StoryEditorOCM
Hrvatskazapeli u genovi

Stiglo gorivo na ‘Santa Cruz‘, pomorci, među kojima ima i Hrvata, dobili struju, u slučaj se uključio i moćni sindikat

Piše Damir Tolj
7. svibnja 2025. - 21:59
Feribot ‘Santa Cruz‘ ranije je nosio ime ‘Moby Corse‘ i plovio između francuske obale i Korzike   Valery Hache/Afp

Stiglo gorivo! Možda se nazire proplamsaj svjetla u mraku feribota "Santa Cruz", privezanog u Genovi, jednoj od najpoznatijih europskih luka, na kojemu bolje dane čeka međunarodna posada od dvadesetak pomoraca, među kojima su i šestorica Hrvata. Jedan od njih je naš Splićanin, mazač Dejan Božinovski, s kojim smo nekidan i razgovarali.

U slučaj broda koji je prije sedam mjeseci zapeo na sjeveru Italije, čiju zastavu i nosi, uključio se i ITF, moćna međunarodna federacija transportnih radnika. Evo što nam je o svemu rekao Luka Simić, ITF-ov inspektor iz Rijeke, potvrđujući da su mu se obratili pomorci s ligurske obale:

- Istina je, zvali su nas pomorci i iznijeli nam svoje muke. ITF se uključio u rješavanje problema i u kontaktu smo s vlasnikom koji se također nalazi na brodu. Već se pokazuju prvi rezultati: na brod je u srijedu ujutro stiglo nešto goriva, pa će posada imati barem struju i neće biti u mraku. Dok bude goriva. Ipak, izostalih plaća još nema. Vlasnik nam je rekao da pokušava sve što može i da radi na novoj opskrbi broda gorivom, ali poručuje da im genovske lučke vlasti navodno otežavaju taj posao, budući da se - barem tako tvrdi - brod nalazi u putničkoj luci i pokraj njega da prolaze putnici drugih putničkih brodova, što navodno može biti riskantno. Bez obzira na to je li to objašnjenje realno, ITF vjeruje da bi se stanje u vezi sa sudbinom pomoraca i broda trebalo uskoro riješiti.

image

U vrijeme dok se zvao ‘Moby Corse‘, današnji feribot ‘Santa Cruz‘ dolazio je i u Split 

 

Nikola Vilić/Cropix

Čekaju novu zastavu i novac

Inspektor Simić čuo je od pomoraca da je na brodu prethodnih dana povremeno radio samo tzv. emergency generator, za razliku od glavnog brodskog stroja. Nakupljeno smeće odvezeno je s broda, a vlasnik je pomorcima osigurao ručak na obali.

- Brodovlasnik tvrdi da je upravo u postupku promjene brodske zastave i da bi mu banke trebale osloboditi novac kada se taj postupak dovrši. Svakako treba istaknuti da slučaj vode naši kolege iz talijanskog ureda ITF-a jer brod ima talijansku nacionalnu zastavu. Mi pokušavamo pomoći i sugerirali smo im da poduzmu određene korake, pa očekujemo da će talijanski kolege obaviti inspekciju broda početkom idućeg tjedna.

Kao što smo javili u utorak - prenoseći apel posade u kojoj, pokraj šestorice hrvatskih pomoraca, plove i Crnogorci, Srbi, Talijani, Slovenci, Filipinci - "Santa Cruz" se i krajem prošle godine nalazio u istoj situaciji. Inspektor Simić kaže kako su zimus, uz pomoć ITF-a, s broda repatrirana četvorica hrvatskih i jedan slovenski pomorac. Svi su bili i isplaćeni. Druga dvojica Hrvata bila su odbila repatrijaciju, pribojavajući se da bi mogli ostati bez prava na isplatu ako napuste brod.

Pomorci sa "Santa Cruza" s kojima smo razgovarali u srijedu oko podneva potvrdili su nam da je na feribot ukrcano 15.000 litara goriva, što bi trebalo biti dovoljno za neko kraće vrijeme, koje se ne broji u tjednima, pa struje na brodu zasad ima. Što će biti dalje i kako će se slučaj razvijati, doznat ćemo idućih dana.

Pismo vlasniku na ‘zarobljeni‘ brod

Kao što smo pisali, radi se o feribotu od gotovo 20.000 brutotona, izgrađenom 1978. godine u danskom Aalborgu. Dug je 153 metra, može ukrcati 400 vozila i 1120 putnika. Znao je dolaziti i u Split, povremeno bi ga unajmljivao talijanski brodar SNAV za održavanje sezonske prekojadranske linije između Ancone i našeg grada. Prethodno je nosio ime "Moby Corse" i u listopadu prošle godine - sudeći po informacijama internetskih pomorskih servisa - prodan je novoj tvrtki "Ferry Med Srl", sa sjedištem u ligurskoj luci Vado Ligure, pedesetak kilometara od Genove. Iz istih izvora je i informacija kako je jedini vlasnik brodarske kompanije Rihard Stergulc, koji je istovremeno glavni direktor društva "Kajster" iz slovenske Izole, koje se bavi brodskim menadžmentom.

Tvrtki "Kajster" poslali smo u Izolu e-mail pitajući ih što planiraju poduzeti u vezi s brodom i kada misle pomorcima isplatiti izostatke, odnosno barem dvije plaće. Ista pitanja uputili smo i vlasniku Rihardu Stergulcu na feribot koji ne plovi već sedam mjeseci. Nadamo se da će nam uskoro nešto reći. Slučaj je privukao veliku medijsku pažnju i u Crnoj Gori s obzirom na crnogorske pomorce koji su zaglavili u Genovi s ostalim kolegama iz raznih zemalja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. prosinac 2025 02:11