StoryEditorOCM
Hrvatskanova pravila

Velike promjene za vozačke dozvole u EU: bit će u mobitelima, mladi će imati probni rok, kamione će voziti maloljetnici

Piše hina
25. ožujka 2025. - 15:26

Pregovarači Vijeća i Europskog parlamenta postigli su danas suglasnost o dopuni direktive o vozačkim dozvolama, koja sadrži brojne novosti, posebice za mlade vozače.

Novi vozači morat će kod polaganja teorijskog i praktičnog ispita dokazati da poznaju rizike za ranjive sudionike u prometu, pješake, bicikliste ili vozače skutera.

Da bi dobili vozačku dozvolu, budući vozači morat će naučiti kako sigurno koristiti mobitele, poznavati sustave za pomoć u vožnji koje imaju novi automobili, kako sigurno otvarati vrata, kako voziti po snijegu i sklizavom terenu te biti svjesni opasnosti od mrtvog kuta.

image

Nova pravila za vozačke dozvole stupit će na snagu nakon što tekst potvrde Europsko vijeće i Europski parlament, što bi se trebalo dogoditi uskoro (ilustracija)

 

 

Afp

Uvodi se digitalna vozačka koju će vozači imati na svojim pametnim telefonima i koja će po novim pravilima postati standardna u EU.

pravo na vozačku u fizičkom formatu

Države članice imat će pet i pol godina za uvođenje digitalne vozačke dozvole, a vozači će imati pravo tražiti vozačku u fizičkom formatu.

Prvi put se uvodi probno razdoblje od najmanje dvije godine za nove vozače. Za nove vozače vrijedit će stroža pravila i sankcije za vožnju pod utjecajem alkohola, vožnju bez korištenja sigurnosnog pojasa ili sigurnosnog sustava za dijete. 

image

Prvi put se uvodi probno razdoblje od najmanje dvije godine za nove vozače. Za nove vozače vrijedit će stroža pravila i sankcije za vožnju pod utjecajem alkohola, vožnju bez korištenja sigurnosnog pojasa ili sigurnosnog sustava za dijete   (ilustracija)

Željko Puhovski/Cropix

Zbog manjka profesionalnih vozača, snižava se dobna granica za dozvolu za vozače kamiona s 21 na 18 godina, a za vozače autobusa s 24 na 21 godinu, uz uvjet da kandidati imaju potvrdu o profesionalnim kompetencijama. Države članice mogu dopustiti 17-godišnjacima da voze kamion ili kombi, ali samo na svom teritoriju i uz pratnju iskusnog vozača.

Dogovoreno je da se dozvole za motocikle i automobile izdaju na 15 godina. Države članice moći će to smanjiti na 10 godina ako se vozačka dozvola može koristiti kao dokaz identiteta umjesto osobne iskaznice. 

obnavljati svakih pet godina

 Dozvole za vozače kamiona i autobusa morat će se obnavljati svakih pet godina. Države članice imat će pravo skratiti vrijeme važenje dozvole za vozače starije od 65 godina.

 Prije izdavanja prve vozačke dozvole, novi vozači morat će proći liječnički pregled, uključujući pregled vida i kardiovaskularnog stanja.

image

Države članice mogu dopustiti 17-godišnjacima da voze kamion ili kombi, ali samo na svom teritoriju i uz pratnju iskusnog vozača (ilustracija)

Afp

Međutim, države članice moći će za vozače automobila ili motocikala umjesto obveznog liječničkog pregleda ponuditi alternativu, poput ispunjavanja obrasca za samoprocjenu svoga zdravstvenog stanja.

Nadležna nacionalna tijela trebat će poticati podizanje svijesti o minimalnim standardima fizičke i psihičke sposobnosti za vožnju.

Nakon postignutog dogovora sada oba zakonodavna tijela, Vijeće i Parlament, moraju potvrditi tekst, što bi se trebalo dogoditi uskoro.

Direktiva stupa na snagu 20 dana po objavi u Službenom listu EU. Države članice imat će četiri godine da u svoja nacionalna zakonodavstva prenesu odredbe nove direktive.

image

Države članice EU-a, pa tako i Hrvatska, imat će četiri godine da u svoja nacionalna zakonodavstva prenesu odredbe nove direktive o vozačkim dozvolama  (ilustracija)

Željko Hajdinjak/Cropix
image

Prometna policija kontrolirat će pridržavanje propisa (ilustracija)

Ranko Šuvar/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. listopad 2025 15:39