 
Često mi se javljaju potrošači ljutiti zbog naknade koje moraju plaćati carinskim posrednicima, no posljednji razgovor koji sam vodila o tome otvorio mi je oči pa sam se odlučila malo detaljnije pozabaviti tom temom, piše Dora Koretić za Jutarnji list.
Ukratko, kontaktirao me čitatelj koji je preko jednog britanskog web shopa kupio nekakav artikl, za dostavnu službu odabrao FedEx, a onda mu je, nedugo nakon što će paket stići u Hrvatsku, stigla poruka djelatnice jedne kompanije koja se bavi carinskim zastupanjem u kojoj ga moli da ispuni neku dokumentaciju potrebnu za posao carinjenja.
On to dosta nevoljko čini jer mu nije jasno odakle se uopće pojavila ta kompanija i kako je pribavila njegove podatke, a od iste tvrtke ubrzo dobiva obračun iznosa carine i PDV-a koje mora platiti na naručenu robu, uz još obračunat trošak carinskog posredovanja - dakle, naknadu koju mora platiti toj tvrtki.
Riječ je o ukupnom iznosu od 148,65 eura, od čega na trošak posredovanja otpada 30 eura i još 12,50 eura za bankovnu garanciju.
"Izračun je bio dobar, barem što se tiče iznosa carine i PDV-a, no nije mi bilo jasno zašto je taj izračun radila neka tvrtka s kojom nisam imao nikakve veze i zašto sam ne bih mogao platiti ovaj iznos u proračun, bez da mi to izračunava posrednik za prilično visoku naknadu", požalio nam se sugovornik.
Nije mogao pronaći način
Sve mu je bilo sporno - kako se u tom procesu naručivanja robe između njega i Carinske uprave ubacila neka privatna tvrtka i tko joj je dostavio njegove podatke. Smatra da može sam obračunati sve naknade koje mora platiti državi jer mu se čini kako nema potrebe da to umjesto njega čini netko drugi, i to za novac.
Počeo je istraživati ovo posljednje, no koliko god se trudio, nigdje nije mogao pronaći neku opciju koja bi potrošaču omogućila da davanja državi podmiri sam, bez carinskog posrednika, iako nigdje u propisima nije pronašao informaciju kako to umjesto njega doista mora činiti netko drugi.
Pisao je i Carinskoj upravi i zamolio ih da mu objasne kako kao hrvatski državljanin može sam podmiriti davanja, a da pritom ne mora plaćati naknade privatnim tvrtkama, no od njih je dobio odgovor da to zapravo nije moguće.
"Cijela ta situacija bila je dosta apsurdna. Naime, prije koju godinu odlučio sam u Hrvatsku uvesti automobil i sve sam uspio odraditi sam, iako mi je trebalo nekoliko mjeseci da pohvatam cijelu proceduru. No, kako se nisam dao i imao sam dobar motiv, uspio sam, između ostaloga i zahvaljujući činjenici da je tako nešto moguće odraditi putem sustava e- Građani.
No, ova me situacija ostavila posve zbunjenim. Zar je zaista moguće da je jedini razlog što proceduru nisam mogao obaviti sam taj da država uopće nije predvidjela takvu mogućnost", pitao se naš čitatelj, a Jutarnji se odmah obratio Carinskoj upravi.
Gdje je to propisano?
Poslali smo im dosta pitanja, no najviše nas je zanimalo da nam pojasne po kojoj se to osnovi posao obračuna carinskih troškova povjerava trećim osobama koje za to uzimaju naknadu i kako je, ako to čovjek poželi, moguće da taj iznos obračuna i plati sam.
Osim toga, tražili smo da nam točno pojasne gdje je u zakonu propisano da taj posao za fizičku osobu mora obavljati neka privatna tvrtka te ako je doista tako, koje ona točno uvjete mora zadovoljavati.
Treba li za to imati kakvu licencu, osposobljene struke i koje točno?
Tražili smo i da nam dostave poveznice na propise kojima je to definirano, ali i da točno pojasne proceduru kako taj posao može obaviti sam korisnik i može li uopće.
Čekali smo nekoliko dana na odgovor, a čini se da je tema zainteresirala i samu Carinu jer su nam nakon prvog odgovora samoinicijativno dostavili još jedan, s dodatnim pojašnjenjima.
Prije nego što ovdje prenesemo dijelove odgovora, da prvo sumiramo ono što iz njega proizlazi: nigdje nije strogo definirano da obračun carine odnosno postupak podnošenja carinske deklaracije za fizičku osobu mora raditi neki posrednik, no u praksi to zapravo nije moguće izbjeći jer Carinska uprava nije omogućila nikakav kanal - ni digitalni ni fizički - putem kojega bi to mogao napraviti sam korisnik.
Zapravo nema opravdanja
Drugim riječima, sustav je uređen tako da pogoduje posrednicima koji za to uzimaju novac, iako nema praktički nikakvog opravdanja zašto provođenje tog postupka nije omogućeno kroz sustav e-Građani koji bi taj posao obavljao brže, da ne kažemo i znatno jeftinije od trećih strana.
Za početak, iz Carinske uprave pojašnjavaju kako se na svu robu pristiglu u poštanskom i kurirskom prometu, a koja nema status robe Unije, podnosi carinska deklaracija te da to u ime i za račun kupca čine poštanski operatori i žurni prijevoznici koji potom onda još poduzimaju i sve ostale radnje kao što su podnošenje dokumentacije, računa, e-mail komunikacije ili zahtjeve za poništenje deklaracije zbog povrata robe.
"Naglašava se da je realizacija samostalnog podnošenja carinske deklaracije složena zbog niza specifičnosti, pogotovo tehničkih preduvjeta koji moraju biti ispunjeni kako bi se deklaracija podnijela u elektroničkom obliku, što podrazumijeva i raspolaganje elektroničkim sustavom odnosno aplikacijom razvijenom, usklađenom i testiranom na način da može razmjenjivati strogo propisane elektroničke poruke sa sustavom za prihvaćanje i obradu carinskih deklaracija.
Dodatno, za registraciju u G2B sustavu potrebno je poduzeti niz koraka i biti tehnički opremljen, što za sobom povlači i znatni financijski trošak, zbog čega fizičke osobe ne podnose deklaracije, nego koriste usluge carinskih otpremnika", kažu nam iz Carine.
Nemar ili nešto drugo?
U dodatnom odgovoru koji su poslali dan poslije stižu detaljnija pojašnjenja i odgovori na naša pitanja.
Tu nam još jednom potvrđuju kako čak i Carinski zakonik Unije kaže da carinsku deklaraciju može podnijeti svaka osoba koja je u mogućnosti dostaviti sve podatke potrebne za provođenje carinskog postupka te da ta osoba mora biti u mogućnosti podnijeti dotičnu robu ili je dati podnijeti carini - u suprotnom to čini posrednik, što se u hrvatskom slučaju pretvorilo u jedinu moguću varijantu.
Naime, iz nastavka odgovora jasno je i zašto - kažu kako Carina na svojim stranicama objavljuje tehničke preduvjete za potrebe elektroničke komunikacije s upravom te da trošarinski obveznici moraju osigurati ispunjenje tih preduvjeta, između ostaloga i prijavu u takozvani G2B servis, što je sve potrebno radi dovršetka postupka.
Iz naziva te aplikacije jasno je i u čemu leži problem - ona je namijenjena za business korisnike, ali ne i za fizičke osobe, pa je osobno podnošenje carinske deklaracije u Hrvatskoj zapravo nemoguće, iako nije jasno je li razlog isključivo nemar ili nešto drugo.
 
 
     
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....