"Svašta se piše, a malo toga odgovara istini. Uvjeren sam kako će istraga pokazati kako je udarac o neko strano tijelo razlog puknuća trupa i prodora vode, zbog čega je i katamaran krenuo tonuti."
Riječi su to Dražena Montane, direktora tvrtke "G@V line Iadera" iz Zadra, čiji je katamaran "Melita" u ponedjeljak navečer, oko 22 sata, doživio havariju pred zadarskom lukom, u koju se uputio s Dugog otoka.
U kratkom razgovoru za Slobodnu Dalmaciju Montana tvrdi kako trup katamarana nije mogao puknuti zbog udara valova, bez obzira koliko ti udari bili jaki, a valovi veliki.
– Puno je pretpostavki, svašta sad u javnost izlazi, a istina je da se brod našao usred trenutačnog neverina praćenog iznenadnim olujnim vjetrom koji je nosio sve pred sobom. Najvjerojatnije je brod naletio na neki veći predmet koji je u moru završio nošen vjetrom te je došlo do udarca i oštećenja trupa jer, ponavljam, od samih valova to se nije moglo dogoditi – uvjerava Montana.
Kapetan, nastavlja vlasnik kompanije, po noći i u uvjetima otežane vidljivosti nije mogao vidjeti što se događa, tako da će točan uzrok havarije biti poznat tek kada brod, koji sada još uvijek osiguran pluta na mjestu nesreće, bude izvađen iz mora i otegljen u brodogradilište na remont.
Norveško iskustvo
Na pitanje je li katamaran uopće trebao isploviti po lošem vremenu i iznimno visokim valovima, odnosno tko je trebao donijeti odluku da isplovljavanja ne smije biti, Montana rezolutno odgovara kako je "Melita" mogla i trebala ploviti te kako uvjeti koji su u ponedjeljak navečer vladali na moru za nju ne predstavljaju nikakav problem.
– Ovo je norveški brod, građen za Sjeverno more i puno veće valove. Ovo što je sad bilo u Zadarskom kanalu ništa je prema onome kroz što je sve ovaj brod prolazio. Kao pomorac koji dobro poznaje ovaj brod, u njega imam neograničeno povjerenje – zaključuje Dražen Montana.
Srećom, koliko god nesreća bila teška i opasna, nitko od 38 putnika i petero članova posade nije stradao, u čemu je pomogao i "Jadrolinijin" trajekt "Jadran", koji plovi na redovnoj liniji Zadar – Preko.
Kapetan "Jadrana" Jovica Matić opisuje tu noć kao jednu od težih u svom životu.
– Više od 12 godina sam zapovjednik na raznim brodovima i ovo je bila jedna od većih nevera uz našu obalu koju sam vidio. Stvarno je bilo žestoko – kaže Matić.
Udari vjetra, veli, išli su i do 50 čvorova, a valovi su bili visoki tri-četiri metra.
– Odmah nakon isplovljavanja iz Gaženice vidio sam da su valovi veliki te sam upozorio svoje kolege s našega katamarana da ostanu u luci jer ovo što je vani, rekao sam im, ne izgleda nimalo dobro. Nedugo potom preko VHF-a smo čuli poziv za pomoć s "Melite", a nakon što smo i na radaru vidjeli da se nešto čudno događa, dobili smo poziv od Lučke kapetanije da promijenimo smjer i krenemo prema mjestu havarije – govori Matić.
Muke po kapetanima
Sam čin spašavanja bio je dramatičan. Ipak, smirenost, bistar um i praćenje protokola za ovakve situacije omogućili su im da akciju uspješno privedu kraju.
– Ne volim medijsku eksponiranost, samo sam radio svoj posao jer je pomoć na moru obaveza svakog kapetana. U ovom slučaju, naša dužnost bila je napraviti zavjetrinu kako bi oni na "Meliti" mogli aktivirati splav za spašavanje, što po valovima od četiri metra nije bilo nimalo jednostavno. Isto tako, i samo prekrcavanje putnika, zbog nagnuća katamarana, bilo je zahtjevno, no uz pomoć brodice Lučke kapetanije sve smo putnike uspjeli zbrinuti – kaže Matić.
Straha je, naravno, među putnicima bilo. Kao i panike.
– Dvoje putnika skočilo je u more, očito su se prepali te nisu bili u stanju trezveno razmišljati, dok su drugi strpljivo pratili upute posade, što je u dobroj mjeri pomoglo da sve prođe u najboljem redu – ističe Matić.
Kapetana "Melite" ne poznaje, a ne zamjera mu ni što je s katamaranom isplovio po nevremenu.
– Tako vam je to u našem poslu, ako isploviš pa se nešto loše dogodi, bit ćeš proglašen krivcem, a ako ne isploviš, onda će reći da si nesposoban – zaključuje kapetan "Jadrolinijina" trajekta.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....