sidara i s tim valja biti oprezan, a pita to i vremena. No nitko od brojnih dužnosnika svih mogućih razina, od poslovnih u samoj kompaniji, do političkih po ministarstvima, upravama, ustanovama i institucijama, baš da nitko od njih ne osjeti ikakvu odgovornost i da vlastitim odstupanjem s dužnosti pokaže da ipak dalje ne može tako, kako svojom ostavkom pokazuju svima nama da valja nešto promijeniti, da nešto nije kako treba. I da su oni ta prva promjena! Jer su prvi na položaju, prvi po časti, prvi po iznosu plaća i sličnih krasota. Da su primjer!
Rekosmo, nitko ozbiljniji nije odgovarao, ali družina je ipak pronašla Pedra. Ovako je glasila vijest s početka lanjskog rujna: “Smijenjen je izvršni direktor tehničkih i operativnih poslova ‘Jadrolinije’ Egon Matešić.”
Istovremeno su se ministar Oleg Milova Butković, usput i potpredsjednik Vlade, kao i David Sopta, uštirkani predsjednik “Jadrolinijine” Uprave – iako nisu dio iste unutarstranačke ekipe – jadno izmotavali, žaleći istovremeno za izgubljenim životima. Pričekat će kraj istrage, moralna njihova odgovornost da je uvijek prisutna, mandati su im na raspolaganju i osobno su jako teško doživjeli nesreću. Ali su nekako i ostali zavaljeni u svoje duboke fotelje. I danas su...
Rezultati istrage bit će do kraja godine, ponavljali su svi.
E, pa koncem iste te lanjske godine pitali smo ih dokle su dogurali. DORH je rekao da ne može reći ništa, odnosno da kada imaju potrebu nešto reći to sami i objave na internetu. Agencija za istraživanje nesreća kazala nam je 30. prosinca:
”Nacrt završnog izvješća, kao što smo najavili, dovršen je do kraja 2024. godine. Klasificiran je oznakom ‘ograničeno’ te ne možemo o njemu govoriti jer za to postoje zakonska ograničenja. Završno će izvješće, koje je javno, biti objavljeno u prvom kvartalu sljedeće godine.”
A Ministarstvo mora istog dana:
”Izvješće o istrazi koju provodi Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture u završnoj je fazi i javnost će, kako smo i najavljivali, biti upoznata sa sadržajem istoga.”
Medijski ‘hot spot’
Zamislite sada nešto tako ozbiljno kao što je objava svih tih izvještaja o lošinjskoj tragediji. Rijetki mediji javili su u četvrtak važnu, prijelomnu vijest: da im je Ministarstvo mora potvrdilo da će dva izvješća o nesreći, jedno s potpisom Ministarstva mora, a drugo s potpisom Agencije za istraživanje nesreća, biti objavljeno u ponedjeljak, trećeg dana veljače.
Još rjeđi mediji u isto su vrijeme objavili zanimljiv razgovor sa Soptom. Direktor je biranim riječima i probranim argumentima neizravno objasnio kako on zapravo nije kriv. I “sve bih dao da se taj nesretni događaj nikada nije dogodio.”
Naravno, pohvalio se direktor na istom medijskom “hot spotu” i da je postignuta nagodba s obiteljima poginulih oko isplate odštete. I odvjetnik tih obitelji, koji je u njihovo ime stvar i utužio na sudu, doktor znanosti Šime Savić, javio je istovremeno kako očekuje da bi se nagodba mogla sklopiti u idućih mjesec dana. I da je objava izvještaja u ponedjeljak.
Eto, a kada smo sve već zamislili, sve te razne ozbiljnosti, onda se valjda i vama nameće niz istih pitanja kao i nama! Tko ozbiljan, državno ministarstvo ili dio državne administracije, neovisne institucije, agencije, ustanove, svejedno, tko ozbiljan javlja ili potvrđuje pojedinim medijima da će izvještaj o tako nečemu strašnom kao što je bila ta dramatična tragedija biti objavljen tada i tada?! Nakon što je čitava zemlja ostala zaprepaštena događajem i šest mjeseci zdvojno čeka epilog!
Pa zar je bilo zaista neozbiljno očekivati i toliko malo – to da službena država cijeloj svojoj stvarnoj državi, odnosno javnosti, svima nama zajedno, da ne spominjemo prednost obitelji poginulih, posadu “Lastova” i sve ostale “Jadrolinijine” posade, dakle, da svima nama istovremeno najavi i kaže, na primjer: “Izvještaji o nesreći trajekta ‘Lastovo’ bit će objavljeni tada i tada, na takav i takav način!”
Pa nisu oni vlasnici te informacije, ministarstva ili slična tijela, nije ona njihova privatna stvar koju mogu mijesiti i servirati kako i komu im se svidi! Ili jesu i mogu?!
Ponekad se tajno javiš...
Zamislite nešto tako neozbiljno kao što je curenje nacrta izvještaja Ministarstva mora o lošinjskoj nesreći koje je jesenas odaslano svim hrvatskim redakcijama! Iz potaje! Kao iz Kebina davnog hita “Cvećar”: “Ponekad se tajno javiš i kažeš mi da sad žališ, da te duša zaboli što se nismo uzeli...”
Nacrt je nosio potpis Zlatka Košte, načelnika Sektora za inspekcijske poslove u Upravi za pomorstvo Ministarstva mora. I još dvojice... Ministarstvo se onda brzo zbrojilo i poručilo da to sve nema veze i tko zna što je to bilo, uglavnom, da je nevažno.
A zvuči li vam onda nevažno informacija koju smo objavili u siječnju? Da je isti taj Košta jedini kojeg je Vlada razriješila iz Upravnog vijeća Hrvatskog registra brodova, a nije ga ponovno imenovala. Umjesto Košte doveli su Marija Kovača. Drugo dvoje su novi stari kadrovi: Siniša Orlić i Helena Rukelj.
Podsjetimo, Košta i još dvojica u onom su Nacrtu - osim Sopte – izravno prozvali i Registar, kazavši kako bi trebalo razmisliti da se ukinu sve svjedodžbe i certifikati koje HRB izdaje.
Zanimljivo je i još nešto: ne kažemo da je bio i za što izravno odgovoran ili, još manje, kriv, ali nije loše ponoviti informaciju da je današnji glavni istražitelj pomorskih nesreća, čovjek koji je istraživao i nesreću “Lastova”, u Agenciju stigao iz Ministarstva mora. Gdje su ga prethodno i pod medijskim pritiskom – a iscrpno smo pratili tu smiješnu temu – žrtvovali u Ministarstvu, jer im je u međuvremenu iz murterskog škvera netragom nestala zapečaćena ruska jahta “Irina VU”.
No kažu da je Agencija za istraživanje nesreća neovisna agencija pa se unaprijed radujemo objektivnosti njezina izvještaja koji će biti objavljen u ponedjeljak.
Jednako zanimljivo bit će čuti što je istraživanjem pronašlo Ministarstvo mora. Budući da čitava država odavno govori kako je u suštini svega odnos na relaciji premijer Andrej Plenković, potpredsjednik Oleg Butković i direktor David Sopta. Oleg da bi pustio Soptu niz vodu odavno, ali Andrej kao da ne da. Jer da se znaju odavno.
Kao što je to neobično lijepo sročio jedan Bosanac, regrut JNA, Bahrudin Kaletović bilo mu je ime, u onom kratkom ratu u Sloveniji 1991. godine, kada su ga novinari pitali što se događa:
”Oni kao hoće da se odcijepe, a mi im kao ne damo...”
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....