StoryEditorOCM
Hrvatskaeu regulativa

Stroža pravila za prodaju automobila u novoj godini, na udaru privatni prodavači; kritičari: ‘Donosi dodatne troškove‘

Piše vijesti sd
15. prosinca 2025. - 11:15
Zbog nove uredbe koja donosi stroža pravila od 2026. godine prodaja rabljenih automobila u EU postat će znatno složenija (ilustracija)  Afp

Od 2026. godine prodaja rabljenih automobila u EU postat će znatno složenija. Nova uredba donosi stroža pravila koja bi posebno mogla pogoditi privatne prodavatelje i manje trgovce.

Nova pravila stupaju na snagu 2026. godine, a cilj im je učiniti automobilsko tržište održivijim. Nova EU uredba o otpadnim vozilima predviđa da se prilikom prodaje rabljenog automobila mora dokazati da se vozilo ne smatra otpadnim vozilom (End-of-Life Vehicle – ELV), piše elektroauto-news.net, prenosi Fenix-magazin.

Taj se dokaz može pribaviti na dva načina. Prvi je obavljanje tehničkog pregleda (TÜV), pri čemu se dobiva važeća potvrda o tehničkoj ispravnosti vozila. Druga mogućnost je procjena stanja vozila od strane neovisnog sudskog vještaka za motorna vozila.

Bez jednog od tih dokumenata od 2026. više neće biti moguće prepisati vozilo, odjaviti ga ili izvesti u inozemstvo. Pravilo se odnosi na prodaju putem digitalnih platformi ili preko ovlaštenih trgovaca, dok su privatne prodaje zasad izuzete od te obveze.

Europska unija ovom uredbom želi uspostaviti kružnu ekonomiju vozila. Vrijedne sirovine poput litija, nikla i kobalta trebale bi se učinkovitije reciklirati kako bi se smanjila ovisnost o ograničenim resursima. Uredba je usklađena s EU uredbom o baterijama, koja od 2027. uvodi obvezne kvote recikliranja kritičnih sirovina.

image

Jedan od dva dokaza da se vozilo ne smatra otpadnim vozilom jest obavljanje tehničkog pregleda

 

Afp

Dio nove regulative je i tzv. Digitalna putovnica kružnosti vozila (Digital Circularity Vehicle Pass – CVP), koja će omogućiti praćenje podrijetla i uporabe materijala u vozilu. Cilj je osigurati da vrijedne sirovine na kraju životnog vijeka vozila završe u ovlaštenim centrima za zbrinjavanje.

Planirane promjene nailaze na snažan otpor. Bavarski ministar prometa Christian Bernreiter kritizira obvezu dokazivanja kao nepotrebnu i birokratsku:

"Nova pravila donose dodatne troškove građanima i institucijama, bez stvarne dodane vrijednosti."

ADAC također smatra da bi privatni vlasnici trebali zadržati pravo samostalno odlučivati o sudbini svog vozila.

Savez njemačkih osiguravatelja (GDV) upozorava da bi osiguravajuća društva ubuduće trebala sudjelovati u procjeni otpadnih vozila, što smatraju neprikladnim jer to nije dio njihove osnovne djelatnosti i dodatno bi zakompliciralo procese.

image

ADAC također smatra da bi privatni vlasnici trebali zadržati pravo samostalno odlučivati o sudbini svog vozila 

Afp

Nova EU uredba nesumnjivo ima dobru namjeru – održiva kružna ekonomija nužna je zbog ograničenih resursa. No način provedbe izaziva nezadovoljstvo i mogao bi značajno promijeniti tržište rabljenih automobila. Za potrošače to znači više administracije i veće troškove, što bi mnoge moglo odvratiti od prodaje vozila.

Ako planirate prodati automobil, već sada biste se trebali pripremiti na nova pravila. Važeći tehnički pregled ili procjena sudskog vještaka uskoro bi mogli postati neizbježni, piše Fenix-magazin.

 

 

 

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. prosinac 2025 11:17