StoryEditorOCM
HrvatskaTRAGEDIJA NA LASTOVU

Pomorci poručuju: Rampa ne bi pala da je bila ispravna, kapetan broda nije kriv

Piše Silvana Uzinić
13. veljače 2025. - 14:48

„Rampa na brodu Lastovo bila je neispravna jer, da je bila ispravna, tada ne bi pala. Osim toga, već 30 godina postoji propis po kojemu sve rampe moraju imati osigurače od pada što znači da su takvi osigurači morali biti ugrađeni u rampe svih brodova sagrađenih i ranije. To su znali u Hrvatskom registru brodova te su morali dati takav naputak Jadroliniji.” Ovo je u najkraćem reagiranje Udruge pomorskih kapetana u povodu izvještaja i očitovanja o nesreće na brodu Lastovo u kojoj su trojica članova posade poginula, a jedan teško ozlijeđen.

Prvenstveno im je neprihvatljivo očitovanje smijenjene Uprave Jadrolinije u kojem kao moguće uzroke nesreće na brodu Lastovo navode manjkavost sustava upravljanja sigurnošću ili ljudski faktor odnosno oboje.

image
Sandro Puncet/Cropix

„Ako dvije ovlaštene (a međusobno neovisne) institucije (Hrvatski registar brodova i Ministarstvo prometa) prije i poslije nesreće utvrde da u sustavu upravljanja sigurnošću broda „Lastovo“ i kompanije Jadrolinija ne postoje ozbiljniji nedostaci, tada je doista iznenađujuće da jedna od njih (Ministarstvo prometa) naknadno utvrdi da takvi nedostaci ipak postoje. Ako postoje, kako to da ih nitko od tih institucija nije otkrio ranije? Ako ih već nije otkrio HRB (za koji se sada u Izvješću navodi da nije baš dolično obavljao svoj posao), kako to da ih nije otkrilo Ministarstvo prometa?”, pitaju iz bivše Uprave Jadrolinije i ističu da je „jedini preostali uzrok nesreće u Malom Lošinju ljudski faktor, odnosno niz ljudskih pogrešaka”.

image


 

Sasa Buric/Cropix

Objavljeno je i pravno tumačenje dr. Dragana Bolanče, umirovljenog redovitog profesora u trajnom zvanju Pravnog fakulteta u Splitu, po kojemu je “ključni razlog pada rampe na brodu Lastovo ljudska greška zapovjednika broda, koji je kritičnog dana svojim postupcima prekršio osnovna pravila sigurnosti jer je postupio suprotno dugogodišnjem ustaljenom postupku pa je pramčana rampa pala zbog neispravnog rukovanja”. „Dakle, nesreća nije izazvana neispravnošću ni kvarom sustava rampe, uzrok nije ni manjkavost sustava upravljanja sigurnošću, uzrok nije ni nepostojanje pisanih uputa o hidrauličkom sustavu, jer su svi članovi posade bili upoznati s načinom rada rampe. Nažalost, bilo je tragičnih ljudskih grešaka”, stoji u njegovu mišljenju. Također, u zaključku dr. Bolanče piše da je Jadrolinija kao tvrtka uspostavila i provodila na zakonit način sustav upravljanja sigurnošću, te imala valjane svjedodžbe.

- Iako izuzetno cijenim dr. Bolanču, a nisam ni pravni stručnjak, moram kazati da se mi pomorci s njim nipošto ne slažemo – kaže kap. Sanjin Dumanić, predsjednik Udruge pomorskih kapetana.

- Dr. Bolanča se pozvao na nalaz Hrvatskog registra brodova, a mi smatramo da je rampa bila neispravna. Jer u momentu kad izgubi napajanje zbog bilo kakvog kvara ona bi morala zadržati svoj položaj, odnosno spustiti se ali postepeno, a nipošto pasti. To što je pala dokazuje da je bila neispravna i pobija teoriju da je kapetan kriv – dodao je kap. Dumanić i istaknuo kako se zapovjednika broda optužuje na osnovu nedovoljnih informacija. Ističe propis po kojemu je na brodovima poput Lastova, koji je izgrađen 1969. godine, morao biti ugrađen sigurnosni sustav kao preventiva od pada rampe.

image



 

Sasa Buric/Cropix

Inače, smijenjeni članovi Uprave Jadrolinije na čelu sa Davidom Soptom, uporno prebacuju krivnju na zapovjednika i posadu broda Lastovo pa tvrde kako "izvješće i dalje propušta ukazati na dva ključna propusta članova posade, a to je potpuno neshvatljiv postupak zapovjednika (koji isključuje pumpu hidrauličkog sustava iako vidi da je rampa u podignutom položaju, a neosigurana klinovima i koji osobno odlazi prema pramcu ne uključivši tu pumpu), kao i neobjašnjiv postupak članova posade (koji se okupljaju ispod podignute rampe u puno većem broju no što je potrebno za planirani posao, i to bez da im je itko od nadležnih časnika potvrdio da je rampa osigurana)". Navode također da "izvješće i dalje propušta objasniti kako to da se u njemu utvrđuju nesukladnosti u Jadrolinijinom sustavu upravljanja sigurnošću koje ni HRB ni samo Ministarstvo prometa nikada ranije nije utvrdilo ni jednim od svojih inspekcijskih pregleda kako prije, tako ni nakon nesreće”.

Podsjetimo da je i glavni državni odvjetnik Ivan Turudić najavio državnoodvjetničku odluku o nesreći na brodu Lastovo te dodao kako misli da će biti kaznene odgovornosti. U izvješću Ministarstva mora, prometa i infrastrukture o izvidima pomorskih prekršaja prilikom nesreće broda Lastova predloženo je pokretanje prekršajnog postupka protiv Jadrolinije, predsjednika Uprave Davida Sopte kao odgovorne osobe i zapovjednika broda. 

U izvještaju Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu zaključuje se, međutim, da “članovi posade broda Lastovo nisu bili odgovarajuće i u cijelosti upoznati s funkcionalnostima pramčane rampe i pripadajućeg hidrauličnog sustava pomoću kojeg se rampa podiže i spušta”. “Razlog tome je nepostojanje dokumentiranih zapisa na brodu kojima bi se identificirale karakteristike i dizajn sustava s posebnim sigurnosnim mjerama, kao i nepostojanje operativnih postupaka za rukovanje, zatvaranje i osiguranje rampe”, navodi se u izvještaju Agencije. Na brodu, dakle, nije bilo pisanih uputa o rukovanju rampom i hidrauličkim sustavom, a niti pisanih informacija o tehničkoj izvedbi i podrobnijih informacija o rampi i hidrauličkom sustavu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. listopad 2025 22:11