Velike prijepore međunarodne posade i brodovlasnika izaziva teško stanje u kojemu se već dulje vrijeme nalazi feribot "Santa Cruz", privezan mjesecima u genovskoj luci, bez mogućnosti isplovljenja. Dio pomoraca poslao nam je pismo, rukom pisano, reagirajući na istup Riharda Stergulca, vlasnika broda, koji smo nekidan objavili i u kojemu je on iznio svoju stranu priče.
Pomorci su nad sadržajem svojeg pisma prostrli karakterističan naslov: "Odgovor pijanih mornara", budući da je Stergulc neke od njih bio prozvao za nedopuštenu konzumaciju na blokiranom feribotu.
- U članku pišete da su iznesene brojne neutemeljene optužbe na vaš račun. Navodite da vam dio brodske posade vjeruje, a dio da vam ne vjeruje. Javljamo se u ime onih koji vam ne vjeruju - pišu pomorci.
Od ponedjeljka do petka
Podsjetimo, posadu čini 25 pomoraca, među kojima su šestorica Hrvata, najmanje jedan Splićanin, a družinu još čine Crnogorci, Slovenci, Srbi, Filipinci, Rumunji, Talijani… Zapovjednik broda je Talijan, a i brodska zastava pripadnosti je talijanska. Vlasnik je pokušava promijeniti i tako osloboditi brod od gotovo 20.000 brutotona, dug 153 metra, izgrađen 1978. godine u danskom Aalborgu, čiji kapacitet je 400 vozila i 1250 putnika, isključivo u kabinama.
Radi se o feribotu koji je prethodno nosio ime "Moby Corse" i u listopadu prošle godine prodan je novoosnovanoj tvrtki "Ferry Med Srl", sa sjedištem na ligurskoj obali, pedeset kilometara od Genove. Pomorski portali navode da je Slovenac Stergulc jedini vlasnik kompanije, ujedno i glavni direktor slovenske tvrtke "Kajster", specijalizirane za brodski menadžment.
Pomorci ga sada pitaju:
- Je li istina da za listopad, studeni i prosinac 2024. godine niste redovito isplatili plaće, već ste ih isplatili tek kada je posada zvala ITF, međunarodnu sindikalnu federaciju transportnih radnika, u siječnju 2025. godine? Plaća za veljaču isplaćena je redovito. Na pitanje što je s plaćom za ožujak, odgovoreno nam je da će biti u ponedjeljak, pa onda da će biti u petak, i tako više puta zaredom.
Mnogi od nas imaju kredite i od pomoračke plaće uzdržavaju svoje obitelji koje ne mogu samostalno podmirivati rate kredita, račune i hranu. U bankama i trgovinama sigurno ne možete reći kako ćete račun platiti u ponedjeljak ili petak, i tako iznova…
‘Nema goriva i nema ga tko dovesti‘
Kada je u pitanju nedostatak goriva, zbog čega je posada obavijestila javnost da posljedično nemaju struje na brodu, da ne mogu koristiti toalete, da ne rade crpke za vodu i da se kvari hrana u hladnjacima, dio nezadovoljne posade dalje piše:
- Što se tiče goriva, vlasnik navodi da je tek nedavno, uz pomoć pomorske policije, uspio osigurati opskrbu. Ali nije naveo da naručuje po deset ili petnaest tona i da mu je prije bio izgovor kako goriva nema u Genovi, pa onda da nemaju cisterne za dostavu goriva, da nema vozača kamiona…Neka gospodin Rihard odgovori, ili dostavi papire, koliko je goriva došlo u zadnja dva mjeseca i koliko troši pomoćni brodski motor tijekom 24 sata rada.
Da bi smanjio potrošnju, kažu članovi posade, vlasnik uvodi restrikcije i pali tzv. emergency generator od 21 sat navečer do 9 sati ujutro. Treba znati da se radi o generatoru koji strujom opskrbljuje najnužnije brodske sustave u slučaju kada dođe do tzv. blackouta, odnosno iznenadnog nestanka električne energije iz glavnih brodskih energetskih sustava.
- Na tom generatoru radi samo nužna rasvjeta. I sada je prikopčana pumpa vode, ali ne rade toaleti koji su na vakuumskom sustavu, kao ni kompresori gambuže. Koliko se samo puta otopila smrznuta i rashlađena hrana u gambuži za vrijeme rada emergency generatora?! Koliko je bačeno hrane s istekom roka i pokvarene hrane otkad smo upoznali javnost s našim slučajem?!
Stergulc je u svojem pismu - ističu članovi posade - nekidan naveo da su svi pomorci jeli tri obroka dnevno u restoranu, no u restoranu se jelo samo jedan dan, i to ručak i večera, tvrde ljudi koji su nam se požalili da im nisu isplaćene dvije plaće.
Odmrzavaj pa smrzavaj
- Navodi da brodski hladnjaci nisu prazni i da ima hrane za 20 dana, ali ne navodi da je hranu donirao Caritas za pomorce, odnosno Stella Maris iz Genove. Neka dostavi datum i račun da se vidi kada je zadnji put na brod došla provišta i u kojoj količini. Koliko dugo i kako uopće hrana može biti upotrebljiva ako se svaki dan odmrzava 12 sati pa se drugih 12 sati hladi?!
I za sam kraj pisma, pomorci su ostavili dio koji se tiče pića:
- A što se tiče nas "pijanaca", pitajte ga je li ikada napravljen alkotest i ako jest, tko je bio pozitivan? Pijana posada samo traži da nas gospodin Rihard Stergulc isplati s danom iskrcaja, jer su nam istekli ugovori, pa da konačno odemo svojim kućama. Za sve navedeno imamo audio i videozapise, pa ako vlasnik želi da se još dopisujemo preko novina, mi imamo još ponešto iznijeti, ali za sada toliko. "Pijani mornari!"
Ponovimo još jednom da vlasnik boravi na blokiranom brodu, baš kao i brodska posada, što je posebno neobično u čitavoj priči dugoj sedam mjeseci. U rješavanje slučaja, kao što je poznato, uključio se i ITF.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....